הי, מעניין מאוד, הבנתי בעצם שצריך מישהו בקרן הפנסיה שיתאמץ ויהיה כל הזמן עם יד על הדופק, מתי לקנות ולמכור. מצד שני אמרת שקרנות הפנסיה לא כל כך נוגעות בכסף. מצפה לשיעור הבא. ותובנה מרתקת שלקחתי מהשיעור הזה – כמה באמת חוסכים מהימנעות מנפילות. תודה!!!
הרצאה מעניינת מאוד
הבעיה המרכזית היא
דני הניהול שבתי ההשקות גובים
איך אפשר להקטין אותה
אורן
4 years ago
שלום איתן,
הרצאה פוקחת עיניים.
האם כדאי בזמן הזה להכניס את כל הקרנות (פנסיה, השתלמות..) לבונקר ללא מניות?
מהם סוגי המסלולים שלא מושקעים בבורסה?
לכאורה צפויים הפסדים כואבים הרבה יותר מאלו שראינו עד עתה..
אם ניתחתי נכון את הפער בין ערכי המדדים בארה"ב לבין נפח המסחר בהם..
תודה רבה
איתן מדמוני
4 years ago
איתן שלום,
על ההרצאות המרתקות והמעשירות בידע ומקצועיות תוך הגשתם בצורה ידידותית ומעניינת
בתודה גם מאיתן
מה צריכים פנסיונרים לעשות כדי למקסם את הפנסיה שלהם ?
חביב האל לוי אדלר דודאי
5 years ago
תודה איתן מכל הלב
יישר כוח אתה אדם החף מכל אינטרס פרטי. האינטרס הציבורי דהיינו אלטרואיזם כללי עומד אל מול עינך. ועל כך תבורך. אתה יודע שהציבור ישן ואפשר "לעבוד עליו" .מבחינה זו אתה הנביא המתריע בשער. החומר מורכב והקורא המצוי חסר לו ידע. נסה בסוף הסידרה לתת תמצית פשוטה להדיוטות . אני מנסה להעביר חומר זה לכל המקורבים שלי ובעיקר לבני.ושוב תבורך מפי עליון
.
דרור
5 years ago
שלום איתן.
שאלת השאלות היא לגבי איזה ממוצע נע להשתמש? ראיתי שאתה משתמש ב 15 חודשים.
האם זה נבדק סטטיסטית ונמצא כאופטימאלי לחיזוי נקודות תפנית ארוכות טווח לשורט ולונג?
תודה מראש,
דרור
זאב
6 years ago
איתן שלום! תודה על השיעור הנפלא
אני נמצא בביטוח מנהלים ישן משנת 2001 ניסיתי בעבר לבקש שינוי מסלול נאמר לי שאני בחוזה אישי ולא ניתן לשנות מסלול
בשל התנאים המיוחדים(מקדם גבוה) של הביטוחים הישנים לא כדאי לי לעבור לקרן אחרת אך מאידך אי אפשר לבחור מסלול.
האם ניתן לעשות משהו בנידון?
סודות שדרוג הפנסיה סרטון מס’ 1
משתדל לעקוב אחריך ,אבל לא עומד לוח הזמנים הסובב אותי.
אשמח מאד לעזרתך
בברכה
רוזנברג מאיר
קרית ביאליק
שלמה לבנוני
6 years ago
שאלה:
איך הצבעים הוורודים והירוקים סיננו כשהנרות כן עברו את הקו?
isidor
6 years ago
לאיתן הנפלא. מחכים ומהנה מאוד להחשף לכ"כ הרבה ידע יקר אשר הנך מנדב בחינם,תודה!
בתור מי ששוק ההון זר לו לחלוטין והבנתי בתחום אפסית – פתחת עבורי צוהר עצום!!! פשוט מרתק לעקוב אחריך…..
נ.ב, תמונת המצב העולה מהשיעור בנושא הפנסיה פשוט מחרידה בעגמימותה. אם לא שראיתי לא דברתי.כך בדיוק כספם של הוריי (אשר חסכו מתמצית דמם וחלבם)נקבר במפולות 2008 וכמובן,"ההצלחה" רשומה על שמם של הקופות… אמת כואבת.
שלום איתן!
תודהר בה על הסרטון המחכים. חייב לשתף שצפיתי בסרטונים מלפני 5 שנים ובזכותם ממש לפני מספר ימים העברתי את הפנסיה שלי למסלול מנייתי. כך שהסדרה ממש באה לי בזמן הנכון ואני מרגיש חובה להתמקצע ולהבין כמה שיותר.. שוב תודה על כל המידע הכ"כ חשוב ומשמעותי שאתה מלמד אותנו. זה ממש לא מובן..
בברכה שמואל לוי
אהלן איתן.
תודה על כל החוכמה שאתה מעביר לנו.
האם תוכל לשלוח לקהילת המנויים שלך איתות שורט מובהק על השוק(שעליו אתה מדבר בריחת הכסף החכם) גם למי שעדיין לא עשה קורס אצלך? ורק מקבל ממך מיילים?
קובי
7 years ago
בקיצור — הצגת הנושא בוצעה בצורה מושלמת ! ! !
קובי
7 years ago
לאיתן יום נפלא וחג שמח.
ראשית הרבה תודה על סדרה רצינית, מקיפה ומעמיקה שנותנת הרבה מידע רב ערך.
בחלק 4 של הסדרה אתה מציין רשימה של איתותים מהשוק לגבי מפולת צפויה.
אשמח ואעריך מאד את עזרתך והמלצותיך לגבי אתרים וכלים שבעזרתם ניתן לראות את
האינדיקטורים השונים שהזכרת.
שוב יישר כוח על יוזמתך החשובה וחג שמח.
ערב טוב איתן,
המון תודה והערכה על העלאת הנושא שכל כך חשוב!
אני לפני כשנה העברתי את הפנסיה שלי למסלול מנייתי ולא נתתי את דעתי לשינוי המסלולים לפי מצב השוק כדי להימנע מהפסדים!
בזכותך אכן כן! קבלתי ערך מוסף לנושא שחייבים לשנות את המסלול
.אני ממתינה בקוצר רוח להצטרף לתלמידים שלך בקרוב מאוד.
ברצוני לשאול יש לי ביטוח מנהלים במגדל שמשתתפת ברווחים מ-2002 ובפוליסה הזו אין אפשרות לבצע שום שינויים במסלול מה עושים במצב הזה?
אני בגיל 60 ויש לי חשש מהעברת הכספים לתוכנית פנסיה.
אודה לך על תגובתך
מבקשת מידע כיצד להשקיע קרן שרובה מנייתי של בן 26, שתשתחרר בעוד שנתיים, יש אפשרות לשנות את המסלול ממנייתי לאגח ביחסים שונים. אשמח לדעת, אילו מסלולים עדיפים? אין אפשרות להוציא את הקרן לפני כן.
שלומית, אם זו קופת גמל או קרן השתלמות – אז התשובה היא: אפשרי.
אופיר חזן
7 years ago
1. היה מאוד מעניין אני כבר מחכה לסרטון הבא. ועוד יותר מחכה לדעת איך איפה אני יכול לשנות את מסלול הפנסיה בלחיצת כפתור לשורט כשצריך.
2. האם כל מה שדברת עליו חל גם על מי שיש לו פנסיה תקציבית? כגון מורים הוותיקים.
תודה מראש
אופיר
איתן שלום!
מאוד נהניתי מסדרת ההרצאות שלך .
אני מתגורר מזה מס. שנים בחו"ל כך שסביר שלא אצליח להגיע להרצאות שהינך עומד להעביר.
האם ניתן יהא להעלות אליך שאלות במייל בעקבות ההרצאות המוקלטות שתעביר?
איני מגיע בארץ לסף תקבולי הפנסיה המאפשרים להינות מתיקון 190. האם קיימת דרך אחרת המאפשרת קבלת "מקלט מס" לחוסך מעל גיל 60.
תודה!
אבי
7 years ago
איתן יקר
אני לומד מהאתר שלך רבות, אך לצערי הסרטונים שלך לא מונגשים עם כתוביות
אני כבד שמיעה ומרגיש פספוס ענקי עם הסרטונים שלך
ניתן להנגיש את הסרטונים?
תודה
אבי תודה רבה 🙂
בכוונתי לתמלל את הסרטונים ולהוסיף כתוביות ובכך להנגיש אותם לכבדי שמיעה.
תודה
ריינר בועז
7 years ago
איתן שלום,
מאד נהניתי מההרצאות המעשיות שלך שבו נתת בסוף הוויבנר האחרון פתרון מעשי למתלבטים/חוששים
שאלה עבור בני אני עצמי פנסיונר
האם בקרן פנסיה שהמעביד מפריש אליה כספים אפשר לעבור רק בין מסלולים קיימים בהרכב כזה או אחר שהשוני ביניהם הוא רק ביחס בין מניות/אגח (כולל מסלול 100% מניות או אגח) ?
והאם המסלול הקיים של שקל קצר=מזומן ?
בועז, אצל כל בית השקעות זה קצת אחרת, אין ביניהם אחידות. לכן צריך לבדוק מה המסלולים בבית ההשקעות שלך.
אלי בונה
7 years ago
איתן, שלום רב!
ראשית, תודה על סדרת הוובינרים מאירת העיניים.
שנית, אני שוקל להצטרף פנסיה upgrade, אבל:
– ב-4.8 אהיה בחו"ל.
– אני צפוי להיות בחו"ל גם בין 2.10-10.10 וגם בסוף ינואר. מתי יהיו המפגשים הפרונטליים? איך פותרים את בעיית ההיעדרויות המאולצות?
תודה,
אלי בונה
הי אלי!
תודה רבה על המילים החמות!
הגיחות שלך לחו"ל לא יפריעו לך כלל ליהנות מגישה מלאה לתוכנית מתי שיהיה לך נוח, הן בארץ והן בחו"ל.
לגבי המפגשים הפרונטאליים, המפגש הראשון יהיה בנובמבר (ואז אתה בארץ) והמפגש השני יהיה בפברואר (ונכון לעכשיו אתה גם אמור להיות בארץ).
אז מה הבעיה?
בנוסף, גם אם בעתיד לא תגיע למפגש, אני אקליט אותו בכל מקרה, ואתה (כמו כולם) תקבל גישה להקלטה מלאה. (וכמובן גם אם כן תגיע).
שבת שלום!
איתן
שרגא
7 years ago
היי איתן
כל הסימנים המוקדמים שאתה לימדת מתיחסים לשוק האמרקאי כאשר המוסריים פועלים בשוק הישראלי. האם יש הפרש פסה בין שני השווקים כלומר לחקות למשבר בשוק האמריקאי ואז לפעול בשוק הישראלי?
שרגא היקר
המוסדיים פועלים כיום גם בשוק המקומי (בו הם קרטל) וגם בשוק האמריקאי (בו הם פחות מזבוב).
השווקים השונים בעולם אינם זהים, ויש הבדלים ביניהם. אין אפילו לא שני שווקים זהים.
ועם זאת, בכפר הגידטלי הגלובלי, אין דבר כזה "הפרש פאזה" כמו לפני 90 שנה, שלקח זמן עד שאירופה שמעה ועיכלה את החדשות על התמוטטות ניו יורק ב-1929.
לא צריך מחשבי-על כדי לסגור הפרשי פאזה בשניות.
לכן: מה שיקרה שם, יקרין על כל העולם, לרבות על המעצמה הישראלית.
עזרא אגמי
7 years ago
מגדל אומרים שבביטוח מנהלים אין אפשרות לשנות מסלולים
עזרא, זה נכון לגבי חלק משמעותי מביטוחי המנהלים. לכן לא התייחסתי אליהם כאופציה.
שרגא
7 years ago
היי איתן
הרצאות מאלפות כמו שאתה יודע!!!
1.האם בישראל אפשר לראות את מדד השיאים, אם כן איך?
2. לאיזה בית השקעות יש קרן מחקה עם סוויץ' או קרן מחקה למדד מניות בשורט במסגרת גמל להשקעות?
בתודה
שרגא היקר תודה רבה!
1. לצערי לא מכיר חיה כזו בבורסת תל אביב. כמו עוד הרבה דברים שקיימים בבורסת ניו יורק כבר 100 שנה או משהו כזה, ועוד לא עשו עליה…
2. שילוב של: (1) קרן מחקה בכל בית השקעות עם (2) איתן רותם = נותן לך קרן מחקה עם סוויץ'…
אתה מבין שהבעיה של בתי ההשקעות זה לא שכל. עובדים שם אנשים חכמים. הבעיה האמיתית היא קונספציה. אף אחד שם לא מעז לחשוב מחוץ לקופסא. בקופסא שלהם הם כלואים כל השנים, ושם הם גוזרים את גורל עמיתי הקופות והקרנות שלהם.
שי
7 years ago
איתן שלום,
לפי הבנתי , פנסיה היא לא רק ניהול הכסף יש גם ביטוחים שונים.(אובדן כושר עבודה,סיעוד וכו).איך זה משתלב ב IRA או שפשוט עושים את כל הביטוחים בנפרד ?
האם ב IRA יש סכום מינימלי שצריך להעביר כל חודש או לחלופין אפשר להכניס כסף בכל זמן ותאריך לפי בחירה אישית ?
תודה רבה !
שי תודה!
1. אכן בתוך פוליסת פנסיה יש מוצרי ביטוח שונים, וחבל לאבד אותם. לכן ברוב המקרים (לא תמיד, וצריך לבדוק כל מקרה לגופו) לא כדאי לעבור מפנסיה קיימת לגמל/IRA.
2. IRA ישים לגמל או השתלמות ולכן מה שאפשרי לגמל/השתלמות אפשרי ב-IRA, ומה שלא אפשרי בהם – לא אפשרי ב-IRA. פשוט.
אם אתה רוצה להכניס למקלט מס כסף "לפי בחירה אישית" כדבריך, הפורמט המתאים הוא גמל להשקעה. במידה וזה מה שאתה מחפש, אתה מוזמן לתאם איתנו פגישה ללא עלות > https://goo.gl/ejsWE1
עופר
7 years ago
יפה ומאלף
לא הכרתי אותך ב 2008 אבל עלה בראשי הרעיון לשנות מסלול ואכן עברתי לקרן מטבעות שלא עשתה כלום,
ב 2009 (אחרי המפולת) חזרתי למניות והתשואה הייתה יותר מכפולה.
לצערי לא חיכיתי לסימנים ולפני שנתיים עברתי לאג"ח ממשלתי, הקרן לא עשתה כלום חוץ מלהרוויח בקושי את דמי הניהול שהיא גובה.
חבל, כעת כבר אמתין למפולת 🙁
תודה גם לך 🙂
חחחח לא ממש חושים טובים, ביצעתי את המעבר באיחור קל כאשר ההתרסקות כבר החלה אבל לא נורא, הלכו בערך 10% , לפי הבנתי אח"כ השחיטה הייתה אכזרית, קרנות נחתכו ביותר מחצי.
חבל שהסרטון הזה לא היה בנמצא לפני שנה וחצי כשעברתי לאג"ח ממשלתי, קרנות המניות עשו לפחות 20% אני מעריך, פספסתי את המהלך.
אז לא ממש חושים טובים 😉
עופר אל תחמיר עם עצמך. תיקח את הטוב מכל זה.
קודם כל מנעת הפסד גדול. כפי שהסברתי, במניעת הפסד גדול, יש רווח עוד יותר גדול מאשר נדמה במבט ראשון.
והרווח השני שלך הוא שבפעם הבאה אתה תעשה טוב גם בדרך למטה, וגם אחריה בדרך חזרה למעלה.
עופר
7 years ago
הרצאותיך מעניינות ביותר ומעוררות לפעולה. אני כבר בן 66 ותחום הפנסיה שלי ברובו הקרן ותיקה ובביטוח מנהלים ישן. עם זאת יש לי נכסים נזילים וקרנות השתלמות. אנא חזור אלי כדי לעזור לי לבחור בין 2 ההשתלמויות. תודה
איתן שלום
הרצאות מאוד מענינות שאלתי אני בן 70 אין לי פנסיה אוקרן השתלמות
אלה כספים שנמצאים באלצולר שחם בשנה רוח של3.5 אחוז.
האם התוכנית של מסלול מדף או מסלול אחר מתאימה לי אם כן איך
מבצעים תודה איתן.
לא משנה באיזה "פורמט" הכספים יושבים – שאל את עצמך האם הכספים האלה מוגנים מפני המופולת הבאה?
אפשר לבנות לך פתרון של גמל להשקעה, או, לדעתי פחות סביר במקרה שלך, תיקון 190.
הכי טוב זה שתקבע איתנו פגישה ובה נוכל לבדוק איתך מה אפשר לעשות. הפגישה היא ללא עלות מצידך!
לקבוע פגישה > https://goo.gl/ejsWE1
אלכס ג.
7 years ago
שלום איתן ,
כרגיל , ההרצאות שלך מרתקות ומשכילות מאוד.
ולשאלות שלי :
1. ניתן היה להבין מסוף ההרצאה שה – IRA מבוסס על מסחר בקרנות.
האם לא ניתן לסחור / להשקיע גם במניות ומכשירים אחרים במסלול כזה ?
2. האם שילוב של תיקון 190 (למי שכשיר לכך) עם IRA הוא לא כמעט הפיתרון האולטימטיבי
לפנסיה שיכלול גם חיסכון משמעותי במס ?
אלכס תודה רבה 🙂
1. IRA הוא פשוט גמל / השתלמות בהתאמה אישית. כלומר החוסך יכול לבחור בעצמו בקרנות ספציפיות, במקום לבחור במסלול-מדף שהורכב ע"י בית ההשקעות.
2. IRA כבר מעניק בעצמו את מקלט המס האולטימטיבי – פטור מלא.
eshlapo@gmail.com
7 years ago
הי איתן
פגישה יש לנו חבל שרחוק כל כך מה אפשרות המשחק בביטוח מנהלים?
אלי יקירי
יש לך טיול בתל אביב לים אחד… לא נורא 🙂
מה האפשרויות בדיוק בכל אפיק נוכל לבדוק בפגישה. תביא איתך את הניירת של מה שכבר יש לך, או את "דוח המיסלקה".
להתראות!
משה וינר
7 years ago
איתן שלום, סדרת סרטונים נהדרת! למרות שאת רוב החומר למדתי ממך כבר בעבר, עדיין כהרגלך, אתה מצליח לחדש ולעניין, בכל פעם מחדש!! יישר כוח!! איתן, מספר שאלות קצרות לי אליך: 1. באיזה אתר אתה ממליץ למצוא את התשואות של האג"ח הקצרות והארוכות? 2. בסרטון 4 הזכרת שבכל תקופה יש איזשהו סקטור שמשמש כקטר מוביל לעליות. אמרת שלפני המפולת של 2008 זה היה הסקטור הפיננסי. מהו לדעתך הסקטור שהוביל את העליות בתקופה הנוכחית? (נראה לי שאת רוב העבודה עשו הנגידים בארה"ב עם הריבית הנמוכה וקניית האג"ח המובטחת… 🙂 אני עוקב אחר העלאת הריבית אבל אולי ישנו איזשהו סקטור שהרוויח יותר מכולם… Read more »
משה היקר
תודה מקרה לב 🙂
1. יש מספר אתרים טובים. אני משתמש באתר לאומי טרייד.
2. שני הסקטורים המובילים בשנים האחרונות היו הטכנולוגיה והפיננסים.
גיא
7 years ago
הי איתן
מתי יצא פרק 4 ?
כולנו מחכים בקוצר רוח
תודה
רועי
7 years ago
שלום איתן,
תודה רבה על הסרטונים המרתקים!
האם תוכל בבקשה לשתף קישורים לאתרים שבהם אפשר לראות את המדדים של המניות ושל האג"ח ולהסביר איך לפלטר נכון על הגרף ולמה צריך לשים לב לפני שעוברים מסלול?
תודה רבה.
דורון תודה!
פשוט שלח לחברים את הלינק המקוצר https://goo.gl/Ca14aB (תעשה העתק-הדבק מפה).
יוסי אדר
7 years ago
לאיתן שלום תודה רבה על ההרצאות אני ממש מרותק כמשקיע ב 10 השנים האחרונות התחדשו לי דברים רבים .
ברצוני לשאול דיברת בסרטון השלישי על גמל להשקעות האם תוכל לאמר איך מצטרפים / משווים לצורך הצטרפות.
כי אני לא מכיר מוצר כזה.
אני מכיר קופת גמל להשקעה שמוצר זה יצא לאחרונה. ששם הסכום המקסימלי לחסוך לשנה הוא 70000 ולא כמו
שאמרת החל מ 70000 ויש להם מסלולים ולא קרנות מחקות כמו שאמרת. ועוד .. נא פרט בקשר לגמל להשקעות ! או
כוונתך לשיטך ואתה קורא לה בשם זה ? בתודה מראש ובברכה – יוסי
יוסי היקר תודה רבה 🙂
על IRA שהוא גמל/השתלמות אישי – שמאפשר לך להשתמש בקרנות מחקות ולא רק במסלולים – אני מרחיב בסרטון ה-4.
Eliezer
7 years ago
איתן היקר!
אכן הרצאה מעלפת.ללמוד מוורן בפט.לדעתי שווה לנסות דרך משרד החינוך להציע ללמד את תלמידי התיכון שיעורים בנושא :שוק ההון הישראלי.והאמריקני.
אליעזר.25/6/2017
אליעזר היקר תודה רבה! הו כמה ניסיתי, ובינתיים חומות של אדישות וחבל! אני דווקא שמח לספר על התנסות מאוד חיובית שהיתה לי לפני כ-3 שנים בכיתה י"ב, שם נתתי (בהתנדבות) הרצאה על המשבר הכלכלי הגדול של ארה"ב בשנות ה-30 של המאה ה-20, ועל מסקנות ותובנות שאנחנו יכולים להפיק. באותה הרצאה עשיתי להם תרגיל קטן… ובו המחשתי בצורה "קצת אחרת" את כוחו של אפקט הריבית דריבית. הראיתי להם באיזה גיל הם יגיעו ל-1 מיליון ש"ח רק מחיסכון וגלגול של ריבית דריבית. הם כמעט התעלפו מהמשמעויות מרחיקות-הלכת לגביהם. הבן שלי, שהיה תלמיד באותה כיתה, סיפר לי אחר כך שכמה מחבריו הודיעו לו… Read more »
שרגא
7 years ago
היי איתן
האם אתה יכול להתייחס לתוכנית חיסכון, מה ההבדל לקופת גמל ומה עדיף ?
שרגא היקר
שאלה טובה. יש מספר פרמטרים אישיים שצריך לבדוק עם החוסך כדי להמליץ על מה שהכי כדאי ונכון לו.
את זה אפשר לעשות בפגישה אישית, עם הניירות מול העיניים, או לחילופין עם "דוח מסלקה".
כל טוב
איתן
דוד ה.
7 years ago
שלום איתן, גילי כ- 70+ , יש לציין שהמצגות ברורות מילולית ומספקות הבנה מקיפה על מה שקורה עם כספי הפנסיה ומה שניתן לעשות כדי למקסם רווחים ולמזער הפסדים. השאלה שלי : איך טכניקות הביצוע? זהוי תזמון ה"סוויץ"? ואת מי כדי לבחור ב"סוויץ"? ועם איזה "כלים פשוטים" ניתן לגלות את המעברים ואת הקרן המחקה הטובה מהאחרות.
דוד שלום, ותודה
– על זיהוי תזמון הסוויץ' בוובינר 4
– את מי כדאי לבחור בסוויץ': בתקופות ירוקות במניות כדאי לבחור בתמהיל שנותן דומיננטיות לקרן מחקה מניות (כמו SPY למשל), בתקופות אדומות במניות וירוקות באג"ח כדאי לתת דומיננטיות לקרן מחקה אג"ח (כמו TLT למשל), בתקופות אדומות גם במניות וגם באג"ח לתת דומיננטיות לפקדונות קצרי-טווח ומזומן, ואפשרי לתבלן באחוז מסוים (לגיטימי לחלוטין בשוק יורד) של קרן מחקה מניות "הפוכה" (כגון SH – היא הקרן ההפוכה ל-SPY ) ו/או קרן מחקה אג"ח "הפוכה" (כגון TBT – הקרן ההפוכה ל-TLT ).
– כלים פשוטים לגילוי המעברים – ראה שאל ראשונה… זיהוי התזמון.
שחר
7 years ago
היי איתן!
צפיתי בהכול כבר בשישי, מוצאש ועוד חזרתי על פרקים מסויימים אתמול 🙂
אני אשמח מאוד להגיע להרצאה, שלחתי לחבר שהתעניין מאוד וכבר איתי בכליון עיניים לסרטון הרביעי, אשמח גם להזמין אותו להרצאה.
בברכת יום מוצלח,
שחר
איתן שלום רב, תודה על שלושת השיעורים הראשונים המצויינים, במיוחד לאחד כמוני שנכנס לאחרונה ללימוד מעמיק של הנושא.
דברת על כך שבשיעור/שיערים הבאים תתאר את הנקודות מתי כדאי לעבור מסלולים בהשקעות השונות (מניות, קרנות וכו').
האם נדע את הנקודות הנ"ל לגבי סוגי ההשקעות השונות, למשל מה קורה אם יש לי השקעות במניות בארה"ב, מניות בארץ, קופ"ג שונות. האם לכל אחד מהמסלולים האלו יש מדד או גרף יחודי שאליו כדאי להתייחס?
איתן שלום,
כמה שאלות שעניינו אותי בהמשך להרצאות שלך
1. איך אתה מסביר את העובדה שמבדיקה קלה בגמל נט עולה כי מסלולי גמל /השתלמות אקטיביים בגופים המובילים השיאו תשואה טובה יותר מאשר מסלולי פאסיביים עם אותה חשיפה מנייתית?-
2. מה דעתך על תרומה של נכסים בלתי סחירים לתשואה (והרי במסלולים פסיביים/ או מסלולי ira אין נכסים אלו)?
3.איך אפשר לדעת מתי יש לשנות מסלול? האם אתה בטוח כי כל אחד יכול לעשות זאת?
תודה
יעל תודה 1. באיזו תקופה? האם תמיד זה היה כך? האם ההשוואה היא בין תפוחים (מניות ת"א) לתפוחים, או בין תפוחים לאבטיחים (מניות ארה"ב)? צריך מאוד מאוד להיזהר שלא ליפול במלכודת של המסקנה המובנת-מאליה מיד. היא בדרך כלל פתרון קל של הטיה – מה שהמוח שלנו "רוצה" שנראה או שנאמין. 2. נכסים לא-סחירים תורמים תרומה אקראית – לפעמים טובה ולפעמים רעה. והם בעייתיים כי הם לא שקופים לחוסך כמו נכסים סחירים. אני בעד תיק שכולל 100% נכסים סחירים. למה? כי אפשר למדוד בכל אינטרוול של זמן את התרומה שלהם או הסיכון בהם. 3. כל אחד יכול ללמוד לדעת מתי זה… Read more »
עמנואל
7 years ago
שלום איתן
בעקרון הכללים שאתה מציע רלבנטים כמובן גם לקופות גמל וקרנות השתלמות, ולתיק ני"ע בכלל.
אני לקוח ל ילין לפידות בנושאי קופ"ג/ק.השתלמות, אחד מבתי ההשקעות הטובים בשוק, ולמיטב ידיעתי אין להם מסלולים מחקים, אלא לכל היותר מסלול מנייתי המכיל מניות לפי שקוליהם של מנהלי הקרן.
האם אתה מכיר בתי השקעות עם קופ"ג / קרן השתלמות במסלולים מחקים ?
כל טוב
עמנואל
עמנואל, למשל IBI. ילין אכן מהיותר טובים, בשנים האחרונות. אבל… גם הם יתרסקו במפולת הבאה.
למה? כי הם לא עושים ולא יעשו שום צעד להגן על לקוחותיהם מכך.
ולכן זה תפקידנו וחובתנו לשמור על כספנו ולהגדיל אותו. המפולת הבאה במניות, ובנפרד, המפולת הבאה באג"ח, כל אחת מהן היא הזדמנות עבורנו!
ברוך
7 years ago
איתן צהריים טובים
אני פנסיונר וצופה בכל החומר שאתה שולח
מאוד מעניין ונותן הרבה חומר למחשבה
אתה מציג זאת בצורה קלה להבנה גם לאותם אנשים שאין להם מושג בנושא
יישר כח
איתן שלום….יש לי שאלה שלדעתי זה חשוב לכולם."בגרף הSP500 הנרות בגרף כבר הרבה חודשים מעל הממוצע 15.והגרף מדד המעוף נמצא הרבה חודשים מתחת לממוצע 15 חודשים. .. בימים אלה הגרף חוצה את הממוצע אבל כמובן צריך להמתין לסוף החודש לסגירה. . כולנו יודעים שנסדק אוהSP משתעלים אנחנו חולים… ויש לצפות שאם הSP תתחיל לרדת מתחת לממוצע 15 מהר מאד גם המעוף תעשה פרסה ותתיישר עם השווקים בעולם'. מה עושים במצב הזה שבמדד המעוף הפסדנו את על המומנטום בעולם כי אנחנו לפי הגרף הינו המסלול אג'ח ונשים פחד לשנות למסלול מנייתי בגלל מצב הגרפים בעולם..תודה נתן
נתן אכן שאלה חשובה. נתחיל קודם כל לעשות סדר… אמרת "כולנו יודעים שנסדק SP משתעלים". למה אתה מתכוון ב"משתעלים"? אם הכוונה ליום אדום כזה או אחר – כאלה ימים יש גם במגמות העליה הכי בריאות וחזקות. אני מודע לסימנים שמתחילים לצוץ, אבל אנחנו עוד לא שם ביום הגונג של השלמת תהליך ההיפוך במגמה. המעוף הוא מדד חולה, ואני לא ממליץ להתעסק איתו כבר הרבה זמן. המדד חולה כי שוק המניות בתל אביב חולה. עושים לו נסיונות החייאה, אבל בינתיים ללא הצלחה. וזה בניגוד מוחלט לשוק האג"ח הישראלי. אני מסכים לדבריך, שכאשר מדדי ארה"ב יבצעו פניית פרסה, ת"א תרד גם כן.… Read more »
בני קפה
7 years ago
היום שוק המניות גבוה כפי שרואים בת"א 35 ו-ת"א125.
האם כדאי לקנות את הקרנות האלה היום?
בני, לדעתי: ת"א 35 לא. ת"א 125 רק לאחר שהמדד יסגור שבוע מעל 1310. רק אז יהיה שווה לשקול לקנות אותו.
yelmak@gmail.com
7 years ago
איתן היקר!
תודה ענקית על ההרצאות החשובות, מושקעות וקלות להבנה! והכי חשוב שהדבר נותן לי את התקווה שכן, ניתן לשנות ולשפר את המצב החיסכונות הפנסיוני שלי . הדבר השני אוד יותר חשוב שאתה מהודד אותי לפעול בהתאם, להיות אופטימית ובטוחה בעצמי!
תודה רבה ומחכה להמשך!
ילנה
איתן בוקר טוב
תודה על סרטון מחכים המוסבר בצורה מאירת עיניים , אם הבנתי נכון אתה מצדד בקרנות מחקות .
שאלתי האם כדאי לרכוש בהוראת קבע נגיד במקרה שלי קרן מחקה מדד תא וקרן מחקה סנופי 500 ארה״ב ?
כך אצבור לי סכום לפנסיה בלי ניהול של גופים מוסדיים? האם יש יתרון לדעתך להפקדה חודשית ?
תודה עירית
עירית בוקר טוב קודם כל תודה 🙂 לשאלתך, אני מאוד בעד הוראות קבע פיננסיות מכל הסוגים. קופת גמל / קרן השתלמות / קרן פנסיה הן גם הוראת קבע פיננסית. בשוק עולה / תקופות ירוקות כדאי לרכוש בהוראת קבע קרן מחקה של מניות. (נקרא לה "קרן מחקה מניות לונג") בשוק יורד / תקופות אדומות כדאי למכור את כל מה שהצטבר בקרן המחקה מניות לונג + לרכוש קרן מחקה מניות שורט. כאן יש כוכבית גדולה!!! שוק יורד, הסברתי זאת בכל הסדרה, הוא קצר בהרבה משוק עולה מבחינת זמן. המשמעות של זה: אי אפשר לקנות משהו בהוראת קבע מבלי לבדוק מה קורה עם… Read more »
גיורא
7 years ago
תודה איתן, מרשים כרגיל
1. אשמח אם תוכל לתת מספר דוגמאות אמתיות לקרן מחקה מניות, קרן מחקה שורט וקרן מחקה אג"ח
2. איך אני יודע מתי שוק יורד ומתי לקנות קרן מחקה שורט?
3. לתיק פנסיה של 100% איזה חלק לשים בקרן מחקה מניות, אג"ח ושורט?
4. מה ההיגיון להישאר עם קרן מחקה מניות אם החלטנו לקנות שורט?
תודה
גיורא
גיורא תודה רבה 1. קרן מחקה מניות SPY, קרן מחקה מניות בשורט SH, קרן מחקה אג"ח TLT, קרן מחקה אג"ח בשורט TBT 2. מתי שוק יורד ומתי קרן מחקה בשוקט – שאלה מצויינת. אני נכנס לזה בסרטון 4. 3. תיק פנסיה יכול להיות באחד מתוך 4 מצבי עיקריים (אותם אפשר כמובן לגוון יותר, אבל ניצמד כרגע לעיקר): מצב 1 – מניות לונג + אג"ח לונג מצב 2 – מניות שורט/מזומן + אג"ח לונג מצב 3 – מניות לונג + אג"ח שורט/מזומן מצב 4 – מניות שורט/מזומן + אג"ח שורט/מזומן 4. אתה צודק – אין שום הגיון להישאר עם קרן מחקה… Read more »
Dear Eitan, The webinars are wonderful and getting better. Even though I know the material, I am enjoying listening to the webinars as I am looking for this type of material to share with many young friends. I do hope that at the end you will give us an easy and practical way to move from the traditional Pension Management Funds to the the new way of fund management. I can tell from my own experience that even though I did know how bad my pension funds were managed, and I did know how to do it better, I was… Read more »
מאיר היקר
תודה מכל הלב 🙂
אכן כוונתי הוא לקחת את זה לשלב הפרקטי.
ולא להשאיר את זה בשלב הדיבורים והכוונות הטובות.
עמוס כפיר
7 years ago
כרגיל אתה במיטבך.
בעיה אחת היא תוחלת החיים שהזכרתה. אני תכננתי את תזרים המזומנים עד גיל 100.
אשתי אמרה לי שאם אני מתכנן לחיות יותר ממאה אז היא תתחיל לחפש בעל אחר כבר עכשיו. מה אתה מציע לעשות?
עמוס יקירי
אם זה מה שאשתך אמרה לך, אז… תגיד לה אותו הדבר 🙂
בועז
7 years ago
הרצאות כרגיל מאד מדויקות ופשוטות להבנה ישר כוח
רק תיקון קטן – הסכום בקופת גמל להשקעה מוגבל ל-70000 שח לשנה לאדם
כמובן שמשפחה יכולה להגיע לסכום גבוה יותר בשנה אחת
בועז תודה
ותודה על הדיוק הנכון 🙂
אמרתי 70,000 ושכחתי לומר את יחידות המידה – לשנה, לאדם.
תודה!
זה נכון שכל אדם במשפחה יכול להגדיל את סכום הגמל להשקעה, וצריך לזכור שכל אחד חייב לעמוד בתנאי הקצבה החודשית של 4405 ש"ח נכון להיום (יוני 2017).
איתן
ההגבלה של 70,000 ₪ לשנה לאדם היא בקופת גמל להשקעה. אבל אין ענין של קצבה מינימלית.
המגבלה של קצבה חודשית מעל 4400 ₪ קשורה לקופת גמל לפי תיקון 190 שזה משהו אחר. ושם אין הגבלת הפקדה שנתית.
מדובר בשני מסלולים מענינים אבל שונים.
עמוס תודה רבה!
אבל אני מכיר אותך ואני יודע שזו רק ההתחלה בשבילך 🙂
כמו כן, אתה עוד פה, כן? … ומה תחליט לעשות במפולת הבאה עלינו לטובה? (2017? 2018?)
שלמה
7 years ago
אשמח אם תוכל להתייחס לפנסיות ותיקות. אני באופן אישי משנת 1993.
קרן פנסיה וביטוח מנהלים – משתתף ברווחים.
למיטב ידיעתי זה בור אפל שלא ניתן לשנות או לנהל אותו. האין זאת?
איתן שלום
כמו תמיד , הרצאה מאלפת .
יש קרן פנסיה עתודות וביטוח מנהלים מכלל ביטוח משנת 1998
האם גם אותם ניתן לנייד
יום טוב
ותודה על כל השנים והעלאת המודעות
איתן היקר תודה רבה 🙂
ביטוח מנהלים מכלל ביטוח משנת 1998, לצערי לא ניתן לנייד מסלולים.
קרן פנסיה עתודות סביר שגם לא, אבל רצוי שתבדוק עם סוכן הביטוח הפנסיוני שלך.
לי יש ביטוח מנהלים של כלל מ 1998 ואין בעיה לשנות מסלולים, יתרה מזו זו הקרן הראשונה שנבנתה כך שיהיה אפשר לשנות מסלולים.
בעתודות גם כן אפשר לשנות מסלולים.
זה היה פשוט , חכם ומאיר עיניים
קשה לתפוס את הכל שכן מרבית האנשים עוסקים בעבודה לפרנסתם ואינם בקיעים במושגים בסיסיים של שוק ההון אבל משהו זה נתן זה פתח לכל אדם אינטליגנטי את העיניים וזה חשוב
אדם מעמך ישראל , במובן הטוב של המילה מבין אחרי ההרצאה מאירת העיניים דבר חשוה : לאבא ואמא שלו דהיינו לממשלה שלו ש מ ע ו ד ד ת חיסכון פשוט לא איכפת ממנו כלל והיא זורקת אותו למים לפני שלימדה אותו כיצד שוחים . על זה נאמר :"עד מתי רשעים יעלוצו…"
טוב יהיה ללמד את הדברים האלה כבר בבית הספר .
תודה על ההרצאות.
נכון להיום איזה מסלולים אפשריים לפנסיה וגמל? תל-אביב 125 קצת מעל הממוצע ולכאורה אפשר להיות במסלול מנייתי אבל ה-אס אנד פי גבוה מאוד ויכול ליפול ולקחת איתו גם את המדדים המקומיים. מסלול שקלי? מסלול כללי?
חן תודה
לפי מה אתה קובע שה-S&P גבוה?
אני מקווה שלא לפי מה שאומרים "המומחים"…
הם אומרים את זה שנים ו… זה לא עוזר – לא להם ולא לך.
מסלול "כללי" טוב עדיין בשלב זה.
כדי להבהיר אומר רק שלא משנה מה הדעה הפרטית שלי – או של מישהו אחר – היא לא חשובה!
הדבר היחידי שחשוב זה מה השוק מצביע בידיים וברגליים ובעיקר עם כסף.
Eliezer
7 years ago
איתן שלום!
האזנתי לסרטון מספר 2.חוסך עני חוסך עשיר.הסרטון מענין מאד.אני שואל את עצמי?מי מהציבור הצעיר חושב על הפנסיה שלו.מהמצפה לסרטון השלישי.אליעזר.19/6/2017
אליעזר תודה רבה
הצעירים מאוד (בני ה-20) לצערי לא למדו לחשוב על הפנסיה שלהם.
הלוואי שהיו נותנים לי לעבור מבי"ס תיכון אחד למשנהו, ולהעביר (בהתנדבות) את עיקרי הדברים!
זה היה יכול לבסס אצל חלקם לפחות גישה בוגרת יותר לפנסיה ולתכנון עתידם.
שלום מנחם
7 years ago
הי איתן .. מה שלומך
קודם כל … תודה על הוובינארים
אני מעביר את האינפורמציה הזו הלאה …אני מקווה שזה טוב בשבילך
להתראות
יאן תודה 🙂
הצגתי את השיטה הפשוטה ו"הגסה" ביותר שהיא ממוצע 15 חודשים על מדדים ראשיים.
אתה יכול להוסיף למדדים כמו: S&P500, אג"ח ממשלתיות ארוכות, זהב, סחורות, וכדו'.
אני עצמי משתמש בשיטה המדוייקת, שהיא "הגביע הקדוש" שלי למעברי מסלול.
אני מלמד את "הגביע הקדוש" במסגרת קבוצת הליווי השנתית של סודות שדרוג הפנסיה.
אני אכנס לזה קצת בהמשך הסדרה.
תרצה
7 years ago
שוב תודה רבה רבה על הרצאה מאלפת..
מחכה לשעור הבא, בעיקר לגבי חוק 190 לאנשים מעל 68..
שמעון
7 years ago
נהנתי מאד מההרצאה המוסברת לכל אחד בצורה פשוטה ובהירה
יש לי שאלה קטנה
לכאורה כשאני משקיע בקרן נאמנות הקרן חייבת לאזן את הנכסים בין המניות והכגח לפי התשקיף שהיא התחייבה לו
נכון?
שמעון תודה 🙂
אכן קרן נאמנות מחוייבת לפעול בהתאם לתשקיף שהיא פרסמה לציבור כאשר היא הונפקה.
בכל תשקיף יש הגדרות של "גבולות גזרה" לתמהיל ההשקעות.
כך שלקרן יש חופש מסוים, קטן למדי, להתנהלות בתוך גבולות הגזרה האלה.
ויש גם קרנות גמישות. התקשיף שלהן קובע בדרך כלל שהן גמישות לחלוטין,
ולכן יכולות להשקיע בכל מתווה שהוא שנראה להן הנכון ביותר לאותה נקודת זמן.
אבל גם הן, בעלות חופש הפעולה המוחלט, לא הצליח ברוב השנים לעבור את תשואת מדדי המניות הרגילים. מה שמראה שהבעיה המרכזית היא קונספציה. תפיסת עולם שגויה לפחות בכל הנוגע לתקופות של ירידה.
שמעון איזה איזון בדיוק? מי אמר שאתה צריך להיות 30% במניות ו-70% באג"ח? או ההיפך ביניהם בכלל?
כמו שאמרתי, הכל "עובד נהדר" לתקופה מסויים ואז זה פתאום לא.
אבל אז אתה כבר "נרדמת" (כי הכל עבד נהדר) ואתה מתעורר רק כשהבעיה כואבת מאוד.
אייל
7 years ago
איתן תודה רבה על הסרטונים המחכימים
אבקש לדעת האם המודל המשמש אותך לאימות שינוי המגמה בשוק ,פורסם או יפורסם בהמשך ?
שוב תודה רבה
איתן אין ספק אתה פועל בשטח שכולו אמת צרופה . וכפי שציינת יותר ויותר חוסכים מודעים לתסריט שציינת. אבל רב ההורים שקועים מעל לראש להחזיק את הראש מעל למים ואין להם זמן. אם ניגשים לבנק ויסלחו לי רמת היועצים שבסניפים לא משהוא. והדבר היחידי שהם עושים פונים לאנשים שלהם בבתי ההשקעות בעניין דמי הניהול כאשר כל היועצים מבתי ההשקעות מחפשים את הלא פעילים בשוק "המורדמים" .אומנם דמי הניהול מהותיים אבל לא הכי מהותי. השאלה – איך וממי יש לקחת ניתוח אמין מקצועי והכוונה במגבלות הקיימות ולקבל הנחייה שתצמצם את הנזק כאשר מפולת תתרחש והשאלה העיתוי כי לאגח מדינה אין מה… Read more »
יעקב היקר תודה 🙂
אתה צודק. אכן אנחנו עומדים מול תשתית (יועצים בבנקים, בתי השקעות) שלא ממש עובדת בשביל האינטרס של החוסכים.
החדשות הטובות הן שזה הולך להשתנות.
אני לא אסתפק בתיאור הבעיה, אלא גם אעשה למען פתרונה.
את הפתרונות המעשיים שלי לבעיה אוציא לאור בקרוב.
שוש ברטוב
7 years ago
הי איתן,
ראיתי עכשיו את 2 הסרטונים האלו והם מצוינים.
מחדדים מאוד את המודעות למצב של החוסכים היום.
אעביר לצפייה לבנותיי וחתני.
תודה!
שוש היקרה!
תודה רבה 🙂
את היית תלמידתי בסוף 2007, ממש ערב מפולת 2008, ואת בוודאי זוכרת איך הטפתי לתלמידים אז לעבור ממסלול כללי למסלול אג"ח.
ההסטוריה לעולם חוזרת…
רוני
7 years ago
איתן ערב טוב ,
הרצאה מרתקת וכל כך חשובה. חבל שהצעירים לא מתעניינים ומתנהגים בדיוק כפי שתיארת את
החוסכים הלא פעילים. אחד האחיינים שלי אמר לי: "מה את רוצה ממני?". אני לא מתכוונת לוותר לו.
מחכה לסרטון הבא.
המשך במשימתך הכל כך חשובה לכולנו.
בהוקרה,
רוני
בוקר טוב איתן.
כרגיל מחכים אותנו בתובנות ובידע שלך.
לפי ההסבר שלך על האג"ח הממשלתי ,שזמן פרעונן הוא 2022 ומעלה הבנתי,שרק מפסידים בניכוי האינפלציה.
נשאלת השאלה,מה האינטרס של חברות וגופים פיננסיים להחזיק בהם ?
משה היקר תודה רבה! אתה צודק. האג"ח הממשלתי סדרה 0122 (זמן פרעון ינואר 2022) יניב בוודאות הפסד ריאלי (כלומר, בניכוי האינפלציה). ולכן אתה שואל – לאיזה גוף ציבורי יש אינטרס להחזיק אותו? כדי לענות על כך, אעזר בסרטים המצויירים שראינו בילדותנו… אתה זוכר את דאפי דאק (הברווז השחור, המתחרה של דונלד דאק) רץ בכל כוחו אל קצה הצוק, ומתפלל בכל כוחו שעד שם… יצמחו לו כנפיים? (אחרת הוא מתרסק). טוב, אז בסרט המצוייר, דאפי דאק כזכור מתרסק. אבל לא קורה לו כלום, כי זה רק סרט מצוייר. במציאות, לעומת זאת, מנהלי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הם קצת כמו דאפי דאק.… Read more »
דב רוזן
7 years ago
כפי שכתבתי :
שאפו
חזק ואמץ
אייל
7 years ago
תודה על הסירטונים המעניינים
לגבי מניות בארץ מתיחסים ל תא 35 או תא 90 ובארה"ב s&p500
לגבי אגח לאיזה מדדים כדי לשים לב ולעקוב אם יש מפולת בארץ ובארה"ב ?
איך קוראים להם ואם תראה אותם בסירטון השלישי זה יהיה עדיף
במיוחד בתקופה שהייתה מפולת באגח
כמו כן
האם זה חשוב כל כך אם זה ממוצע 15 או 12 או 18 על גרף חודשי הוא שיסמן את הטריגר לשינוי מגמה ?
תודה
אייל
אייל תודה! בארה"ב זה קל – S&P500 כפי שכתבת נכון. בארץ לעומת זאת פעם ת"א 25 (מעו"ף) היה מדד מייצג כמו דאו ג'ונס. בשנים האחרונות, השוק בארץ השתנה לרעה. קשה היום להצביע על מדד מייצג. ת"א 35 ות"א 90 נראים כשני יצורים בלתי קשורים זה לזה. ת"א 35 מייצג את המניות הכבדות, ומדד זה כמעט אינו זז כבר שנה ויותר, בניגוד מוחלט למה שקורה בעולם. ת"א 90 עולה, במקביל למגמות בעולם, אך הוא מייצג מניות שסחירותם מפוקפקת. מי רוצה לקנות מניות שיהיה קשה לצאת מהן? לגבי הממוצע השנתי, פחות חשוב הפרמטר. ממילא זו היתה רק המחשה. בפועל אני משתמש בשיטה… Read more »
Oded
7 years ago
תודה על ההרצאה השנייה בנושא קרנות הפנסיה. ההרצאה הייתה מעולה ומבהירה לפרטים את התמונה הרחבה של ניהול הקרנות מצד החוסכים ומצד מנהלי הקרנות. מצפים להמשך בהרצאה השלישית, שתתן כלים מעשיים לחוסכים פעילים.
שלום איתן,
2 הסרטונים מענינים מאד.
שאלה:
מכיון שקופות הגמל המצליחות משקיעות הרבה בחול, וזה מיקס של מדדים שונים, על איזה מדד להפעיל את הממוצע הנע של 15 חודשים? על מנת לזהות יציאה או כניסה?
צבי דינר
יוסף תודה
כולנו רוצים להיות פאסיביים.
כולנו רוצים שכסף יזרום אלינו בלי שנזיז אצבע קטנה.
אני מציע שתעשה זום-אאוט מהכמה שנים האחרונות, בהן נראה שהכל זורם למעלה.
זו האשליה התקופתית הקבועה. כאשר המגמה ארוכה וממושכת מספיק, היא מתקבעת במוחות של החוסכים כ"כרטיס בכוון אחד".
לרוע המזל, זה בדיוק להיפך.
דווקא כאשר הרבה מאוד אנשים מגיעים למסקנה ההגיונית (לכאורה) של "השקעה פאסיבית ארוכת-טווח במדדים", דווקא אז
השוק מראה להם ממה הוא עשוי, ומזכיר לכ-ו-ל-נ-ו שאין דבר כזה "שגר ושכח". אלא אם אתה אדיש להפסדים שמוחקים את
הרווחים שצברת בזמן ממושך.
אהרן איסרס
7 years ago
כאשר 2 השווקים יורדים, מה יכול לעשות חוסך פעיל? לאן הוא יכול להעביר את חסכונותיו?
אהרן שאלה מצויינת!
התשובה היא אחת מהבאות :
(בחר את המתאימה לך…)
1. מסלול שאינו מרוויח אך גם אינו מפסיד, כמו מזומן ופקדונות, או אג"ח לטווח-קצר מאוד.
2. מסלול שמשקיע באפיקים הנמצאים במגמת עליה באותו זמן (אפיקים כאלה יכולים להיות: זהב, דולר, סחורות). אגב, בדרך כלל זהב
ודולר הפוכים זה לזה.
3. מסלול הכולל השקעות שורט על מניות ו/או שורט על אג"ח. כלומר מרוויח מעצם היריה. ארחיב על כך בהמשך 🙂
שלום איתן
שוב הרצאה מעולה
אך לא הבנתי את הכוונה כשממוצע המניות מעל הממוצע או מתחתיו לעומת איזה ממוצע?
ושנית- מאחר ומדד המניות עלה כבר תקופה ארוכה הרי שיש לצפות לירידה,רק שלא ידוע מתי אז אם כך האם כדאי כיום לשבת עם הפנסיה על מסלול שיקלי ?
בברכה
איזי
תודה על ההרצאה המעניינת.
מה קורה לגבי כספים הנמצאים בקרנות השתלמות וקופות גמל אשר ממילא
פטורות ממס. אני מבינה שהחשוב הוא לגבי בחירת המסלולים המתאימים .
אם כרגע אני נמצאת במסלולים של בני 50 ומטה שהם מסלולים יותר מנייתיים וחלק מהכספים במסלול כללי האם זה בסדר או צריך לשנות ?
תודה על התייחסותך
סילבי
סילבי היקרה!
כפי שכבר עניתי כאן למטה, מסלול "כללי" לכשעצמו יכול להיות טוב בתקופות שונות, כמו עכשיו למשל.
אולי לא אופטימלי, אבל טוב, בהחלט.
אבל… וזה אבל גדול מאוד: בתקופה של שוק יורד בשוק המניות, מסלול "כללי" הוא מלכודת מסוכנת.
השם "כללי" עלול מאוד להטעות ו"להרדים" חוסכים מכל הגילאים. כי בשוק יורד זה מסלול רע לצעירים ולמבוגרים.
סילבי, אני אתייחס לנושא הגיל והמניות בהקשר של חיסכון לטווח ארוך.
יואל לבנדה
7 years ago
איתן תמיד דיברת לעניין. המון דברי טעם.
שמתי לב שהרבה חברים בעבודה ,העבירו את ק. הגמל וקרנות השתלמות למסלול שיקלי.
תודה רבה איתן על הרצאה בנושא כה חשוב, ומכאיב..
אני מקבלת פנסיה מקופת חולים (חצי משרה), שזו ממש בושה..
במקביל יש לי חיסכון שאגרתי משך השנים.
מאד חשוב לי כיצד אוכל לעשות משהו בקשר לזה – כיוון שמזה שנה לפחות זה עומד בבנק ב פר"י, שזו ממש פגיעה בלקוח..
אני יודעת יש חוק 190, וכמוכן חוק 512 ד, אבל איני יודעת כיצד להפעיל אותם.
אשמח לשמוע ממך מה ניתן לעשות.
בתודה עצומה על עשייתך והוראתך בנושאים פיננסים אלו, שכמובן לא ידועים לציבור..
הרצאתך מאלפת מאד, ומחכימה.
ושוב תודה,
תרצה
תרצה היקרה תודה רבה
אני מקווה שלא אאכזב אותך במידע לגבי תיקון 190, ונושאים נוספים, במהלך הסרטונים הבאים.
חזי
7 years ago
איתן היקר, תודה על המידע המועיל. אני מאלה שכן עוקב אחרי כספי הפנסיה של משפחתי, מסלולים, דמי ניהול וכו'. אני מבקש לשתף אותך בדילמה שאני ניצב מולה זה מספר שנים: ישנם בתי השקעות שאפשר להשיג אצלם דמי ניהול נמוכים (יחסית) וסבירים. ואז אתה מגיע בסוף השנה ומגלה שאמנם נהניתי מדמי ניהול נמוכים אך התשואה שהשיגו לא משהו. ואז אני אומר לעצמי שכדאי לשלם קצת יותר דמי ניהול ובלבד שאקבל תשואה טובה. אבל, מי מבטיח לי שתשואות שהושגו בעבר יושגו גם בעתיד. בסוף יכול להיות מצב שגם משלמים דמי ניהול גבוהים וגם לא נהנים מתשואה טובה. מה דעתך? האם תדבר על… Read more »
חזי היקר תודה רבה! ותודה על השיתוף החשוב. מה שאמרת הולך יד ביד עם הטענה שלי: הבעיה היא לא דמי הניהול אלא הניהול! מה שכן, לא ניתן "לפגוע בול" כל שנה מחדש, כי באופן מסורתי… הקרן מעולה בשנה אחת, יכולה להפוך לקרן גרועה בשנה שאחריה… (מכל מיני סיבות. בין היתר: אי-מימוש בזמן של השקעות טובות – מה שנקרא "השאירו הרבה כסף על השולחן ולא מימשו אותו"… אפשרות פחות סימפטית היא שפויילשטיק שעשו במניה לא-סחירה בשנה X… מתנקמת בהם בשנה X+1…) הדרך הנכונה איננה להשיג תוצאה אופטימלית בשנה אחת, אלא להשיג תוצאה טובה כל שנה, או לפחות רוב השנים, וכמובן להשיג… Read more »
גיא
7 years ago
הי איתן,
ממש פוקח עניים, אני חייב להודות שראיתי את הסרטונים שלך בעבר אבל לצערי, לא יישמתי את התאוריה ונשארתי במסלול ה "כללי" כמו כולם…..
השאלה היא, האם נכון עכשיו לעבור מסלול למסלול מניתי ?
שהרי השערים נמצאים מעל לממוצע 15, אבל חציית הממוצע היתה לפני כשנה.
גיא
גיא תודה!
מסלול "כללי" איננו רע בפני עצמו. הוא טוב בזמנים מסויימים!
הבעיה היא עם הזמנים בהם הוא הופך למלכודת!
עכשיו אנחנו לא בזמנים האלה… עדיין!
איילת
7 years ago
תודה רבה איתן על המידע החשוב שאתה משתף שהמוסדיים למעשה מסתירים מעין הציבור. פקחת את עיניי ולא ניתן לעצום אותן שנית. מקווה ללמוד ממך עוד הרבה ולאורך זמן בעתיד. תודה.
איילת היקרה
אכן כדברייך לא ניתן יותר לעצום את העיניים. ואפילו – אסור לעצום אותן! זה באמת בנפשנו. זה ממש לא מותרות!
תודה לך 🙂
איתן
מיטל
7 years ago
איתן היקר שלום רב אני תמיד שמחה להקשיב לכל דבריך ואני קשובה להם בקשב רב. אני, כידוע לך הקשבתי לוובינרים שלך הקודמים בנושא הפנסיה ולמרות שהשיטה היא מאוד פשוטה וברורה, קשה ליישם, מבחינה טכנית, בישראל. 1. אני מבוטחת במנורה מבטחים, אין מבין המסלולים מסלול שהוא רק מניות או רק אג"ח. תמיד זה יהיה משולב… 2. הצעת להעביר את הפנסיה למסלול IRA אבל לא ניתן להעביר את הפנסיה (המדינה לא מאפשרת) אלא רק קרנות גמל – כך שזה רלוונטי רק לאנשים שיש להם בנוסף לפנסיה, חיסכון גמל אחר… 3. לפני כחצי שנה (למיטב זיכרוני) עדכנת שאין עדיפות לעבור לאג"ח אלא למסלול… Read more »
מיטל היקרה
אמרת שהשיטה שלימדתי לפני 5 שנים קשה ליישום מבחינת טכנית בישראל, ואת צודקת. שוק הגמל מאוד לא גמיש.
אבל דברים השתנו.
וזו הסיבה שאני מעביר את ההדרכה הזו ואת כל הסדרה.
כדי להראות מה אפשר לעשות ומה אי אפשר לעשות.
ואפשר לעשות הרבה!
1. את מספרת שבמנורה מבטחים אין מסלול טהור של רק מניות או רק אג"ח. לזה התכוונתי ב"מסלולי חרטא"!
2. IRA אכן מתאים לגמל ולהשתלמות (ולא לפנסיה). ארחיב על כך בסרטון ה-3.
3. נכון. יש פתרונות לכך. ולא "לפטור" את עצמנו באמירה כמו: "נו, אין מסלול אז אין מה לעשות". זו לא יכולה להיות התשובה!
לאיתן
תודה רבה על ההרצאה המרתקת.
מדוע אתה אומר ש IRA לא מתאימה לפנסיה?
הרי קרן הפנסיה הטובה ביותר (אלטשולר) עשתה ב-5 שנים 41% לעומת כ-100% בSP500.
אז למה לא להעביר את הצבירה בפנסיה לקופת גמל ב- IRA?
ואת ההפקדות השוטפות להשאיר בפנסיה בשביל ביטוח שאירים ואכ"ע.
תודה
יובל
יובל תודה.
מה שהצעת הוא לעניין. זה לא במקום, אלא בנוסף!
ניסים ממן
7 years ago
איתן שלום,
ראיתי את הסרטון הראשון אותו קבלתי מחבר – מרשים ומשכיל מאוד .
זה עתה פרשתי לגימלאות- הסרטון הראשון כבר ספק לי תובנות מענינות גם עבורי .
תודה רבה.
מצפה לסרטונים הבאים .
ניסים ממן
איתן שלום!
אני מפריש כספים לקרן פנסיה גלעד.קרן פנסיה גלעד היתה אחת מקרנות הפנסיה שלא נפגעה ממפולת בשנת 2008.
תודה על הוובינר המענין.מצפה לוובינר הבא
אליעזר.15/6/2017
איתן מחיפה שלום רב!
{ אני איתן במקור מחיפה… נעים מאוד 🙂 }
הוובינר והסדרה כולה מיועדת לשתי קבוצות גיל:
1. החוסכים הצעירים – איך לנצל שינויי מסלול + צבירה בתקופה ארוכה יותר (יותר "גלגול" של ריבית דריבית) + "מקלט מס" "גן עדן" לתיק ההשקעות.
והייתי מוסיף שאולי החוסכים הצעירים האקטיביים יותר בנשמתם אבל חסרי-הזמן-לנשום (אנשי הייטק עם ילדים קטנים?) ימצאו עניין רב מאוד בגישתי לקרן השתלמות פטורה ממס!
2. החוסכים המבוגרים – איך לנצל שינויי מסלול + ואיך לנצל חקיקת מס להפחתת מס (יותר נטו בפנסיה), ובמקרים מסוימים דחיית מס.
ישראל
7 years ago
אהלן איתן . סחטיין על הוידאו המשודרג (כמה דקות זמן מסך איתך…) וגם על שידרוג המידע …
ישראל
איתן ערב טוב, אכן מילים כדורבנות, זה נכון לכל מוצרי ההשקעה ארוכי הטווח :קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה ופוליסות חיסכון. אתה צודק זה בדיוק הויכוח התמידי שלי מול סוכן הביטוח והיועצים הפנסיונים למיניהם, לעדכן ולהתאים מסלולים בהתאם להשתנות השוק, אני תמיד נתקל באותה מנטרה שאימצו להם "לאורך זמן המסלול הכללי ייתן את התשואה הטובה יותר", מה שבעצם לא מאפשר למקסם את הרווח. הייתי מוסיף גם את נושא דמי הניהול, לבדוק לפחות פעם בשנה אצל ה"מתחרים" ולנסות להקטינם, בגלל התחרות ואפשרויות המעבר ביניהם, בד"כ נוטים להקטין את דמי הניהול, כדי לשמר את הלקוחות (אבל רק למי שאוזר אומץ ומאיים לעבור… Read more »
מיכאל תודה, אתה מאוד צודק.
זו מנטרה שחוקה שנועדה "להרדים" אותנו. העיקר שלא נזוז. הכל תומך במודל העסקי של דמי הניהול.
לגבי דמי הניהול עצמם אתה צודק, יש מקום להשוות כל הזמן. וגם צריך להזכיר לעצמנו שהבעיה העיקרית היא לא דמי הניהול אלא הניהול עצמו.
השידור הבא יתקיים ביום ראשון הקרוב 18/6.
נורית
7 years ago
איתן יקירי, כמו תמיד תענוג צרוף. אחד הדברים בהם אני לא מצליחה לקבל אינפורמציה מוסמכת עיקבית הוא נושא תיקון 190 (מבחינת יתרונות המיסוי) וכנ"ל לגבי פוליסה פיננסית. אני סומכת עליך שתביא את הנושאים האלה בצורה ברורה כפי שרק אתה יודע לעשות. נושא חשוב נוסף הוא האפשרות של עצמאים לפתוח קרן השתלמות בסכומים שמעל לתקרה כדי להנות מדחית מס. גם כאן האינפורמציה לא ברורה ואשמח אם תתיחס לזה.
המון תודה ובהצלחה במשימה.
לוי תודה
בפנסיה תקציבית לא בהכרח יש מה לעשות או טעם לעשות 🙂
לעומת זאת לגבי כסף פנוי – יש בהחלט מקום לנצל את החוק לטובתך, וליהנות ממקלט מס לתיק השקעות.
ארחיב על כך בשידורים הבאים.
משה ירון
7 years ago
היי איתן.
הרצאה מרתקת כמו כל ההרצאות שלך.
הלוואי וירבו כמוך,שדואגים לכלל הציבור.
נהנתי מכל רגע.
תודה
איתן תודה על הוובינאר. אתה מצליח להבהיר שוב ושוב בשפה פשוטה הגיונית ומובנת כי אנחנו צריכים להיות אדונים לכספינו, נקודה. אלו תחומים שאף פעם לא נגענו בהם כי לא הבנו בהם, כי לא רצינו לקחת אחריות על טעויות לכאורע. כי היה קל לתת את כספינו ביד "מומחי" השקעות. ברור היום מעל כל צל של ספק כי אותם מומחי כספים משתוקקים בעיקר לדמי הניהול שהם גובים מכספינו. מצפה בכיליון עיניים לוובינאר הבא.
אורי היקר
אכן מה שווה "המומחיות" של מקצועני הכסף אם הקופות והקרנות נופלות פעם אחר פעם בבור של המפולת התקופתית?
לכן כל אחד מאיתנו כשיר לקבל פנסיה נטולת-מפולות וזה כבר הרבה יותר טוב מכל "המומחים" ביחד!
ליאור
7 years ago
אני עצמאי בן 30 וצריך לעשות פנסיה לפי החוק החדש, זה רלוונטי לגביי?
אלמוג שאלה טובה.
למעשה, זה לא עקרוני אם 15 או 12 או 20.
כל פרמטר שתבדוק יתן לך תוצאות טובות בהרבה מ"המומחים" שנופלים במפולות התקופיות כי הם כאילו מתעלמים מקיומן.
כפי שציינתי, אני משתמש במודל טוב ומדויק יותר, ולכן רווחי יותר.
מה שרציתי להראות במודל הפשוט והגס הזה הוא את העיקרון – שאפילו מודל פשוט וגס מביס בפועל את מה שמשיגים "המומחים".
Oded
7 years ago
כרגיל כמו בעבר, נהניתי לשמוע הניתוחים המעמיקים והמפורטים שלך בהרצאה בנושא קרנות הפנסיה.
מצפה להמשך הניתוח כולל היכן ניתן לאתר קרנות במסלול מדדי וולסטרית, ומסלול שורט על מדדים.
תודה רבה,
עודד
עדי שאלות מצויינות.
תיקון 190 נותן "מקלט מס" מלא או חלקי נהדר לבני 60 ומעלה.
אני אתייחס בצורה יותר מפורטת בהמשך.
בגיל 68 החוסך חי בעולם שהוא מקלט מס בפועל עבור תיק ההשקעות שלו. ובנוסף, הוא נזיל לגמרי.
מרוויח מכל העולמות.
איתן,
ראשית תודה !!!
האם הסרטונים רלוונטיים לבני 70 ומעלה, שכבר מקבלים פנסיה?
תודה
לכל אחד, בכל גיל.
הי, מעניין מאוד, הבנתי בעצם שצריך מישהו בקרן הפנסיה שיתאמץ ויהיה כל הזמן עם יד על הדופק, מתי לקנות ולמכור. מצד שני אמרת שקרנות הפנסיה לא כל כך נוגעות בכסף. מצפה לשיעור הבא. ותובנה מרתקת שלקחתי מהשיעור הזה – כמה באמת חוסכים מהימנעות מנפילות. תודה!!!
👍👍👍
נוגע בנושא מאד מאד מאד חשוב .
יש המון שאלות פרקטיות בעיקר. מה עושים, איך עושים , עניין של מיסים אולי ועוד. מקווה שיהיו לך תשובות בהמשך . מחכה
אילה
איך בעצם נקבע גובה קצבת הפנסיה שלי? האם זה לא רק פונקציה של גובה השכר שלי לפני פרישה?
ממש לא רק.
תשאל את סוכן הביטוח / פנסיוני שלך.
ראשית : מאוד מעניין
שנית : צריך כלים כלשהם כדי לדעת על איזה מסלולים להודיע לגופים המנהלים את הקופות שלנו
שלישית : סביר להניח שאולי בסרטונים הבאים נראה
מה התשואות של קופות גמל להשקעה והאים אפשר להפסיד בהשקעה בהם
יש לי מפתחים וותיקה. לא יודע אם אני יכיל לעשות משהו?
ארקדי היקר, לצערי לא.
תודה רבה
תודה רבה רבה איתן
וויבנר מרתק
תודה!
שיעור מעניין מאוד, אבל הקופות שלנו מנוהלות ע"י גופים פנסיונים כמו פסגות, אלטשולר,וכ' אך אנחנו יכולים להוציא אותם ולנהל אותם ליפני גיל פנסיה?
תודה
אין שום צורך להוציא. מספיק שאומרים להם לאיזה מסלול לעבור.
הרצאה מעניינת מאוד
הבעיה המרכזית היא
דני הניהול שבתי ההשקות גובים
איך אפשר להקטין אותה
שלום איתן,
הרצאה פוקחת עיניים.
האם כדאי בזמן הזה להכניס את כל הקרנות (פנסיה, השתלמות..) לבונקר ללא מניות?
מהם סוגי המסלולים שלא מושקעים בבורסה?
לכאורה צפויים הפסדים כואבים הרבה יותר מאלו שראינו עד עתה..
אם ניתחתי נכון את הפער בין ערכי המדדים בארה"ב לבין נפח המסחר בהם..
תודה רבה
איתן שלום,
על ההרצאות המרתקות והמעשירות בידע ומקצועיות תוך הגשתם בצורה ידידותית ומעניינת
בתודה גם מאיתן
תודה רבה 🙂
מה צריכים פנסיונרים לעשות כדי למקסם את הפנסיה שלהם ?
תודה איתן מכל הלב
יישר כוח אתה אדם החף מכל אינטרס פרטי. האינטרס הציבורי דהיינו אלטרואיזם כללי עומד אל מול עינך. ועל כך תבורך. אתה יודע שהציבור ישן ואפשר "לעבוד עליו" .מבחינה זו אתה הנביא המתריע בשער. החומר מורכב והקורא המצוי חסר לו ידע. נסה בסוף הסידרה לתת תמצית פשוטה להדיוטות . אני מנסה להעביר חומר זה לכל המקורבים שלי ובעיקר לבני.ושוב תבורך מפי עליון
.
שלום איתן.
שאלת השאלות היא לגבי איזה ממוצע נע להשתמש? ראיתי שאתה משתמש ב 15 חודשים.
האם זה נבדק סטטיסטית ונמצא כאופטימאלי לחיזוי נקודות תפנית ארוכות טווח לשורט ולונג?
תודה מראש,
דרור
איתן שלום! תודה על השיעור הנפלא
אני נמצא בביטוח מנהלים ישן משנת 2001 ניסיתי בעבר לבקש שינוי מסלול נאמר לי שאני בחוזה אישי ולא ניתן לשנות מסלול
בשל התנאים המיוחדים(מקדם גבוה) של הביטוחים הישנים לא כדאי לי לעבור לקרן אחרת אך מאידך אי אפשר לבחור מסלול.
האם ניתן לעשות משהו בנידון?
זאב היקר תודה
לצערי לא ניתן לעשות הרבה במקרה זה…
הי איתן
לא מצליח להדפיס את ההרצאה
סודות שדרוג הפנסיה סרטון מס’ 1
משתדל לעקוב אחריך ,אבל לא עומד לוח הזמנים הסובב אותי.
אשמח מאד לעזרתך
בברכה
רוזנברג מאיר
קרית ביאליק
שאלה:
איך הצבעים הוורודים והירוקים סיננו כשהנרות כן עברו את הקו?
לאיתן הנפלא. מחכים ומהנה מאוד להחשף לכ"כ הרבה ידע יקר אשר הנך מנדב בחינם,תודה!
בתור מי ששוק ההון זר לו לחלוטין והבנתי בתחום אפסית – פתחת עבורי צוהר עצום!!! פשוט מרתק לעקוב אחריך…..
נ.ב, תמונת המצב העולה מהשיעור בנושא הפנסיה פשוט מחרידה בעגמימותה. אם לא שראיתי לא דברתי.כך בדיוק כספם של הוריי (אשר חסכו מתמצית דמם וחלבם)נקבר במפולות 2008 וכמובן,"ההצלחה" רשומה על שמם של הקופות… אמת כואבת.
איזידור תודה 🙂
שלום איתן!
תודהר בה על הסרטון המחכים. חייב לשתף שצפיתי בסרטונים מלפני 5 שנים ובזכותם ממש לפני מספר ימים העברתי את הפנסיה שלי למסלול מנייתי. כך שהסדרה ממש באה לי בזמן הנכון ואני מרגיש חובה להתמקצע ולהבין כמה שיותר.. שוב תודה על כל המידע הכ"כ חשוב ומשמעותי שאתה מלמד אותנו. זה ממש לא מובן..
בברכה שמואל לוי
שמואל בשמחה הרבה!
אהלן איתן.
תודה על כל החוכמה שאתה מעביר לנו.
האם תוכל לשלוח לקהילת המנויים שלך איתות שורט מובהק על השוק(שעליו אתה מדבר בריחת הכסף החכם) גם למי שעדיין לא עשה קורס אצלך? ורק מקבל ממך מיילים?
בקיצור — הצגת הנושא בוצעה בצורה מושלמת ! ! !
לאיתן יום נפלא וחג שמח.
ראשית הרבה תודה על סדרה רצינית, מקיפה ומעמיקה שנותנת הרבה מידע רב ערך.
בחלק 4 של הסדרה אתה מציין רשימה של איתותים מהשוק לגבי מפולת צפויה.
אשמח ואעריך מאד את עזרתך והמלצותיך לגבי אתרים וכלים שבעזרתם ניתן לראות את
האינדיקטורים השונים שהזכרת.
שוב יישר כוח על יוזמתך החשובה וחג שמח.
קובי בכיף
Stockcharts.com
YahooFinance.com
ובתוכנה שבניתי על פלטפורמת ProRealTime
היי איתן,
סרטון מדהים ! ממתינה בקוצר רוח לסרטון הבא.
המון תודה שהסבת את תשומת לבי למשהו שבכלל לא הייתי מודעת לזה.
ישר כח!
מירי תודה 🙂
ערב טוב איתן,
המון תודה והערכה על העלאת הנושא שכל כך חשוב!
אני לפני כשנה העברתי את הפנסיה שלי למסלול מנייתי ולא נתתי את דעתי לשינוי המסלולים לפי מצב השוק כדי להימנע מהפסדים!
בזכותך אכן כן! קבלתי ערך מוסף לנושא שחייבים לשנות את המסלול
.אני ממתינה בקוצר רוח להצטרף לתלמידים שלך בקרוב מאוד.
ברצוני לשאול יש לי ביטוח מנהלים במגדל שמשתתפת ברווחים מ-2002 ובפוליסה הזו אין אפשרות לבצע שום שינויים במסלול מה עושים במצב הזה?
אני בגיל 60 ויש לי חשש מהעברת הכספים לתוכנית פנסיה.
אודה לך על תגובתך
מירי היקרה
אין אפשרות לעשות שינויים בביטוח מנהלים.
יש אפשרות לעשות שינויים ולשלוט על גורלך בקופת גמל ובקרן השתלמות.
בהצלחה!
איתן
האם נלמד לבצע את שינוי המסלולים
שאתה אומר בלחיצת כפתור
האם מעבר מסלולים יכול להתבצע עצמאי ומיד
כמובן. בלחיצת כפתור. ונכנס לתוקף תוך 3 ימי עסקים.
מבקשת מידע כיצד להשקיע קרן שרובה מנייתי של בן 26, שתשתחרר בעוד שנתיים, יש אפשרות לשנות את המסלול ממנייתי לאגח ביחסים שונים. אשמח לדעת, אילו מסלולים עדיפים? אין אפשרות להוציא את הקרן לפני כן.
שלומית, אם זו קופת גמל או קרן השתלמות – אז התשובה היא: אפשרי.
1. היה מאוד מעניין אני כבר מחכה לסרטון הבא. ועוד יותר מחכה לדעת איך איפה אני יכול לשנות את מסלול הפנסיה בלחיצת כפתור לשורט כשצריך.
2. האם כל מה שדברת עליו חל גם על מי שיש לו פנסיה תקציבית? כגון מורים הוותיקים.
תודה מראש
אופיר
אופיר תודה!
לא על פנסיה תקציבית אלא על קופות גמל וקרנות השתלמות.
הרצאה מעניינת
נותן תקווה גם לאלו מאתנו שהם לקראת פרישה כדי לשדרג להם את איכות החיים בעתיד
תודה על שיתוף המידע (לא ברור מאליו)
ציונה היקרה בשמחה רבה 🙂
אשמח ללמוד על ההליכים המעשיים שצריך ואוכל לנקוט בכדי ליסם את מה שדיברת .אנסה למצוא את יתר ההרצאות מובן
אלי תודה
נהניתי מאוד ומחכה לסרטונים הבאים.
תודה!
שלום
האם כשכיר אפשר להתחיל מאפס להפקיד באופן עצמאי כל חודש כחיסכון
ולנהל אותו כמו שאתה מסביר עצמאי עוקב מחקות מדדים?
כמובן
צהריים טובים,
א. האם יש לך רישיון פנסיוני או השקעות?
ב. לא הבנתי מה המסקנות בסרטון? מה השורה התחתונה שעלי לעשות כדי למקסם את הפנסיה שלי?
א. כן. יש לי רישיון בתוקף מהרשות לניירות ערך בישראל.
ב. לא להיות פאסיבי אלא לנייד מסלולים ולנצל את המחזור הכלכלי לטובת הפנסיה שלך.
פנסיה מגדל מקפת – ניתן לשנות מסלולים יש בכלל דבר כזה למקפת פנסיה קרן פנסיה ?
לא ניתן לעשות שינוי מסלול בקרן פנסיה.
שלום איתן
יש לי חשבןן מסחר באינטראקטיב ישראל.
שוקל להצטרף לקורס
האם אפשר לקשר את החשבון לתכנת פרורילטיים ולעבוד דרכה?
תודה .משה
משה, בהחלט.
היי איתן
האם יש אפשרות שנדבר בתחילת השבוע
אשמח לשמוע ממך הנייד שלי הוא 0544281083
תודה.משה
כאחד מקהילת תלמידיך — חוויתי שוב הנאה צרופה. לאחר הסירטון הראשון מצפה לראות הבאים….
בחלוף הזמן טוב לאוורר ולהתעורר. תודתי על תרומתך.
קובי תודה מקרב לב 🙂
כמו ההרצאות בעבר, הרצאה מעולה מקיפה ומפורטת על הנושא החשוב ביותר לעתידו הכלכלי של כל אחד מאיתנו.
תודה איתן, מצפים להרצאת ההמשך.
עודד תודה רבה 🙂
תודה רבה על ההרצאה! עשית לי קצת סדר בדברים, מחכה לוידאו הבא!
נמרוד תודה רבה 🙂
שלום איתן.
על איזה תוכנת מסחר אתה ממליץ בכדי לסחור במועדון המינוים
תודה איתן.
איתן שלום
ברוקרים ישראלים טובים כמו מיטב או איביאיי, או ברוקרים זרים טובים כמו TradeStation או אינטראקטיב-ברוקרז.
איתן תודה ! מרתק וחשוב !
בוריס תודה רבה !
איתן שלום!
מאוד נהניתי מסדרת ההרצאות שלך .
אני מתגורר מזה מס. שנים בחו"ל כך שסביר שלא אצליח להגיע להרצאות שהינך עומד להעביר.
האם ניתן יהא להעלות אליך שאלות במייל בעקבות ההרצאות המוקלטות שתעביר?
איני מגיע בארץ לסף תקבולי הפנסיה המאפשרים להינות מתיקון 190. האם קיימת דרך אחרת המאפשרת קבלת "מקלט מס" לחוסך מעל גיל 60.
תודה!
איתן יקר
אני לומד מהאתר שלך רבות, אך לצערי הסרטונים שלך לא מונגשים עם כתוביות
אני כבד שמיעה ומרגיש פספוס ענקי עם הסרטונים שלך
ניתן להנגיש את הסרטונים?
תודה
אבי תודה רבה 🙂
בכוונתי לתמלל את הסרטונים ולהוסיף כתוביות ובכך להנגיש אותם לכבדי שמיעה.
תודה
איתן שלום,
מאד נהניתי מההרצאות המעשיות שלך שבו נתת בסוף הוויבנר האחרון פתרון מעשי למתלבטים/חוששים
שאלה עבור בני אני עצמי פנסיונר
האם בקרן פנסיה שהמעביד מפריש אליה כספים אפשר לעבור רק בין מסלולים קיימים בהרכב כזה או אחר שהשוני ביניהם הוא רק ביחס בין מניות/אגח (כולל מסלול 100% מניות או אגח) ?
והאם המסלול הקיים של שקל קצר=מזומן ?
בועז, אצל כל בית השקעות זה קצת אחרת, אין ביניהם אחידות. לכן צריך לבדוק מה המסלולים בבית ההשקעות שלך.
איתן, שלום רב!
ראשית, תודה על סדרת הוובינרים מאירת העיניים.
שנית, אני שוקל להצטרף פנסיה upgrade, אבל:
– ב-4.8 אהיה בחו"ל.
– אני צפוי להיות בחו"ל גם בין 2.10-10.10 וגם בסוף ינואר. מתי יהיו המפגשים הפרונטליים? איך פותרים את בעיית ההיעדרויות המאולצות?
תודה,
אלי בונה
הי אלי!
תודה רבה על המילים החמות!
הגיחות שלך לחו"ל לא יפריעו לך כלל ליהנות מגישה מלאה לתוכנית מתי שיהיה לך נוח, הן בארץ והן בחו"ל.
לגבי המפגשים הפרונטאליים, המפגש הראשון יהיה בנובמבר (ואז אתה בארץ) והמפגש השני יהיה בפברואר (ונכון לעכשיו אתה גם אמור להיות בארץ).
אז מה הבעיה?
בנוסף, גם אם בעתיד לא תגיע למפגש, אני אקליט אותו בכל מקרה, ואתה (כמו כולם) תקבל גישה להקלטה מלאה. (וכמובן גם אם כן תגיע).
שבת שלום!
איתן
היי איתן
כל הסימנים המוקדמים שאתה לימדת מתיחסים לשוק האמרקאי כאשר המוסריים פועלים בשוק הישראלי. האם יש הפרש פסה בין שני השווקים כלומר לחקות למשבר בשוק האמריקאי ואז לפעול בשוק הישראלי?
שרגא היקר
המוסדיים פועלים כיום גם בשוק המקומי (בו הם קרטל) וגם בשוק האמריקאי (בו הם פחות מזבוב).
השווקים השונים בעולם אינם זהים, ויש הבדלים ביניהם. אין אפילו לא שני שווקים זהים.
ועם זאת, בכפר הגידטלי הגלובלי, אין דבר כזה "הפרש פאזה" כמו לפני 90 שנה, שלקח זמן עד שאירופה שמעה ועיכלה את החדשות על התמוטטות ניו יורק ב-1929.
לא צריך מחשבי-על כדי לסגור הפרשי פאזה בשניות.
לכן: מה שיקרה שם, יקרין על כל העולם, לרבות על המעצמה הישראלית.
מגדל אומרים שבביטוח מנהלים אין אפשרות לשנות מסלולים
עזרא, זה נכון לגבי חלק משמעותי מביטוחי המנהלים. לכן לא התייחסתי אליהם כאופציה.
היי איתן
הרצאות מאלפות כמו שאתה יודע!!!
1.האם בישראל אפשר לראות את מדד השיאים, אם כן איך?
2. לאיזה בית השקעות יש קרן מחקה עם סוויץ' או קרן מחקה למדד מניות בשורט במסגרת גמל להשקעות?
בתודה
שרגא היקר תודה רבה!
1. לצערי לא מכיר חיה כזו בבורסת תל אביב. כמו עוד הרבה דברים שקיימים בבורסת ניו יורק כבר 100 שנה או משהו כזה, ועוד לא עשו עליה…
2. שילוב של: (1) קרן מחקה בכל בית השקעות עם (2) איתן רותם = נותן לך קרן מחקה עם סוויץ'…
אתה מבין שהבעיה של בתי ההשקעות זה לא שכל. עובדים שם אנשים חכמים. הבעיה האמיתית היא קונספציה. אף אחד שם לא מעז לחשוב מחוץ לקופסא. בקופסא שלהם הם כלואים כל השנים, ושם הם גוזרים את גורל עמיתי הקופות והקרנות שלהם.
איתן שלום,
לפי הבנתי , פנסיה היא לא רק ניהול הכסף יש גם ביטוחים שונים.(אובדן כושר עבודה,סיעוד וכו).איך זה משתלב ב IRA או שפשוט עושים את כל הביטוחים בנפרד ?
האם ב IRA יש סכום מינימלי שצריך להעביר כל חודש או לחלופין אפשר להכניס כסף בכל זמן ותאריך לפי בחירה אישית ?
תודה רבה !
שי תודה!
1. אכן בתוך פוליסת פנסיה יש מוצרי ביטוח שונים, וחבל לאבד אותם. לכן ברוב המקרים (לא תמיד, וצריך לבדוק כל מקרה לגופו) לא כדאי לעבור מפנסיה קיימת לגמל/IRA.
2. IRA ישים לגמל או השתלמות ולכן מה שאפשרי לגמל/השתלמות אפשרי ב-IRA, ומה שלא אפשרי בהם – לא אפשרי ב-IRA. פשוט.
אם אתה רוצה להכניס למקלט מס כסף "לפי בחירה אישית" כדבריך, הפורמט המתאים הוא גמל להשקעה. במידה וזה מה שאתה מחפש, אתה מוזמן לתאם איתנו פגישה ללא עלות > https://goo.gl/ejsWE1
יפה ומאלף
לא הכרתי אותך ב 2008 אבל עלה בראשי הרעיון לשנות מסלול ואכן עברתי לקרן מטבעות שלא עשתה כלום,
ב 2009 (אחרי המפולת) חזרתי למניות והתשואה הייתה יותר מכפולה.
לצערי לא חיכיתי לסימנים ולפני שנתיים עברתי לאג"ח ממשלתי, הקרן לא עשתה כלום חוץ מלהרוויח בקושי את דמי הניהול שהיא גובה.
חבל, כעת כבר אמתין למפולת 🙁
עופר תודה!
נראה שהיו לך חושים טובים ב-2008!
וגם לא צריך לעבור מסלולים כל כך הרבה… כי הכי חשוב: לחכות בסבלנות לתמרורי האזהרה ולא "לחזות" אותם.
תודה גם לך 🙂
חחחח לא ממש חושים טובים, ביצעתי את המעבר באיחור קל כאשר ההתרסקות כבר החלה אבל לא נורא, הלכו בערך 10% , לפי הבנתי אח"כ השחיטה הייתה אכזרית, קרנות נחתכו ביותר מחצי.
חבל שהסרטון הזה לא היה בנמצא לפני שנה וחצי כשעברתי לאג"ח ממשלתי, קרנות המניות עשו לפחות 20% אני מעריך, פספסתי את המהלך.
אז לא ממש חושים טובים 😉
עופר אל תחמיר עם עצמך. תיקח את הטוב מכל זה.
קודם כל מנעת הפסד גדול. כפי שהסברתי, במניעת הפסד גדול, יש רווח עוד יותר גדול מאשר נדמה במבט ראשון.
והרווח השני שלך הוא שבפעם הבאה אתה תעשה טוב גם בדרך למטה, וגם אחריה בדרך חזרה למעלה.
הרצאותיך מעניינות ביותר ומעוררות לפעולה. אני כבר בן 66 ותחום הפנסיה שלי ברובו הקרן ותיקה ובביטוח מנהלים ישן. עם זאת יש לי נכסים נזילים וקרנות השתלמות. אנא חזור אלי כדי לעזור לי לבחור בין 2 ההשתלמויות. תודה
עופר תודה 🙂
אתקשר אליך, ונבדוק ביחד מה נכון ואפשרי עבורך.
איתן שלום
הרצאות מאוד מענינות שאלתי אני בן 70 אין לי פנסיה אוקרן השתלמות
אלה כספים שנמצאים באלצולר שחם בשנה רוח של3.5 אחוז.
האם התוכנית של מסלול מדף או מסלול אחר מתאימה לי אם כן איך
מבצעים תודה איתן.
לא משנה באיזה "פורמט" הכספים יושבים – שאל את עצמך האם הכספים האלה מוגנים מפני המופולת הבאה?
אפשר לבנות לך פתרון של גמל להשקעה, או, לדעתי פחות סביר במקרה שלך, תיקון 190.
הכי טוב זה שתקבע איתנו פגישה ובה נוכל לבדוק איתך מה אפשר לעשות. הפגישה היא ללא עלות מצידך!
לקבוע פגישה > https://goo.gl/ejsWE1
שלום איתן ,
כרגיל , ההרצאות שלך מרתקות ומשכילות מאוד.
ולשאלות שלי :
1. ניתן היה להבין מסוף ההרצאה שה – IRA מבוסס על מסחר בקרנות.
האם לא ניתן לסחור / להשקיע גם במניות ומכשירים אחרים במסלול כזה ?
2. האם שילוב של תיקון 190 (למי שכשיר לכך) עם IRA הוא לא כמעט הפיתרון האולטימטיבי
לפנסיה שיכלול גם חיסכון משמעותי במס ?
אלכס תודה רבה 🙂
1. IRA הוא פשוט גמל / השתלמות בהתאמה אישית. כלומר החוסך יכול לבחור בעצמו בקרנות ספציפיות, במקום לבחור במסלול-מדף שהורכב ע"י בית ההשקעות.
2. IRA כבר מעניק בעצמו את מקלט המס האולטימטיבי – פטור מלא.
הי איתן
פגישה יש לנו חבל שרחוק כל כך מה אפשרות המשחק בביטוח מנהלים?
אלי יקירי
יש לך טיול בתל אביב לים אחד… לא נורא 🙂
מה האפשרויות בדיוק בכל אפיק נוכל לבדוק בפגישה. תביא איתך את הניירת של מה שכבר יש לך, או את "דוח המיסלקה".
להתראות!
איתן שלום, סדרת סרטונים נהדרת! למרות שאת רוב החומר למדתי ממך כבר בעבר, עדיין כהרגלך, אתה מצליח לחדש ולעניין, בכל פעם מחדש!! יישר כוח!! איתן, מספר שאלות קצרות לי אליך: 1. באיזה אתר אתה ממליץ למצוא את התשואות של האג"ח הקצרות והארוכות? 2. בסרטון 4 הזכרת שבכל תקופה יש איזשהו סקטור שמשמש כקטר מוביל לעליות. אמרת שלפני המפולת של 2008 זה היה הסקטור הפיננסי. מהו לדעתך הסקטור שהוביל את העליות בתקופה הנוכחית? (נראה לי שאת רוב העבודה עשו הנגידים בארה"ב עם הריבית הנמוכה וקניית האג"ח המובטחת… 🙂 אני עוקב אחר העלאת הריבית אבל אולי ישנו איזשהו סקטור שהרוויח יותר מכולם… Read more »
משה היקר
תודה מקרה לב 🙂
1. יש מספר אתרים טובים. אני משתמש באתר לאומי טרייד.
2. שני הסקטורים המובילים בשנים האחרונות היו הטכנולוגיה והפיננסים.
הי איתן
מתי יצא פרק 4 ?
כולנו מחכים בקוצר רוח
תודה
שלום איתן,
תודה רבה על הסרטונים המרתקים!
האם תוכל בבקשה לשתף קישורים לאתרים שבהם אפשר לראות את המדדים של המניות ושל האג"ח ולהסביר איך לפלטר נכון על הגרף ולמה צריך לשים לב לפני שעוברים מסלול?
תודה רבה.
רועי תודה רבה!
שיתפתי כבר מספר לינקים בתשובות שלי – פשוט גלול כאן למטה ותגלה!
מחפש לינק לשיתוף לא דרך הפייסבוק ולא מוצא. זוכר שהיה כי כבר שיתפתי לפני שבוע.
תודה
דורון תודה!
פשוט שלח לחברים את הלינק המקוצר https://goo.gl/Ca14aB (תעשה העתק-הדבק מפה).
לאיתן שלום תודה רבה על ההרצאות אני ממש מרותק כמשקיע ב 10 השנים האחרונות התחדשו לי דברים רבים .
ברצוני לשאול דיברת בסרטון השלישי על גמל להשקעות האם תוכל לאמר איך מצטרפים / משווים לצורך הצטרפות.
כי אני לא מכיר מוצר כזה.
אני מכיר קופת גמל להשקעה שמוצר זה יצא לאחרונה. ששם הסכום המקסימלי לחסוך לשנה הוא 70000 ולא כמו
שאמרת החל מ 70000 ויש להם מסלולים ולא קרנות מחקות כמו שאמרת. ועוד .. נא פרט בקשר לגמל להשקעות ! או
כוונתך לשיטך ואתה קורא לה בשם זה ? בתודה מראש ובברכה – יוסי
יוסי היקר תודה רבה 🙂
על IRA שהוא גמל/השתלמות אישי – שמאפשר לך להשתמש בקרנות מחקות ולא רק במסלולים – אני מרחיב בסרטון ה-4.
איתן היקר!
אכן הרצאה מעלפת.ללמוד מוורן בפט.לדעתי שווה לנסות דרך משרד החינוך להציע ללמד את תלמידי התיכון שיעורים בנושא :שוק ההון הישראלי.והאמריקני.
אליעזר.25/6/2017
אליעזר היקר תודה רבה! הו כמה ניסיתי, ובינתיים חומות של אדישות וחבל! אני דווקא שמח לספר על התנסות מאוד חיובית שהיתה לי לפני כ-3 שנים בכיתה י"ב, שם נתתי (בהתנדבות) הרצאה על המשבר הכלכלי הגדול של ארה"ב בשנות ה-30 של המאה ה-20, ועל מסקנות ותובנות שאנחנו יכולים להפיק. באותה הרצאה עשיתי להם תרגיל קטן… ובו המחשתי בצורה "קצת אחרת" את כוחו של אפקט הריבית דריבית. הראיתי להם באיזה גיל הם יגיעו ל-1 מיליון ש"ח רק מחיסכון וגלגול של ריבית דריבית. הם כמעט התעלפו מהמשמעויות מרחיקות-הלכת לגביהם. הבן שלי, שהיה תלמיד באותה כיתה, סיפר לי אחר כך שכמה מחבריו הודיעו לו… Read more »
היי איתן
האם אתה יכול להתייחס לתוכנית חיסכון, מה ההבדל לקופת גמל ומה עדיף ?
שרגא היקר
שאלה טובה. יש מספר פרמטרים אישיים שצריך לבדוק עם החוסך כדי להמליץ על מה שהכי כדאי ונכון לו.
את זה אפשר לעשות בפגישה אישית, עם הניירות מול העיניים, או לחילופין עם "דוח מסלקה".
כל טוב
איתן
שלום איתן, גילי כ- 70+ , יש לציין שהמצגות ברורות מילולית ומספקות הבנה מקיפה על מה שקורה עם כספי הפנסיה ומה שניתן לעשות כדי למקסם רווחים ולמזער הפסדים. השאלה שלי : איך טכניקות הביצוע? זהוי תזמון ה"סוויץ"? ואת מי כדי לבחור ב"סוויץ"? ועם איזה "כלים פשוטים" ניתן לגלות את המעברים ואת הקרן המחקה הטובה מהאחרות.
דוד שלום, ותודה
– על זיהוי תזמון הסוויץ' בוובינר 4
– את מי כדאי לבחור בסוויץ': בתקופות ירוקות במניות כדאי לבחור בתמהיל שנותן דומיננטיות לקרן מחקה מניות (כמו SPY למשל), בתקופות אדומות במניות וירוקות באג"ח כדאי לתת דומיננטיות לקרן מחקה אג"ח (כמו TLT למשל), בתקופות אדומות גם במניות וגם באג"ח לתת דומיננטיות לפקדונות קצרי-טווח ומזומן, ואפשרי לתבלן באחוז מסוים (לגיטימי לחלוטין בשוק יורד) של קרן מחקה מניות "הפוכה" (כגון SH – היא הקרן ההפוכה ל-SPY ) ו/או קרן מחקה אג"ח "הפוכה" (כגון TBT – הקרן ההפוכה ל-TLT ).
– כלים פשוטים לגילוי המעברים – ראה שאל ראשונה… זיהוי התזמון.
היי איתן!
צפיתי בהכול כבר בשישי, מוצאש ועוד חזרתי על פרקים מסויימים אתמול 🙂
אני אשמח מאוד להגיע להרצאה, שלחתי לחבר שהתעניין מאוד וכבר איתי בכליון עיניים לסרטון הרביעי, אשמח גם להזמין אותו להרצאה.
בברכת יום מוצלח,
שחר
שחר תודה 🙂
איתן שלום,
צפיתי בהנאה רבה בסרטונים.
האם יש פתרון, או מסלול לתקופות של מפולת גם במניות וגם באגחים?
זיו יש פתרון גם לתרחיש כזה.
היי איתן,
חזק מאוד
איתן היקר
מודה אני לפנייך ?- על הוויבנר שדרוג הפנסיה מחכה כבר להבא ?
ישראל כספי בוגר קורס הטרייד
ישראל היקר תודה רבה 🙂
היי
יופי של מצגות איפה אני מוצא גרף ממוצא של 15 חודש
אני פועל לפי הנכדי חודשי
יוסי תודה 🙂
אתה מוצא כאן https://www.tradingview.com/
איתן שלום רב, תודה על שלושת השיעורים הראשונים המצויינים, במיוחד לאחד כמוני שנכנס לאחרונה ללימוד מעמיק של הנושא.
דברת על כך שבשיעור/שיערים הבאים תתאר את הנקודות מתי כדאי לעבור מסלולים בהשקעות השונות (מניות, קרנות וכו').
האם נדע את הנקודות הנ"ל לגבי סוגי ההשקעות השונות, למשל מה קורה אם יש לי השקעות במניות בארה"ב, מניות בארץ, קופ"ג שונות. האם לכל אחד מהמסלולים האלו יש מדד או גרף יחודי שאליו כדאי להתייחס?
יואל תודה רבה 🙂
ולשאלתך – אתה רוצה ספויילר?…
איתן שלום,
כמה שאלות שעניינו אותי בהמשך להרצאות שלך
1. איך אתה מסביר את העובדה שמבדיקה קלה בגמל נט עולה כי מסלולי גמל /השתלמות אקטיביים בגופים המובילים השיאו תשואה טובה יותר מאשר מסלולי פאסיביים עם אותה חשיפה מנייתית?-
2. מה דעתך על תרומה של נכסים בלתי סחירים לתשואה (והרי במסלולים פסיביים/ או מסלולי ira אין נכסים אלו)?
3.איך אפשר לדעת מתי יש לשנות מסלול? האם אתה בטוח כי כל אחד יכול לעשות זאת?
תודה
יעל תודה 1. באיזו תקופה? האם תמיד זה היה כך? האם ההשוואה היא בין תפוחים (מניות ת"א) לתפוחים, או בין תפוחים לאבטיחים (מניות ארה"ב)? צריך מאוד מאוד להיזהר שלא ליפול במלכודת של המסקנה המובנת-מאליה מיד. היא בדרך כלל פתרון קל של הטיה – מה שהמוח שלנו "רוצה" שנראה או שנאמין. 2. נכסים לא-סחירים תורמים תרומה אקראית – לפעמים טובה ולפעמים רעה. והם בעייתיים כי הם לא שקופים לחוסך כמו נכסים סחירים. אני בעד תיק שכולל 100% נכסים סחירים. למה? כי אפשר למדוד בכל אינטרוול של זמן את התרומה שלהם או הסיכון בהם. 3. כל אחד יכול ללמוד לדעת מתי זה… Read more »
שלום איתן
בעקרון הכללים שאתה מציע רלבנטים כמובן גם לקופות גמל וקרנות השתלמות, ולתיק ני"ע בכלל.
אני לקוח ל ילין לפידות בנושאי קופ"ג/ק.השתלמות, אחד מבתי ההשקעות הטובים בשוק, ולמיטב ידיעתי אין להם מסלולים מחקים, אלא לכל היותר מסלול מנייתי המכיל מניות לפי שקוליהם של מנהלי הקרן.
האם אתה מכיר בתי השקעות עם קופ"ג / קרן השתלמות במסלולים מחקים ?
כל טוב
עמנואל
עמנואל, למשל IBI. ילין אכן מהיותר טובים, בשנים האחרונות. אבל… גם הם יתרסקו במפולת הבאה.
למה? כי הם לא עושים ולא יעשו שום צעד להגן על לקוחותיהם מכך.
ולכן זה תפקידנו וחובתנו לשמור על כספנו ולהגדיל אותו. המפולת הבאה במניות, ובנפרד, המפולת הבאה באג"ח, כל אחת מהן היא הזדמנות עבורנו!
איתן צהריים טובים
אני פנסיונר וצופה בכל החומר שאתה שולח
מאוד מעניין ונותן הרבה חומר למחשבה
אתה מציג זאת בצורה קלה להבנה גם לאותם אנשים שאין להם מושג בנושא
יישר כח
ברוך תודה רבה! אני שמח מאוד 🙂
איתן שלום….יש לי שאלה שלדעתי זה חשוב לכולם."בגרף הSP500 הנרות בגרף כבר הרבה חודשים מעל הממוצע 15.והגרף מדד המעוף נמצא הרבה חודשים מתחת לממוצע 15 חודשים. .. בימים אלה הגרף חוצה את הממוצע אבל כמובן צריך להמתין לסוף החודש לסגירה. . כולנו יודעים שנסדק אוהSP משתעלים אנחנו חולים… ויש לצפות שאם הSP תתחיל לרדת מתחת לממוצע 15 מהר מאד גם המעוף תעשה פרסה ותתיישר עם השווקים בעולם'. מה עושים במצב הזה שבמדד המעוף הפסדנו את על המומנטום בעולם כי אנחנו לפי הגרף הינו המסלול אג'ח ונשים פחד לשנות למסלול מנייתי בגלל מצב הגרפים בעולם..תודה נתן
נתן אכן שאלה חשובה. נתחיל קודם כל לעשות סדר… אמרת "כולנו יודעים שנסדק SP משתעלים". למה אתה מתכוון ב"משתעלים"? אם הכוונה ליום אדום כזה או אחר – כאלה ימים יש גם במגמות העליה הכי בריאות וחזקות. אני מודע לסימנים שמתחילים לצוץ, אבל אנחנו עוד לא שם ביום הגונג של השלמת תהליך ההיפוך במגמה. המעוף הוא מדד חולה, ואני לא ממליץ להתעסק איתו כבר הרבה זמן. המדד חולה כי שוק המניות בתל אביב חולה. עושים לו נסיונות החייאה, אבל בינתיים ללא הצלחה. וזה בניגוד מוחלט לשוק האג"ח הישראלי. אני מסכים לדבריך, שכאשר מדדי ארה"ב יבצעו פניית פרסה, ת"א תרד גם כן.… Read more »
היום שוק המניות גבוה כפי שרואים בת"א 35 ו-ת"א125.
האם כדאי לקנות את הקרנות האלה היום?
בני, לדעתי: ת"א 35 לא. ת"א 125 רק לאחר שהמדד יסגור שבוע מעל 1310. רק אז יהיה שווה לשקול לקנות אותו.
איתן היקר!
תודה ענקית על ההרצאות החשובות, מושקעות וקלות להבנה! והכי חשוב שהדבר נותן לי את התקווה שכן, ניתן לשנות ולשפר את המצב החיסכונות הפנסיוני שלי . הדבר השני אוד יותר חשוב שאתה מהודד אותי לפעול בהתאם, להיות אופטימית ובטוחה בעצמי!
תודה רבה ומחכה להמשך!
ילנה
ילנה זה מאוד מרגש אותי 🙂
איתן בוקר טוב
תודה על סרטון מחכים המוסבר בצורה מאירת עיניים , אם הבנתי נכון אתה מצדד בקרנות מחקות .
שאלתי האם כדאי לרכוש בהוראת קבע נגיד במקרה שלי קרן מחקה מדד תא וקרן מחקה סנופי 500 ארה״ב ?
כך אצבור לי סכום לפנסיה בלי ניהול של גופים מוסדיים? האם יש יתרון לדעתך להפקדה חודשית ?
תודה עירית
עירית בוקר טוב קודם כל תודה 🙂 לשאלתך, אני מאוד בעד הוראות קבע פיננסיות מכל הסוגים. קופת גמל / קרן השתלמות / קרן פנסיה הן גם הוראת קבע פיננסית. בשוק עולה / תקופות ירוקות כדאי לרכוש בהוראת קבע קרן מחקה של מניות. (נקרא לה "קרן מחקה מניות לונג") בשוק יורד / תקופות אדומות כדאי למכור את כל מה שהצטבר בקרן המחקה מניות לונג + לרכוש קרן מחקה מניות שורט. כאן יש כוכבית גדולה!!! שוק יורד, הסברתי זאת בכל הסדרה, הוא קצר בהרבה משוק עולה מבחינת זמן. המשמעות של זה: אי אפשר לקנות משהו בהוראת קבע מבלי לבדוק מה קורה עם… Read more »
תודה איתן, מרשים כרגיל
1. אשמח אם תוכל לתת מספר דוגמאות אמתיות לקרן מחקה מניות, קרן מחקה שורט וקרן מחקה אג"ח
2. איך אני יודע מתי שוק יורד ומתי לקנות קרן מחקה שורט?
3. לתיק פנסיה של 100% איזה חלק לשים בקרן מחקה מניות, אג"ח ושורט?
4. מה ההיגיון להישאר עם קרן מחקה מניות אם החלטנו לקנות שורט?
תודה
גיורא
גיורא תודה רבה 1. קרן מחקה מניות SPY, קרן מחקה מניות בשורט SH, קרן מחקה אג"ח TLT, קרן מחקה אג"ח בשורט TBT 2. מתי שוק יורד ומתי קרן מחקה בשוקט – שאלה מצויינת. אני נכנס לזה בסרטון 4. 3. תיק פנסיה יכול להיות באחד מתוך 4 מצבי עיקריים (אותם אפשר כמובן לגוון יותר, אבל ניצמד כרגע לעיקר): מצב 1 – מניות לונג + אג"ח לונג מצב 2 – מניות שורט/מזומן + אג"ח לונג מצב 3 – מניות לונג + אג"ח שורט/מזומן מצב 4 – מניות שורט/מזומן + אג"ח שורט/מזומן 4. אתה צודק – אין שום הגיון להישאר עם קרן מחקה… Read more »
תודה רבה מאוד מעניין מחכה להמשך
עזרא תודה רבה 🙂
יש למה לחכות.
Dear Eitan, The webinars are wonderful and getting better. Even though I know the material, I am enjoying listening to the webinars as I am looking for this type of material to share with many young friends. I do hope that at the end you will give us an easy and practical way to move from the traditional Pension Management Funds to the the new way of fund management. I can tell from my own experience that even though I did know how bad my pension funds were managed, and I did know how to do it better, I was… Read more »
מאיר היקר
תודה מכל הלב 🙂
אכן כוונתי הוא לקחת את זה לשלב הפרקטי.
ולא להשאיר את זה בשלב הדיבורים והכוונות הטובות.
כרגיל אתה במיטבך.
בעיה אחת היא תוחלת החיים שהזכרתה. אני תכננתי את תזרים המזומנים עד גיל 100.
אשתי אמרה לי שאם אני מתכנן לחיות יותר ממאה אז היא תתחיל לחפש בעל אחר כבר עכשיו. מה אתה מציע לעשות?
עמוס יקירי
אם זה מה שאשתך אמרה לך, אז… תגיד לה אותו הדבר 🙂
הרצאות כרגיל מאד מדויקות ופשוטות להבנה ישר כוח
רק תיקון קטן – הסכום בקופת גמל להשקעה מוגבל ל-70000 שח לשנה לאדם
כמובן שמשפחה יכולה להגיע לסכום גבוה יותר בשנה אחת
בועז תודה
ותודה על הדיוק הנכון 🙂
אמרתי 70,000 ושכחתי לומר את יחידות המידה – לשנה, לאדם.
תודה!
זה נכון שכל אדם במשפחה יכול להגדיל את סכום הגמל להשקעה, וצריך לזכור שכל אחד חייב לעמוד בתנאי הקצבה החודשית של 4405 ש"ח נכון להיום (יוני 2017).
איתן
ההגבלה של 70,000 ₪ לשנה לאדם היא בקופת גמל להשקעה. אבל אין ענין של קצבה מינימלית.
המגבלה של קצבה חודשית מעל 4400 ₪ קשורה לקופת גמל לפי תיקון 190 שזה משהו אחר. ושם אין הגבלת הפקדה שנתית.
מדובר בשני מסלולים מענינים אבל שונים.
יובל תודה על האבחנות.
בוודאי שאלו מסלולים שונים ולא תלויים זה בזה.
כרגיל מבריק, רק חבל שלא נחשפתי לזה לפני 40 שנה. לפחות הילדים שלי יהנו.
עמוס תודה רבה!
אבל אני מכיר אותך ואני יודע שזו רק ההתחלה בשבילך 🙂
כמו כן, אתה עוד פה, כן? … ומה תחליט לעשות במפולת הבאה עלינו לטובה? (2017? 2018?)
אשמח אם תוכל להתייחס לפנסיות ותיקות. אני באופן אישי משנת 1993.
קרן פנסיה וביטוח מנהלים – משתתף ברווחים.
למיטב ידיעתי זה בור אפל שלא ניתן לשנות או לנהל אותו. האין זאת?
שלמה שלום!
לא הייתי בהכרח קורא לזה "בור אפל", אבל אכן אלה תוכניות שלא ניתן לשנות או לנהל אותן.
איתן שלום
כמו תמיד , הרצאה מאלפת .
יש קרן פנסיה עתודות וביטוח מנהלים מכלל ביטוח משנת 1998
האם גם אותם ניתן לנייד
יום טוב
ותודה על כל השנים והעלאת המודעות
איתן היקר תודה רבה 🙂
ביטוח מנהלים מכלל ביטוח משנת 1998, לצערי לא ניתן לנייד מסלולים.
קרן פנסיה עתודות סביר שגם לא, אבל רצוי שתבדוק עם סוכן הביטוח הפנסיוני שלך.
לי יש ביטוח מנהלים של כלל מ 1998 ואין בעיה לשנות מסלולים, יתרה מזו זו הקרן הראשונה שנבנתה כך שיהיה אפשר לשנות מסלולים.
בעתודות גם כן אפשר לשנות מסלולים.
עמוס, תודה.
בעיקרון, "הקרנות החדשות" שבהן יש מסלולים ואפשרות נדידה, הן מ-1.1.1995.
איתן שלום,
– תודה על המידע, באיזה אתר חנמי אני משיג את הניתוח טכני של הממוצע נע 15 חודש למדדים ומניות (חול וישראל).
–
שמחה שלום,
ישראל https://bursagraph.bizportal.co.il/chart.shtml
ארה"ב https://www.tradingview.com/
הגשה וירטואוזית. למרות הכרת חלק נכבד מהנושאים, זה מרתק ומכוון ומחדד את המחשבה.
תודה !!!!
אורי תודה מקרב לב 🙂
זה היה פשוט , חכם ומאיר עיניים
קשה לתפוס את הכל שכן מרבית האנשים עוסקים בעבודה לפרנסתם ואינם בקיעים במושגים בסיסיים של שוק ההון אבל משהו זה נתן זה פתח לכל אדם אינטליגנטי את העיניים וזה חשוב
אדם מעמך ישראל , במובן הטוב של המילה מבין אחרי ההרצאה מאירת העיניים דבר חשוה : לאבא ואמא שלו דהיינו לממשלה שלו ש מ ע ו ד ד ת חיסכון פשוט לא איכפת ממנו כלל והיא זורקת אותו למים לפני שלימדה אותו כיצד שוחים . על זה נאמר :"עד מתי רשעים יעלוצו…"
טוב יהיה ללמד את הדברים האלה כבר בבית הספר .
צביקה תודה רבה! ואני מסכים עם כל מילה שאמרת.
איתן תודה ! מידי פעם צריך השקמה ! מרתק מלמד וחשוב
שאלתי היא : אני נוסעה לשבועיים לחול האם אוכל לצפות בוובינר אחרי שובי ב6/7 ?
יששכר היקר!
סע לשלום בברכה. אשמור לך הקלטה לשובך 🙂
תודה על ההרצאות.
נכון להיום איזה מסלולים אפשריים לפנסיה וגמל? תל-אביב 125 קצת מעל הממוצע ולכאורה אפשר להיות במסלול מנייתי אבל ה-אס אנד פי גבוה מאוד ויכול ליפול ולקחת איתו גם את המדדים המקומיים. מסלול שקלי? מסלול כללי?
חן תודה
לפי מה אתה קובע שה-S&P גבוה?
אני מקווה שלא לפי מה שאומרים "המומחים"…
הם אומרים את זה שנים ו… זה לא עוזר – לא להם ולא לך.
מסלול "כללי" טוב עדיין בשלב זה.
כדי להבהיר אומר רק שלא משנה מה הדעה הפרטית שלי – או של מישהו אחר – היא לא חשובה!
הדבר היחידי שחשוב זה מה השוק מצביע בידיים וברגליים ובעיקר עם כסף.
איתן שלום!
האזנתי לסרטון מספר 2.חוסך עני חוסך עשיר.הסרטון מענין מאד.אני שואל את עצמי?מי מהציבור הצעיר חושב על הפנסיה שלו.מהמצפה לסרטון השלישי.אליעזר.19/6/2017
אליעזר תודה רבה
הצעירים מאוד (בני ה-20) לצערי לא למדו לחשוב על הפנסיה שלהם.
הלוואי שהיו נותנים לי לעבור מבי"ס תיכון אחד למשנהו, ולהעביר (בהתנדבות) את עיקרי הדברים!
זה היה יכול לבסס אצל חלקם לפחות גישה בוגרת יותר לפנסיה ולתכנון עתידם.
הי איתן .. מה שלומך
קודם כל … תודה על הוובינארים
אני מעביר את האינפורמציה הזו הלאה …אני מקווה שזה טוב בשבילך
להתראות
שלום היקר תודה!
להעביר את האינפורמציה הזו הלאה, זה טוב הן למי שמעביר, והן למי שמקבל 🙂
איתן שלום
אני כלכלנית ואני מאד אוהבת לשמוע אותך. גם כשאני מכירה את הנושא.
שרה תודה רבה! לעונג הוא לי.
היי איתן…
הבנתי שקביעה להיות או לא להיות מתבצעת על מדד 35..אבל זהו מדד מלא עיוותים..למה לא מדד אחר
כמו מדד 100?
קלמן היקר
כפי שעניתי קודם, מדד ת"א 35 כבר אינו מדד מייצג לשוק הישראלי.
היי
תודה רבה לך על ההרצאה-פשוט מעלף!!
דיברת על ממוצע נע 15
על איזה מוצר צריך להוסיף אותו?
אג"ח ,מדדים?
יאן תודה 🙂
הצגתי את השיטה הפשוטה ו"הגסה" ביותר שהיא ממוצע 15 חודשים על מדדים ראשיים.
אתה יכול להוסיף למדדים כמו: S&P500, אג"ח ממשלתיות ארוכות, זהב, סחורות, וכדו'.
אני עצמי משתמש בשיטה המדוייקת, שהיא "הגביע הקדוש" שלי למעברי מסלול.
אני מלמד את "הגביע הקדוש" במסגרת קבוצת הליווי השנתית של סודות שדרוג הפנסיה.
אני אכנס לזה קצת בהמשך הסדרה.
שוב תודה רבה רבה על הרצאה מאלפת..
מחכה לשעור הבא, בעיקר לגבי חוק 190 לאנשים מעל 68..
נהנתי מאד מההרצאה המוסברת לכל אחד בצורה פשוטה ובהירה
יש לי שאלה קטנה
לכאורה כשאני משקיע בקרן נאמנות הקרן חייבת לאזן את הנכסים בין המניות והכגח לפי התשקיף שהיא התחייבה לו
נכון?
שמעון תודה 🙂
אכן קרן נאמנות מחוייבת לפעול בהתאם לתשקיף שהיא פרסמה לציבור כאשר היא הונפקה.
בכל תשקיף יש הגדרות של "גבולות גזרה" לתמהיל ההשקעות.
כך שלקרן יש חופש מסוים, קטן למדי, להתנהלות בתוך גבולות הגזרה האלה.
ויש גם קרנות גמישות. התקשיף שלהן קובע בדרך כלל שהן גמישות לחלוטין,
ולכן יכולות להשקיע בכל מתווה שהוא שנראה להן הנכון ביותר לאותה נקודת זמן.
אבל גם הן, בעלות חופש הפעולה המוחלט, לא הצליח ברוב השנים לעבור את תשואת מדדי המניות הרגילים.
מה שמראה שהבעיה המרכזית היא קונספציה. תפיסת עולם שגויה לפחות בכל הנוגע לתקופות של ירידה.
תודה על התשובה המהירה והברורה?
אבל אם ארכוש קרן נאמנות שלדוגמא 30/70 אגח/מניות
ארויח את האיזון המתבקש
שמעון איזה איזון בדיוק?
מי אמר שאתה צריך להיות 30% במניות ו-70% באג"ח? או ההיפך ביניהם בכלל?
כמו שאמרתי, הכל "עובד נהדר" לתקופה מסויים ואז זה פתאום לא.
אבל אז אתה כבר "נרדמת" (כי הכל עבד נהדר) ואתה מתעורר רק כשהבעיה כואבת מאוד.
איתן תודה רבה על הסרטונים המחכימים
אבקש לדעת האם המודל המשמש אותך לאימות שינוי המגמה בשוק ,פורסם או יפורסם בהמשך ?
שוב תודה רבה
אייל תודה רבה!
בהחלט אכנס לזה!
תודה איתן ושבוע טוב.
איתן אין ספק אתה פועל בשטח שכולו אמת צרופה . וכפי שציינת יותר ויותר חוסכים מודעים לתסריט שציינת. אבל רב ההורים שקועים מעל לראש להחזיק את הראש מעל למים ואין להם זמן. אם ניגשים לבנק ויסלחו לי רמת היועצים שבסניפים לא משהוא. והדבר היחידי שהם עושים פונים לאנשים שלהם בבתי ההשקעות בעניין דמי הניהול כאשר כל היועצים מבתי ההשקעות מחפשים את הלא פעילים בשוק "המורדמים" .אומנם דמי הניהול מהותיים אבל לא הכי מהותי. השאלה – איך וממי יש לקחת ניתוח אמין מקצועי והכוונה במגבלות הקיימות ולקבל הנחייה שתצמצם את הנזק כאשר מפולת תתרחש והשאלה העיתוי כי לאגח מדינה אין מה… Read more »
יעקב היקר תודה 🙂
אתה צודק. אכן אנחנו עומדים מול תשתית (יועצים בבנקים, בתי השקעות) שלא ממש עובדת בשביל האינטרס של החוסכים.
החדשות הטובות הן שזה הולך להשתנות.
אני לא אסתפק בתיאור הבעיה, אלא גם אעשה למען פתרונה.
את הפתרונות המעשיים שלי לבעיה אוציא לאור בקרוב.
הי איתן,
ראיתי עכשיו את 2 הסרטונים האלו והם מצוינים.
מחדדים מאוד את המודעות למצב של החוסכים היום.
אעביר לצפייה לבנותיי וחתני.
תודה!
שוש היקרה!
תודה רבה 🙂
את היית תלמידתי בסוף 2007, ממש ערב מפולת 2008, ואת בוודאי זוכרת איך הטפתי לתלמידים אז לעבור ממסלול כללי למסלול אג"ח.
ההסטוריה לעולם חוזרת…
איתן ערב טוב ,
הרצאה מרתקת וכל כך חשובה. חבל שהצעירים לא מתעניינים ומתנהגים בדיוק כפי שתיארת את
החוסכים הלא פעילים. אחד האחיינים שלי אמר לי: "מה את רוצה ממני?". אני לא מתכוונת לוותר לו.
מחכה לסרטון הבא.
המשך במשימתך הכל כך חשובה לכולנו.
בהוקרה,
רוני
רוני תודה מקרב לב!
בוקר טוב איתן.
כרגיל מחכים אותנו בתובנות ובידע שלך.
לפי ההסבר שלך על האג"ח הממשלתי ,שזמן פרעונן הוא 2022 ומעלה הבנתי,שרק מפסידים בניכוי האינפלציה.
נשאלת השאלה,מה האינטרס של חברות וגופים פיננסיים להחזיק בהם ?
משה היקר תודה רבה! אתה צודק. האג"ח הממשלתי סדרה 0122 (זמן פרעון ינואר 2022) יניב בוודאות הפסד ריאלי (כלומר, בניכוי האינפלציה). ולכן אתה שואל – לאיזה גוף ציבורי יש אינטרס להחזיק אותו? כדי לענות על כך, אעזר בסרטים המצויירים שראינו בילדותנו… אתה זוכר את דאפי דאק (הברווז השחור, המתחרה של דונלד דאק) רץ בכל כוחו אל קצה הצוק, ומתפלל בכל כוחו שעד שם… יצמחו לו כנפיים? (אחרת הוא מתרסק). טוב, אז בסרט המצוייר, דאפי דאק כזכור מתרסק. אבל לא קורה לו כלום, כי זה רק סרט מצוייר. במציאות, לעומת זאת, מנהלי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הם קצת כמו דאפי דאק.… Read more »
כפי שכתבתי :
שאפו
חזק ואמץ
תודה על הסירטונים המעניינים
לגבי מניות בארץ מתיחסים ל תא 35 או תא 90 ובארה"ב s&p500
לגבי אגח לאיזה מדדים כדי לשים לב ולעקוב אם יש מפולת בארץ ובארה"ב ?
איך קוראים להם ואם תראה אותם בסירטון השלישי זה יהיה עדיף
במיוחד בתקופה שהייתה מפולת באגח
כמו כן
האם זה חשוב כל כך אם זה ממוצע 15 או 12 או 18 על גרף חודשי הוא שיסמן את הטריגר לשינוי מגמה ?
תודה
אייל
אייל תודה! בארה"ב זה קל – S&P500 כפי שכתבת נכון. בארץ לעומת זאת פעם ת"א 25 (מעו"ף) היה מדד מייצג כמו דאו ג'ונס. בשנים האחרונות, השוק בארץ השתנה לרעה. קשה היום להצביע על מדד מייצג. ת"א 35 ות"א 90 נראים כשני יצורים בלתי קשורים זה לזה. ת"א 35 מייצג את המניות הכבדות, ומדד זה כמעט אינו זז כבר שנה ויותר, בניגוד מוחלט למה שקורה בעולם. ת"א 90 עולה, במקביל למגמות בעולם, אך הוא מייצג מניות שסחירותם מפוקפקת. מי רוצה לקנות מניות שיהיה קשה לצאת מהן? לגבי הממוצע השנתי, פחות חשוב הפרמטר. ממילא זו היתה רק המחשה. בפועל אני משתמש בשיטה… Read more »
תודה על ההרצאה השנייה בנושא קרנות הפנסיה. ההרצאה הייתה מעולה ומבהירה לפרטים את התמונה הרחבה של ניהול הקרנות מצד החוסכים ומצד מנהלי הקרנות. מצפים להמשך בהרצאה השלישית, שתתן כלים מעשיים לחוסכים פעילים.
עודד תודה רבה!
שלום איתן,
2 הסרטונים מענינים מאד.
שאלה:
מכיון שקופות הגמל המצליחות משקיעות הרבה בחול, וזה מיקס של מדדים שונים, על איזה מדד להפעיל את הממוצע הנע של 15 חודשים? על מנת לזהות יציאה או כניסה?
צבי דינר
צבי תודה!
אין מדד אחד רלוונטי בחו"ל. יש כמה, אך מעטים, ולכן קל מאוד לעקוב ולמדוד.
המדדים הם:
S&P 500 – ארה"ב
DAX – גרמניה
FTSE – אנגליה
תודה על ההשקעה. אשמח לשמוע מה דעתך על השקעה פסיבית ארוכת טווח במסלולים מחכה מדדים?
תודה
יוסף תודה
כולנו רוצים להיות פאסיביים.
כולנו רוצים שכסף יזרום אלינו בלי שנזיז אצבע קטנה.
אני מציע שתעשה זום-אאוט מהכמה שנים האחרונות, בהן נראה שהכל זורם למעלה.
זו האשליה התקופתית הקבועה. כאשר המגמה ארוכה וממושכת מספיק, היא מתקבעת במוחות של החוסכים כ"כרטיס בכוון אחד".
לרוע המזל, זה בדיוק להיפך.
דווקא כאשר הרבה מאוד אנשים מגיעים למסקנה ההגיונית (לכאורה) של "השקעה פאסיבית ארוכת-טווח במדדים", דווקא אז
השוק מראה להם ממה הוא עשוי, ומזכיר לכ-ו-ל-נ-ו שאין דבר כזה "שגר ושכח". אלא אם אתה אדיש להפסדים שמוחקים את
הרווחים שצברת בזמן ממושך.
כאשר 2 השווקים יורדים, מה יכול לעשות חוסך פעיל? לאן הוא יכול להעביר את חסכונותיו?
אהרן שאלה מצויינת!
התשובה היא אחת מהבאות :
(בחר את המתאימה לך…)
1. מסלול שאינו מרוויח אך גם אינו מפסיד, כמו מזומן ופקדונות, או אג"ח לטווח-קצר מאוד.
2. מסלול שמשקיע באפיקים הנמצאים במגמת עליה באותו זמן (אפיקים כאלה יכולים להיות: זהב, דולר, סחורות). אגב, בדרך כלל זהב
ודולר הפוכים זה לזה.
3. מסלול הכולל השקעות שורט על מניות ו/או שורט על אג"ח. כלומר מרוויח מעצם היריה. ארחיב על כך בהמשך 🙂
סרטון הדרכה מס' 1 מעולה , מחכה לבאים .
עירית תודה 🙂
שלום איתן
שוב הרצאה מעולה
אך לא הבנתי את הכוונה כשממוצע המניות מעל הממוצע או מתחתיו לעומת איזה ממוצע?
ושנית- מאחר ומדד המניות עלה כבר תקופה ארוכה הרי שיש לצפות לירידה,רק שלא ידוע מתי אז אם כך האם כדאי כיום לשבת עם הפנסיה על מסלול שיקלי ?
בברכה
איזי
איזי שלום!
1. ממוצע 15 חודשים. אני מציין זאת במרוצת סרטון 1.
2. מסלול שיקלי הוא מסלול ראוי אבל גם הוא אינו נטול סיכון. תראה בסרטון 2.
האם אתה נותן יעוץ פרטי?
רבקה היקרה, כן, אני נותן גם יעוץ פרטי.
היי איתן.
כמו תמיד הרצאה מאלפת ועניינית, ממתין לבאה.
איתן!! תוכל להסביר כיצד אתה שם את MA15 Closed על הגרף?
משה היקר,
בתוכנת https://www.tradingview.com/ יש לנו גם גרף חודשי.
וכמובן אפשר להוסיף לו MA15.
תודה על ההרצאה המעניינת.
מה קורה לגבי כספים הנמצאים בקרנות השתלמות וקופות גמל אשר ממילא
פטורות ממס. אני מבינה שהחשוב הוא לגבי בחירת המסלולים המתאימים .
אם כרגע אני נמצאת במסלולים של בני 50 ומטה שהם מסלולים יותר מנייתיים וחלק מהכספים במסלול כללי האם זה בסדר או צריך לשנות ?
תודה על התייחסותך
סילבי
סילבי היקרה!
כפי שכבר עניתי כאן למטה, מסלול "כללי" לכשעצמו יכול להיות טוב בתקופות שונות, כמו עכשיו למשל.
אולי לא אופטימלי, אבל טוב, בהחלט.
אבל… וזה אבל גדול מאוד: בתקופה של שוק יורד בשוק המניות, מסלול "כללי" הוא מלכודת מסוכנת.
השם "כללי" עלול מאוד להטעות ו"להרדים" חוסכים מכל הגילאים. כי בשוק יורד זה מסלול רע לצעירים ולמבוגרים.
סילבי, אני אתייחס לנושא הגיל והמניות בהקשר של חיסכון לטווח ארוך.
איתן תמיד דיברת לעניין. המון דברי טעם.
שמתי לב שהרבה חברים בעבודה ,העבירו את ק. הגמל וקרנות השתלמות למסלול שיקלי.
יואל תודה.
מסלול שקלי נשמע תמים.
אבל האם זה שקלי שכולל בעיקר אג"ח שקלי לטווח קצר?
או שמא אג"ח שקלי לטווח ארוך? שלהם יש חשיפה רצינית מאוד לעליה בריבית!
שלום איתן היקר
כמו תמיד מאד נהניתי לשמוע את הקלטת הובינאר והמון תודה לך. ישר כח!
אלכס
אלכס תודה רבה!
שבת שלום
היי איתן
נהניתי מאד לשמוע את ההרצאה.
מילים כדורבנות
מקווה ששאר ההרצאות ישארו ליותר זמן הואיל ואני לא יהיה ליד המחשב בשבועות הקרובים.
יישר כח
דב תודה!
תודה על עדכון הסרטון
נמתין להמשך
אייל
איתן תודה אתה צדיק ! אין עלך !
בברכה יששכר
יששכר תודה מקרב לב 🙂
בתגובתי חלה טעות במספר החוק השני והוא 125 ד
תרצה
תודה רבה איתן על הרצאה בנושא כה חשוב, ומכאיב..
אני מקבלת פנסיה מקופת חולים (חצי משרה), שזו ממש בושה..
במקביל יש לי חיסכון שאגרתי משך השנים.
מאד חשוב לי כיצד אוכל לעשות משהו בקשר לזה – כיוון שמזה שנה לפחות זה עומד בבנק ב פר"י, שזו ממש פגיעה בלקוח..
אני יודעת יש חוק 190, וכמוכן חוק 512 ד, אבל איני יודעת כיצד להפעיל אותם.
אשמח לשמוע ממך מה ניתן לעשות.
בתודה עצומה על עשייתך והוראתך בנושאים פיננסים אלו, שכמובן לא ידועים לציבור..
הרצאתך מאלפת מאד, ומחכימה.
ושוב תודה,
תרצה
תרצה היקרה תודה רבה
אני מקווה שלא אאכזב אותך במידע לגבי תיקון 190, ונושאים נוספים, במהלך הסרטונים הבאים.
איתן היקר, תודה על המידע המועיל. אני מאלה שכן עוקב אחרי כספי הפנסיה של משפחתי, מסלולים, דמי ניהול וכו'. אני מבקש לשתף אותך בדילמה שאני ניצב מולה זה מספר שנים: ישנם בתי השקעות שאפשר להשיג אצלם דמי ניהול נמוכים (יחסית) וסבירים. ואז אתה מגיע בסוף השנה ומגלה שאמנם נהניתי מדמי ניהול נמוכים אך התשואה שהשיגו לא משהו. ואז אני אומר לעצמי שכדאי לשלם קצת יותר דמי ניהול ובלבד שאקבל תשואה טובה. אבל, מי מבטיח לי שתשואות שהושגו בעבר יושגו גם בעתיד. בסוף יכול להיות מצב שגם משלמים דמי ניהול גבוהים וגם לא נהנים מתשואה טובה. מה דעתך? האם תדבר על… Read more »
חזי היקר תודה רבה! ותודה על השיתוף החשוב. מה שאמרת הולך יד ביד עם הטענה שלי: הבעיה היא לא דמי הניהול אלא הניהול! מה שכן, לא ניתן "לפגוע בול" כל שנה מחדש, כי באופן מסורתי… הקרן מעולה בשנה אחת, יכולה להפוך לקרן גרועה בשנה שאחריה… (מכל מיני סיבות. בין היתר: אי-מימוש בזמן של השקעות טובות – מה שנקרא "השאירו הרבה כסף על השולחן ולא מימשו אותו"… אפשרות פחות סימפטית היא שפויילשטיק שעשו במניה לא-סחירה בשנה X… מתנקמת בהם בשנה X+1…) הדרך הנכונה איננה להשיג תוצאה אופטימלית בשנה אחת, אלא להשיג תוצאה טובה כל שנה, או לפחות רוב השנים, וכמובן להשיג… Read more »
הי איתן,
ממש פוקח עניים, אני חייב להודות שראיתי את הסרטונים שלך בעבר אבל לצערי, לא יישמתי את התאוריה ונשארתי במסלול ה "כללי" כמו כולם…..
השאלה היא, האם נכון עכשיו לעבור מסלול למסלול מניתי ?
שהרי השערים נמצאים מעל לממוצע 15, אבל חציית הממוצע היתה לפני כשנה.
גיא
גיא תודה!
מסלול "כללי" איננו רע בפני עצמו. הוא טוב בזמנים מסויימים!
הבעיה היא עם הזמנים בהם הוא הופך למלכודת!
עכשיו אנחנו לא בזמנים האלה… עדיין!
תודה רבה איתן על המידע החשוב שאתה משתף שהמוסדיים למעשה מסתירים מעין הציבור. פקחת את עיניי ולא ניתן לעצום אותן שנית. מקווה ללמוד ממך עוד הרבה ולאורך זמן בעתיד. תודה.
איילת היקרה
אכן כדברייך לא ניתן יותר לעצום את העיניים. ואפילו – אסור לעצום אותן! זה באמת בנפשנו. זה ממש לא מותרות!
תודה לך 🙂
איתן
איתן היקר שלום רב אני תמיד שמחה להקשיב לכל דבריך ואני קשובה להם בקשב רב. אני, כידוע לך הקשבתי לוובינרים שלך הקודמים בנושא הפנסיה ולמרות שהשיטה היא מאוד פשוטה וברורה, קשה ליישם, מבחינה טכנית, בישראל. 1. אני מבוטחת במנורה מבטחים, אין מבין המסלולים מסלול שהוא רק מניות או רק אג"ח. תמיד זה יהיה משולב… 2. הצעת להעביר את הפנסיה למסלול IRA אבל לא ניתן להעביר את הפנסיה (המדינה לא מאפשרת) אלא רק קרנות גמל – כך שזה רלוונטי רק לאנשים שיש להם בנוסף לפנסיה, חיסכון גמל אחר… 3. לפני כחצי שנה (למיטב זיכרוני) עדכנת שאין עדיפות לעבור לאג"ח אלא למסלול… Read more »
מיטל היקרה
אמרת שהשיטה שלימדתי לפני 5 שנים קשה ליישום מבחינת טכנית בישראל, ואת צודקת. שוק הגמל מאוד לא גמיש.
אבל דברים השתנו.
וזו הסיבה שאני מעביר את ההדרכה הזו ואת כל הסדרה.
כדי להראות מה אפשר לעשות ומה אי אפשר לעשות.
ואפשר לעשות הרבה!
1. את מספרת שבמנורה מבטחים אין מסלול טהור של רק מניות או רק אג"ח. לזה התכוונתי ב"מסלולי חרטא"!
2. IRA אכן מתאים לגמל ולהשתלמות (ולא לפנסיה). ארחיב על כך בסרטון ה-3.
3. נכון. יש פתרונות לכך. ולא "לפטור" את עצמנו באמירה כמו: "נו, אין מסלול אז אין מה לעשות". זו לא יכולה להיות התשובה!
לאיתן
תודה רבה על ההרצאה המרתקת.
מדוע אתה אומר ש IRA לא מתאימה לפנסיה?
הרי קרן הפנסיה הטובה ביותר (אלטשולר) עשתה ב-5 שנים 41% לעומת כ-100% בSP500.
אז למה לא להעביר את הצבירה בפנסיה לקופת גמל ב- IRA?
ואת ההפקדות השוטפות להשאיר בפנסיה בשביל ביטוח שאירים ואכ"ע.
תודה
יובל
יובל תודה.
מה שהצעת הוא לעניין. זה לא במקום, אלא בנוסף!
איתן שלום,
ראיתי את הסרטון הראשון אותו קבלתי מחבר – מרשים ומשכיל מאוד .
זה עתה פרשתי לגימלאות- הסרטון הראשון כבר ספק לי תובנות מענינות גם עבורי .
תודה רבה.
מצפה לסרטונים הבאים .
ניסים ממן
ניסים תודה!
אני מצפה מעצמי להעניק לך תובנות נוספות שיעזרו לך בשלב החדש הנפלא בחייך.
כל טוב,
איתן
שלום איתן,
הוובינר מאוד מעניין ואתה מעביר אותו שכל אחד יכול להבין, מחכים להמשך השידורים.
תודה, משה.
משה תודה רבה!
איתן שלום!
אני מפריש כספים לקרן פנסיה גלעד.קרן פנסיה גלעד היתה אחת מקרנות הפנסיה שלא נפגעה ממפולת בשנת 2008.
תודה על הוובינר המענין.מצפה לוובינר הבא
אליעזר.15/6/2017
אליעזר תודה!
זה נכון. קרן פנסיה גלעד היא מהבודדות שלא נפגעה ממפולת 2008.
אתה יודע למה היא לא נפגעה? אני מציע שתשאל אותם…
אפשר לומר בגדול שהוובינר "מיועד" לצעירים יותר מאשר לבני ה 60 +? (שינוי מסלולים, מחזור כלכלי)
איתן מחיפה שלום רב!
{ אני איתן במקור מחיפה… נעים מאוד 🙂 }
הוובינר והסדרה כולה מיועדת לשתי קבוצות גיל:
1. החוסכים הצעירים – איך לנצל שינויי מסלול + צבירה בתקופה ארוכה יותר (יותר "גלגול" של ריבית דריבית) + "מקלט מס" "גן עדן" לתיק ההשקעות.
והייתי מוסיף שאולי החוסכים הצעירים האקטיביים יותר בנשמתם אבל חסרי-הזמן-לנשום (אנשי הייטק עם ילדים קטנים?) ימצאו עניין רב מאוד בגישתי לקרן השתלמות פטורה ממס!
2. החוסכים המבוגרים – איך לנצל שינויי מסלול + ואיך לנצל חקיקת מס להפחתת מס (יותר נטו בפנסיה), ובמקרים מסוימים דחיית מס.
אהלן איתן . סחטיין על הוידאו המשודרג (כמה דקות זמן מסך איתך…) וגם על שידרוג המידע …
ישראל
ישראל תודה!
היי איש יקר,
הרצאה מעולה וכל כך חשובה.
אוודא שכל האחיינים שלי יקשיבו לה. רשמתי אותם לסדרה.
ממתינה להמשך.
כל טוב לך
רוני
רוני תודה וטוב מאוד שאת מעבירה להם.
תודה, מעורר לפעולה.
חדווה תודה!
איתן ערב טוב, אכן מילים כדורבנות, זה נכון לכל מוצרי ההשקעה ארוכי הטווח :קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה ופוליסות חיסכון. אתה צודק זה בדיוק הויכוח התמידי שלי מול סוכן הביטוח והיועצים הפנסיונים למיניהם, לעדכן ולהתאים מסלולים בהתאם להשתנות השוק, אני תמיד נתקל באותה מנטרה שאימצו להם "לאורך זמן המסלול הכללי ייתן את התשואה הטובה יותר", מה שבעצם לא מאפשר למקסם את הרווח. הייתי מוסיף גם את נושא דמי הניהול, לבדוק לפחות פעם בשנה אצל ה"מתחרים" ולנסות להקטינם, בגלל התחרות ואפשרויות המעבר ביניהם, בד"כ נוטים להקטין את דמי הניהול, כדי לשמר את הלקוחות (אבל רק למי שאוזר אומץ ומאיים לעבור… Read more »
מיכאל תודה, אתה מאוד צודק.
זו מנטרה שחוקה שנועדה "להרדים" אותנו. העיקר שלא נזוז. הכל תומך במודל העסקי של דמי הניהול.
לגבי דמי הניהול עצמם אתה צודק, יש מקום להשוות כל הזמן. וגם צריך להזכיר לעצמנו שהבעיה העיקרית היא לא דמי הניהול אלא הניהול עצמו.
השידור הבא יתקיים ביום ראשון הקרוב 18/6.
איתן יקירי, כמו תמיד תענוג צרוף. אחד הדברים בהם אני לא מצליחה לקבל אינפורמציה מוסמכת עיקבית הוא נושא תיקון 190 (מבחינת יתרונות המיסוי) וכנ"ל לגבי פוליסה פיננסית. אני סומכת עליך שתביא את הנושאים האלה בצורה ברורה כפי שרק אתה יודע לעשות. נושא חשוב נוסף הוא האפשרות של עצמאים לפתוח קרן השתלמות בסכומים שמעל לתקרה כדי להנות מדחית מס. גם כאן האינפורמציה לא ברורה ואשמח אם תתיחס לזה.
המון תודה ובהצלחה במשימה.
נורית היקרה,
תודה רבה.
אשתדל מאוד להתייחס לכל מה שאפשר במגבלות הקשב, שבימינו הוא קצר יותר…
אני בפנסיה תקציבית מה ניתן ומה צריך לעשות
כמו כן האם זה עוסק רק בפנסיות או גם בכסף פנוי
לוי תודה
בפנסיה תקציבית לא בהכרח יש מה לעשות או טעם לעשות 🙂
לעומת זאת לגבי כסף פנוי – יש בהחלט מקום לנצל את החוק לטובתך, וליהנות ממקלט מס לתיק השקעות.
ארחיב על כך בשידורים הבאים.
היי איתן.
הרצאה מרתקת כמו כל ההרצאות שלך.
הלוואי וירבו כמוך,שדואגים לכלל הציבור.
נהנתי מכל רגע.
תודה
משה תודה מעומק הלב!
איתן תודה על הוובינאר. אתה מצליח להבהיר שוב ושוב בשפה פשוטה הגיונית ומובנת כי אנחנו צריכים להיות אדונים לכספינו, נקודה. אלו תחומים שאף פעם לא נגענו בהם כי לא הבנו בהם, כי לא רצינו לקחת אחריות על טעויות לכאורע. כי היה קל לתת את כספינו ביד "מומחי" השקעות. ברור היום מעל כל צל של ספק כי אותם מומחי כספים משתוקקים בעיקר לדמי הניהול שהם גובים מכספינו. מצפה בכיליון עיניים לוובינאר הבא.
אורי היקר
אכן מה שווה "המומחיות" של מקצועני הכסף אם הקופות והקרנות נופלות פעם אחר פעם בבור של המפולת התקופתית?
לכן כל אחד מאיתנו כשיר לקבל פנסיה נטולת-מפולות וזה כבר הרבה יותר טוב מכל "המומחים" ביחד!
אני עצמאי בן 30 וצריך לעשות פנסיה לפי החוק החדש, זה רלוונטי לגביי?
ליאור שלום
בוודאי שזה רלוונטי לגביך!
רובנו כאן מקנאים בך על דבר אחד…
יש לך יותר שנים לצבור ול"גלגל" את הריבית דריבית של תשואת החיסכון שתשיג!
למה דווקא ממוצע נע 15 חודש?
אלמוג שאלה טובה.
למעשה, זה לא עקרוני אם 15 או 12 או 20.
כל פרמטר שתבדוק יתן לך תוצאות טובות בהרבה מ"המומחים" שנופלים במפולות התקופיות כי הם כאילו מתעלמים מקיומן.
כפי שציינתי, אני משתמש במודל טוב ומדויק יותר, ולכן רווחי יותר.
מה שרציתי להראות במודל הפשוט והגס הזה הוא את העיקרון – שאפילו מודל פשוט וגס מביס בפועל את מה שמשיגים "המומחים".
כרגיל כמו בעבר, נהניתי לשמוע הניתוחים המעמיקים והמפורטים שלך בהרצאה בנושא קרנות הפנסיה.
מצפה להמשך הניתוח כולל היכן ניתן לאתר קרנות במסלול מדדי וולסטרית, ומסלול שורט על מדדים.
תודה רבה,
עודד
עודד תודה!
אכן אתייחס לנקודות חשובות אלה.
לגבי מסלול שורט על מדדים אתייחס בשידור השלישי.
שאלה: מה יעשה חוסך בן 68 ? . שאלה: מה לעשות עם קופות גמל שהן פתוחות בגיל הזה ? שאלה: תיקון 190 ?
עדי שאלות מצויינות.
תיקון 190 נותן "מקלט מס" מלא או חלקי נהדר לבני 60 ומעלה.
אני אתייחס בצורה יותר מפורטת בהמשך.
בגיל 68 החוסך חי בעולם שהוא מקלט מס בפועל עבור תיק ההשקעות שלו. ובנוסף, הוא נזיל לגמרי.
מרוויח מכל העולמות.
מה אפשר לעשות בקרן עצמה ע"מ להגדיל תשואות ?