שלום ותודה על הסרטון
הדברים נשמעים יפה אבל במציאות עד שהגרף שובר את הממוצע מטה וצריך למכור אז באותו מקום הוא ישבור כלפי מעלה ותצטרך לצאת ושוב לא עשינו כלום.
כבר עדיף להשאר
אפשר לראות את זה באין סוף גרפים
מצד שיני עד שתבדוק את הגרף אפשר לפספס עליות משמעותיות.
ואגב, סטיה כבר רואים במתנדים הרבה זמן
יעקב
1 year ago
היי איתן
כפי שהבנתי כאשר השוק עולה המוסדיים קונים עוד מניות ולמעשה מגדילים את % המניות במסלול שקניתי שלא מרצוני ולמעשה מקטינים את האג"ח. מדוע שלא אבדוק מידי חצי שנה למשל את % המניות ו% האג"ח ואבצע התאמות כפי שרציתי ?
היי איתן,
יש לך מצגת רהוטה וטובה, כיף להקשיב.
שאלתי: האם הבנתי אותך נכון – בעצם מעבר שלי בין מסלולים יתבצע רק לאחר התרחשות המפולת במניות/ אג"ח, כיוון שלא ניתן לצפות את המפולת ???
סימני אזהרה ?
תודה
אורן, מיד לאחר סימני אזהרה – מעבירים מסלול.
מה הטעם לחכות לאחר המפולת? הרי הסוסים כבר ברחו מהאורווה!
Ori
4 years ago
שלום איתן. רציתי לשאול אותך 2 שאלות
האם כלים שאתה מלמד בקורס כגון: זיהוי כניסה ויציאה של כסף חכם , זיהוי מגמת השוק ועוד ניתן ליישם גם בבורסה ישראלית ומניות שנסחרות בה או שהם מיועדים בלעדית למסחר בארצות הברית ?
היה לי דיון עם כמה חברים למה בורסה בישראל בפרט מדד 35 נקפא סביב 1400 ולא זז למעלה או למטה בו בזמן בורסות בחו"ל , ארצות הברית אירופה , אסיה עולות חזק. מה דעתך מה הסיבה לכך?
1. בעיקרון, כן. ברמת היישום, אני מלמד ומנחה ומלווה את תלמידיי במניות ארה"ב, בשוק שבו אני סוחר. השוק הגדול הסחיר והמגוון ביותר בעולם. ולא מבזבז לא את זמני ולא את זמן תלמידיי על השוק התל אביבי.
2. אם הייתי שואל אותך על השוק בטייוואן או בהונגריה, זה היה מעניין אותך? לא. והסיבה היא – אלה שווקים זניחים. השוק התל אביבי הוא לא פחות זניח מהם. יש לנו רגשות אליו, כי אנחנו פטריוטים ישראליים. וזה יפה. אבל לא קשור להשקעות וכסף.
אני אסביר למה אני שואל על בורסה ישראלית. כמה מהאנשים שאני מכיר נמצאים בהפסד די גדול בגלל הנפילה שהיתה במרץ ולכן הם ממתינים שבורסה תעלה כדי שהם יוכלו למזער את הנזקים לצאת בהפסד יחסית קטן. אך משום מה בורסה ישראלית מסרבת ללכת בעקבות הבורסות בעולם.
אני מבין היטב, וצר לי עליהם. אבל המסקנה היא – הם מלכתחילה לא היו צריכים להיות שם, גם לא לפני המשבר. האם הם יזכרו זאת לפני המשבר הבא, שיהיה לא פחות גדול, ואולי יותר?
אביעד
4 years ago
שלום איתן,
אני עוקב אחרי ההרצאות שלך ואכן רמה גבוהה מאוד ופותח את הראש… אז קודם כל תודה רבה לך…
שאלה בקשר לסרטון לגבי חוסך פעיל, הרי אי אפשר לתזמן את השוק ואמרת את זה… לפי דבריך חוסך פעיל יזהה מפולת ויבחר לשנות מסלול, הבעיה שיכול להיות ראלי של 3 -4 ימים נפילות כבר של מעל 12% … ובנוסף ואני מדבר מתוך כאבים בנושא למוסדיים לוקח 3-4 ימים לשנות מסלול מזמן הבקשה…
תודה
אביעד, בכיף.
אתה כתבת: "הרי אי אפשר לתזמן את השוק ואמרת את זה… "
אז בבקשה נא לא לסלף את דבריי.
אני לא אמרתי שטויות כאלה.
מי אמר ש"אי אפשר לתזמן את השוק"?
מי שאומר דבר כזה אומר למעשה שהוא לא יודע לתזמן את השוק, ולכן הוא מניח (בטעות) שכל היתר גם (כמוהו) לא יודעים לתזמן את השוק.
לשאלתך, החוכמה היא לשנות מסלול בדרך לפסגה ולא להתעקש לנסות לתפוס אותה, כי המחיר יהיה כואב בירידה ממנה, "בעזרת" המוסדיים האיטיים, שמקשים בכוונה כדי שהאזרח הקטן יאמין שלא כדאי לו לעבור מסלולים (המוסדיים רוצים לשתות תה בנחת בלי הפרעה מצד "הלקוחות השבויים").
אביגדור פינקלשטיין
4 years ago
שלום איתן,
בניסיון להבין איפה יש לי שליטה ואיפה היא מסתיימת:
האם לאחר שאני מקבל פנסיה חודשית לכל חיי, עדיין יש לי אפשרות לעשות שינוי כלשהו?
פנסיה יכולה להיות מקרן פנסיה או ביטוח מנהלים.
או רק בחסכונות
שמדובר בקרנות חסכון, גמל, השתלמות, חסכון בחברת ביטוח וכו'
בתודה,
אביגדור
שלום איתן, ראשית תודה על ההרצאות המאלפות.
שנית שאלה- כאשר אני מורה לקופת הגמל לצאת באופן מוחלט ממניות אני יכול לדרוש שכל התמורה תישמר בחשבון שלי במזומן או שהקרן בעצם תכניס לחשבון שלי אג"ח והשקעות אחרות??
דוד
5 years ago
שיעור מעולה הסברים מצויינים תיאוריה הגיונית ופשוטה. הכל טוב ויפה אך כיצד אני מבין באופן פשוט שהשוק לפני היפוך??
איתן, תודה על המידע המקצועי שאתה חולק לכולם.
אתה טוען שבעלי העניין והמוסדיים עושים עלינו קופה, איך טענה זו מתיישבת עם הפרסום בימים האחרונים שתיקח הנוסטרו עשו ב-2017 רק 5.5% לעומת העמיתים שעשו 8.7%?
מנחם תיקי נוסטרו זה ממש לא כסף חכם בהכרח! כסף חכם זה בעלי החברות ולא איזה "סוחר נוסטרו" שאין לא שום מידע שאין לך כבר.
שניר הררי
7 years ago
שלום איתן! כל הכבוד על היוזמה, אני משכיל ולומד הרבה דברים חדשים. לשאלתי: אני בן 18, פתחתי קופת גמל להשקעה במסלול כללי. מהסרטון אני מבין שיש להיות פעיל בכדי להפיק תשואה מרבית. כיצד ומהיכן אני מפיק את המידע הדרוש על מצב השוק על מנת לקבוע את אופי המסלול שלי? תודה רבה!
אריאל
7 years ago
איתן, אני כבר עוקב אחר הרצאותיך באדיקות. הבנתי שכדאי להעביר את קופת הגמל ל-ira אך יש על זה מגבלות וחייבים לקנות רק קרנות נאמנות. כיצד ניתן לדעת במה הן מושקעות ומתי נכנס אליהן כסף חכם? בסדרה אודות השקעה במניות הראית כיצד אתה משתמש בתכנת פרו-טרייד אך זו לא כוללת נתונים לגבי ניירות ערך וקרנות ישראליים. היכן המשקיע הפנסיוני יכול לקבל כלים לדעת מה לקנות ובעיקר מתי לקנות ומתי למכור תחת הגבלות השוק המקומי?
ב-IRA אתה חופשי לקנות כל נייר שהוא.
יש מגבלות מסויימות (למשל לא יותר מ-10% מהתיק במניה אחת) אבל המגבלה שציינת אינה קיימת!
במסגרת IRA באמת הכי נכון להשתמש בעיקר בקרנות מחקות ותעודות סל, ורק בשוליים להחזיק מניות ספציפיות.
את המידע אודותן אפשר לקבל מאתרים כגון לאומי טרייד, וגרפים בסיסיים וטובים בגרסה החינמית של בורסה גרף (לינק > )
שלום איתן ידידי היקר. לא כל הקופות נותנות אפשרות ל IRA. פניתי לילין לפידות לעבור ל IRA והם טענו שהם לא תומכים ואין להם אפשרות זו. האם זה יתכן ? האם זה חוק שחייב להיות אצלהם ?
תודה מראש על התשובה
הרצאה מעולה וממצה אני כבר שנה בפאניקה לא לחזור ל2008 את כסף של קרן שתלמות העברתי לאגח דינה לאחר בדיקה הקופה הפסידה העברתי לחצי אגח חצי קונצרני לאן לעבור לאיזה קופה שיש חשש תהיה נפלה עניין זמן האם כדאי כבר לעבור לסולידי
יעקב היקר
כל עוד מדדי המניות עולים ללא סטיה שלילית (סימן מקדים להאטה ואולי היפוך בכוון) – כדאי להקצות 25-50% מתיק הפנסיה באפיק המנייתי.
יחיאל
7 years ago
איתן שלום! מהכרותי המצוצמת את השוק לפחות בארץ הרי ששוק המניות נמצא בעליה כבר זמן רב ונראה כי בקרוב יגיע למימוש רציני אם לא למפולת.ושוק האג"ח הממשלתי גם בו אין בשר במח"מ הקצר והבינוני ואילו במח"מ הארוך גם שם אין בשר אךבמידה והריבית תעלה הרי שמי שקנה לאחרונה יפסיד בגדול ומי שמחזיק כבר תקופה ארוכה יותר יאבד חלק ניכר מהרווח שכבר צבר. מכאן שכיום הן שוק המניות והן שוק האג"ח נמצאים בסכנה.מטבע חוץ ודאי שלא כדאי ולכן באיזה מסלול היית מייעץ לאדם שקרוב לגיל פרישה ורוצה בכל אופן שכספו יעשה משהו אך לא יסתכן יתר על המידה. האם קיים מסלול… Read more »
אמרת בעצמך שאין קופון סביר בשוק האג"ח… אז מה השאלה?
במפולת, הדבר היחידי שבוודאות יכולת להביא רווחים הוא שורט מניות.
ברמת סבירות פחות גבוהה – לונג זהב.
ברמה אחת פחות ממנה – שורט אג"ח.
איתן
וובה אדיסו
7 years ago
איתן,תודה תודה רבה זה פשוט וקליט!מחכה לסרטון השלישי.
אהרן איסרס
7 years ago
מה עושה חוסך שנמצא בקרנות הפנסיה הותיקות, ואין באפשרותו לעבור מסלולים?
שלום עמרם
7 years ago
שלום איתן ותודה על הסרטונים המחכימים!
אני שואל לגבי חיסכון לכל ילד. גם שם יש מסלולים "בסיכון גבוה" וב"סיכון נמוך" וכדומה. אם הבנתי אותך נכון אז גם בזה כדאי להיות ב"סיכון גבוה" כשהשוק עולה וב"סיכון נמוך" כשהשוק יורד? אשמח להתיחסות ספציפית כי אני מרגיש שיש כאן משהו אולי קצת שונה למרות הדמיון.
דוד, אכן אתה שומר את יתרונות המס שלך, ועובר ל"מזומן" (אג"ח ממשלתי קצר – עד שנה) בתוך הקופה / קרן.
אורית
7 years ago
שלום איתן
הראת בסרטון 2 כי ערב נפילת השוק ב 2007 אחוז המניות בתיקי הפנסיות היה גבוה וב- 2008 אחוז המניות היה נמוך.
אך כיצד אפשר לדעת מתי בדיוק בוצעה מכירת המניות בתיקים? אולי היא בוצעה לפני הנפילה או בדיוק בתחילתה?
כלומר, אנו רואים בטבלה כי אחוז אחזקת המניות (נמוך) ואחוז אחזקת אגחים ממשלתיים (גבוה) היה תואם ונכון למצב השוק, שהינו מפולת.
כלומר נראה שהיה צריך לראות את האחזקות בחודשים בתוך השנים הללו….
איפה אני טועה?
איתן כתבתה שהיו שנים שגם מסלול מנייתי ירד וגם מסלול אגח מדינה סולידי ירד בו זמנית שניהם. השאלה האם אפשרי להיות במסלול איזשהו לגמרה תקופה מסויימת בחוץ ? או חובה להיות באחד המסלולים ?
תודה איתן על התשובה. אפשר לבחור טווחי אגח בעצמי במסלולים ? כי אני לא ראיתי זאת. מה שראיתי היה מסלול אגח מדינה וזהו… בלי טווחים … מתי אמור להיות סירטון מיספר 3 ? תודה מראש
זאב
7 years ago
שלום איתן ! מתי אמור להיות סירטון מיספר 3 ? תודה מראש
צ.ממן
7 years ago
איתן שלום מאוד מעניין ומוסבר בצורה נהדרת הבעיה שכולנו רדומים וכבר לא סומכים על כלום איך עוברים את המכשול הזה?
שלום איתן. ראיתי את הסרטונים גם הראשון וגם הנוכחי וזה ממש מרתק ומעניין. ממש החכמת אותי. אני אישית מחזיק בקופת גמל במסלול מנייתי. אני במעקב אחר השוק וראיתי למשל שבחודש יוני השנה הייתה ירידה משמעותית שאחר כך תוקנה בשוק המניות. לפי דבריך אם יש שלשה חודשים ברצף ירידה בשוק המניות האם זה איתות לעבור למסלול אג"ח ממשלתי או משהו אחר סולידי כי השוק משנה מגמה? ראיתי שחברת ילין לפידות הקטינה חשיפה למניות בגלל שהשווקים בשיאים כמו הs&p ועברו למניות קטנות יותר. גם כל מיני אנליסטים טוענים שהשוק מראה סדקים ומתחילה מגמה של שוק דובי. האם לדעתך כל הכתבות הללו הם… Read more »
דוד תודה! לגבי 3 חודשי ירידה ברצף – לא דיברתי על דבר כזה ובפני עצמו אין לזה משמעות מיוחדת. אם חשש מ-SP גבוה זו הסיבה שילין לפידות עברו למניות קטנות אז הם לא חכמים בלשון המעטה. כי מניות קטנות נפגעות במשבר יותר ממניות גדולות. לדעתי לא זו הסיבה אלא הם מנסים לייצא אשליה אופטית של תשואה יותר טובה מהמתחרים שלהם. כמובן שזה יתפוצץ להם בפרצוף בהמשך הדרך. והם לא ערוכים ולא מוכנים לזה. "כל מיני אנליסטים" – תתעלם. חבורת קשקשנים. אף אחד לא יודע מה צופן העתיד. מי שמתיימר לדעת הוא שרלטן. כל מה שאפשר לעשות הוא להגיב בחוכמה ובעירנות… Read more »
ידידיה אלון
7 years ago
איך מקבלים את הממוצע של 15 חודש על מגוון השקעות?
האם זה משהוא מובנה במערכות הקיימות להשוואה או שצריך כלי מיוחד לכך?
תודה
איתן תודה רבה על הסרטון המעולה. הוא מניע לפעולה ואני מעביר אותו לכל מי שאני חפץ בייקרו. מספר שאלות שאני מניח שיעניינו לא מעט אנשים. 1.האם ניתן לשנות מסלול בקרנות הפנסיה הישנות (קגמ למשל)? 2.האם גם היום שממוצע 15 חודש של sp500 מעל המחיר ,מומלץ לשנות את מסלול ההשקעה בכספי הפנסיה הנמצאים בחברות ביטוח. 3.מה המסלול המומלץ כאשר המחיר מתחת לממוצע של 15 חודש (גם מסלול אגח הוא הימור כמו שראינו בסרטון) ? 4.למה אדמומיות תשואות האגח (תשואות נמוכות בעקום תשואות תקין "תאורתי" ) מדליקות אצלך נורה אדומה לגבי המניות? האם זה לא ההפך מאחר ואין מקום אלטרנטיבי להשקעה? 5.האם… Read more »
1. לא.
2. תבדוק איפה נמצא ממוצע 15 חודש של SP. נראה לי שיש טעות.
3. אג"ח כיום הוא לא הימור אלא מסלול מסחרי ולכן לא סולידי בדיוק כמו מניות. לכן הוא לגיטימי אבל חייבים להיות עם עין פוקחת.
4. כי שינוי באג"ח מקדים בחצי שנה עד שנה שינוי במניות.
5. יעוץ אישי – תכתוב לי באופן פרטי למייל, ונבדוק אם אני יכול לעזור.
איתן
מאוד נהניתי מסדרת ההרצאות שלך .
אני מתגורר מזה מס. שנים בחו"ל כך שסביר שלא אצליח להגיע להרצאות שהינך עומד להעביר.
האם ניתן יהא להעלות אליך שאלות במייל בעקבות ההרצאות המוקלטות שתעביר?
איני מגיע בארץ לסף תקבולי הפנסיה המאפשרים להינות מתיקון 190. האם קיימת דרך אחרת המאפשרת קבלת "מקלט מס" לחוסך מעל גיל 60.
תודה!
אבי
7 years ago
איתן יקר
אני לומד מהאתר שלך רבות, אך לצערי הסרטונים שלך לא מונגשים עם כתוביות
אני כבד שמיעה ומרגיש פספוס ענקי עם הסרטונים שלך
ניתן להנגיש את הסרטונים?
תודה
בכוונתי לתמלל את הסרטונים ולהוסיף כתוביות ובכך להנגיש אותם לכבדי שמיעה.
תודה
ריינר בועז
7 years ago
איתן שלום,
מאד נהניתי מההרצאות המעשיות שלך שבו נתת בסוף הוויבנר האחרון פתרון מעשי למתלבטים/חוששים
שאלה עבור בני אני עצמי פנסיונר
האם בקרן פנסיה שהמעביד מפריש אליה כספים אפשר לעבור רק בין מסלולים קיימים בהרכב כזה או אחר שהשוני ביניהם הוא רק ביחס בין מניות/אגח (כולל מסלול 100% מניות או אגח) ?
והאם המסלול הקיים של שקל קצר=מזומן ?
בועז, אצל כל בית השקעות זה קצת אחרת, אין ביניהם אחידות. לכן צריך לבדוק מה המסלולים בבית ההשקעות שלך.
אלי בונה
7 years ago
איתן, שלום רב!
ראשית, תודה על סדרת הוובינרים מאירת העיניים.
שנית, אני שוקל להצטרף פנסיה upgrade, אבל:
– ב-4.8 אהיה בחו"ל.
– אני צפוי להיות בחו"ל גם בין 2.10-10.10 וגם בסוף ינואר. מתי יהיו המפגשים הפרונטליים? איך פותרים את בעיית ההיעדרויות המאולצות?
תודה,
אלי בונה
שרגא
7 years ago
היי איתן
כל הסימנים המוקדמים שאתה לימדת מתיחסים לשוק האמרקאי כאשר המוסריים פועלים בשוק הישראלי. האם יש הפרש פסה בין שני השווקים כלומר לחקות למשבר בשוק האמריקאי ואז לפעול בשוק הישראלי?
1. לצערי לא מכיר חיה כזו בבורסת תל אביב. כמו עוד הרבה דברים שקיימים בבורסת ניו יורק כבר 100 שנה או משהו כזה, ועוד לא עשו עליה…
2. שילוב של: (1) קרן מחקה בכל בית השקעות עם (2) איתן רותם = נותן לך קרן מחקה עם סוויץ'…
אתה מבין שהבעיה של בתי ההשקעות זה לא שכל. עובדים שם אנשים חכמים. הבעיה האמיתית היא קונספציה. אף אחד שם לא מעז לחשוב מחוץ לקופסא. בקופסא שלהם הם כלואים כל השנים, ושם הם גוזרים את גורל עמיתי הקופות והקרנות שלהם.
שרגא
7 years ago
היי איתן
הרצאות מאלפות כמו שאתה יודע!!!
1.האם בישראל אפשר לראות את מדד השיאים, אם כן איך?
2. לאיזה בית השקעות יש קרן מחקה עם סוויץ' או קרן מחקה למדד מניות בשורט במסגרת גמל להשקעות?
בתודה
1. אכן בתוך פוליסת פנסיה יש מוצרי ביטוח שונים, וחבל לאבד אותם. לכן ברוב המקרים (לא תמיד, וצריך לבדוק כל מקרה לגופו) לא כדאי לעבור מפנסיה קיימת לגמל/IRA.
2. IRA ישים לגמל או השתלמות ולכן מה שאפשרי לגמל/השתלמות אפשרי ב-IRA, ומה שלא אפשרי בהם – לא אפשרי ב-IRA. פשוט.
אם אתה רוצה להכניס למקלט מס כסף "לפי בחירה אישית" כדבריך, הפורמט המתאים הוא גמל להשקעה. במידה וזה מה שאתה מחפש, אתה מוזמן לתאם איתנו פגישה ללא עלות > https://goo.gl/ejsWE1
שי
7 years ago
איתן שלום,
לפי הבנתי , פנסיה היא לא רק ניהול הכסף יש גם ביטוחים שונים.(אובדן כושר עבודה,סיעוד וכו).איך זה משתלב ב IRA או שפשוט עושים את כל הביטוחים בנפרד ?
האם ב IRA יש סכום מינימלי שצריך להעביר כל חודש או לחלופין אפשר להכניס כסף בכל זמן ותאריך לפי בחירה אישית ?
קודם כל מנעת הפסד גדול. כפי שהסברתי, במניעת הפסד גדול, יש רווח עוד יותר גדול מאשר נדמה במבט ראשון.
והרווח השני שלך הוא שבפעם הבאה אתה תעשה טוב גם בדרך למטה, וגם אחריה בדרך חזרה למעלה.
עופר
7 years ago
יפה ומאלף
לא הכרתי אותך ב 2008 אבל עלה בראשי הרעיון לשנות מסלול ואכן עברתי לקרן מטבעות שלא עשתה כלום,
ב 2009 (אחרי המפולת) חזרתי למניות והתשואה הייתה יותר מכפולה.
לצערי לא חיכיתי לסימנים ולפני שנתיים עברתי לאג"ח ממשלתי, הקרן לא עשתה כלום חוץ מלהרוויח בקושי את דמי הניהול שהיא גובה.
חבל, כעת כבר אמתין למפולת 🙁
תודה גם לך 🙂
חחחח לא ממש חושים טובים, ביצעתי את המעבר באיחור קל כאשר ההתרסקות כבר החלה אבל לא נורא, הלכו בערך 10% , לפי הבנתי אח"כ השחיטה הייתה אכזרית, קרנות נחתכו ביותר מחצי.
חבל שהסרטון הזה לא היה בנמצא לפני שנה וחצי כשעברתי לאג"ח ממשלתי, קרנות המניות עשו לפחות 20% אני מעריך, פספסתי את המהלך.
אז לא ממש חושים טובים 😉
עזרא, זה נכון לגבי חלק משמעותי מביטוחי המנהלים. לכן לא התייחסתי אליהם כאופציה.
עופר
7 years ago
הרצאותיך מעניינות ביותר ומעוררות לפעולה. אני כבר בן 66 ותחום הפנסיה שלי ברובו הקרן ותיקה ובביטוח מנהלים ישן. עם זאת יש לי נכסים נזילים וקרנות השתלמות. אנא חזור אלי כדי לעזור לי לבחור בין 2 ההשתלמויות. תודה
איתן שלום
הרצאות מאוד מענינות שאלתי אני בן 70 אין לי פנסיה אוקרן השתלמות
אלה כספים שנמצאים באלצולר שחם בשנה רוח של3.5 אחוז.
האם התוכנית של מסלול מדף או מסלול אחר מתאימה לי אם כן איך
מבצעים תודה איתן.
כרגיל , ההרצאות שלך מרתקות ומשכילות מאוד.
ולשאלות שלי :
1. ניתן היה להבין מסוף ההרצאה שה – IRA מבוסס על מסחר בקרנות.
האם לא ניתן לסחור / להשקיע גם במניות ומכשירים אחרים במסלול כזה ?
2. האם שילוב של תיקון 190 (למי שכשיר לכך) עם IRA הוא לא כמעט הפיתרון האולטימטיבי
לפנסיה שיכלול גם חיסכון משמעותי במס ?
1. IRA הוא פשוט גמל / השתלמות בהתאמה אישית. כלומר החוסך יכול לבחור בעצמו בקרנות ספציפיות, במקום לבחור במסלול-מדף שהורכב ע"י בית ההשקעות.
2. IRA כבר מעניק בעצמו את מקלט המס האולטימטיבי – פטור מלא.
eshlapo@gmail.com
7 years ago
הי איתן
פגישה יש לנו חבל שרחוק כל כך מה אפשרות המשחק בביטוח מנהלים?
משה וינר
7 years ago
איתן שלום, סדרת סרטונים נהדרת! למרות שאת רוב החומר למדתי ממך כבר בעבר, עדיין כהרגלך, אתה מצליח לחדש ולעניין, בכל פעם מחדש!! יישר כוח!! איתן, מספר שאלות קצרות לי אליך: 1. באיזה אתר אתה ממליץ למצוא את התשואות של האג"ח הקצרות והארוכות? 2. בסרטון 4 הזכרת שבכל תקופה יש איזשהו סקטור שמשמש כקטר מוביל לעליות. אמרת שלפני המפולת של 2008 זה היה הסקטור הפיננסי. מהו לדעתך הסקטור שהוביל את העליות בתקופה הנוכחית? (נראה לי שאת רוב העבודה עשו הנגידים בארה"ב עם הריבית הנמוכה וקניית האג"ח המובטחת… 🙂 אני עוקב אחר העלאת הריבית אבל אולי ישנו איזשהו סקטור שהרוויח יותר מכולם… Read more »
על IRA שהוא גמל/השתלמות אישי – שמאפשר לך להשתמש בקרנות מחקות ולא רק במסלולים – אני מרחיב בסרטון ה-4.
Eliezer
7 years ago
איתן היקר!
אכן הרצאה מעלפת.ללמוד מוורן בפט.לדעתי שווה לנסות דרך משרד החינוך להציע ללמד את תלמידי התיכון שיעורים בנושא :שוק ההון הישראלי.והאמריקני.
אליעזר.25/6/2017
שרגא
7 years ago
היי איתן
האם אתה יכול להתייחס לתוכנית חיסכון, מה ההבדל לקופת גמל ומה עדיף ?
אליעזר היקר תודה רבה! הו כמה ניסיתי, ובינתיים חומות של אדישות וחבל! אני דווקא שמח לספר על התנסות מאוד חיובית שהיתה לי לפני כ-3 שנים בכיתה י"ב, שם נתתי (בהתנדבות) הרצאה על המשבר הכלכלי הגדול של ארה"ב בשנות ה-30 של המאה ה-20, ועל מסקנות ותובנות שאנחנו יכולים להפיק. באותה הרצאה עשיתי להם תרגיל קטן… ובו המחשתי בצורה "קצת אחרת" את כוחו של אפקט הריבית דריבית. הראיתי להם באיזה גיל הם יגיעו ל-1 מיליון ש"ח רק מחיסכון וגלגול של ריבית דריבית. הם כמעט התעלפו מהמשמעויות מרחיקות-הלכת לגביהם. הבן שלי, שהיה תלמיד באותה כיתה, סיפר לי אחר כך שכמה מחבריו הודיעו לו… Read more »
דוד ה.
7 years ago
שלום איתן, גילי כ- 70+ , יש לציין שהמצגות ברורות מילולית ומספקות הבנה מקיפה על מה שקורה עם כספי הפנסיה ומה שניתן לעשות כדי למקסם רווחים ולמזער הפסדים. השאלה שלי : איך טכניקות הביצוע? זהוי תזמון ה"סוויץ"? ואת מי כדי לבחור ב"סוויץ"? ועם איזה "כלים פשוטים" ניתן לגלות את המעברים ואת הקרן המחקה הטובה מהאחרות.
– את מי כדאי לבחור בסוויץ': בתקופות ירוקות במניות כדאי לבחור בתמהיל שנותן דומיננטיות לקרן מחקה מניות (כמו SPY למשל), בתקופות אדומות במניות וירוקות באג"ח כדאי לתת דומיננטיות לקרן מחקה אג"ח (כמו TLT למשל), בתקופות אדומות גם במניות וגם באג"ח לתת דומיננטיות לפקדונות קצרי-טווח ומזומן, ואפשרי לתבלן באחוז מסוים (לגיטימי לחלוטין בשוק יורד) של קרן מחקה מניות "הפוכה" (כגון SH – היא הקרן ההפוכה ל-SPY ) ו/או קרן מחקה אג"ח "הפוכה" (כגון TBT – הקרן ההפוכה ל-TLT ).
– כלים פשוטים לגילוי המעברים – ראה שאל ראשונה… זיהוי התזמון.
שחר
7 years ago
היי איתן!
צפיתי בהכול כבר בשישי, מוצאש ועוד חזרתי על פרקים מסויימים אתמול 🙂
אני אשמח מאוד להגיע להרצאה, שלחתי לחבר שהתעניין מאוד וכבר איתי בכליון עיניים לסרטון הרביעי, אשמח גם להזמין אותו להרצאה.
היי
יופי של מצגות איפה אני מוצא גרף ממוצא של 15 חודש
אני פועל לפי הנכדי חודשי
יואל
7 years ago
איתן שלום רב, תודה על שלושת השיעורים הראשונים המצויינים, במיוחד לאחד כמוני שנכנס לאחרונה ללימוד מעמיק של הנושא.
דברת על כך שבשיעור/שיערים הבאים תתאר את הנקודות מתי כדאי לעבור מסלולים בהשקעות השונות (מניות, קרנות וכו').
האם נדע את הנקודות הנ"ל לגבי סוגי ההשקעות השונות, למשל מה קורה אם יש לי השקעות במניות בארה"ב, מניות בארץ, קופ"ג שונות. האם לכל אחד מהמסלולים האלו יש מדד או גרף יחודי שאליו כדאי להתייחס?
כמה שאלות שעניינו אותי בהמשך להרצאות שלך
1. איך אתה מסביר את העובדה שמבדיקה קלה בגמל נט עולה כי מסלולי גמל /השתלמות אקטיביים בגופים המובילים השיאו תשואה טובה יותר מאשר מסלולי פאסיביים עם אותה חשיפה מנייתית?-
2. מה דעתך על תרומה של נכסים בלתי סחירים לתשואה (והרי במסלולים פסיביים/ או מסלולי ira אין נכסים אלו)?
3.איך אפשר לדעת מתי יש לשנות מסלול? האם אתה בטוח כי כל אחד יכול לעשות זאת?
תודה
עמנואל, למשל IBI. ילין אכן מהיותר טובים, בשנים האחרונות. אבל… גם הם יתרסקו במפולת הבאה.
למה? כי הם לא עושים ולא יעשו שום צעד להגן על לקוחותיהם מכך.
ולכן זה תפקידנו וחובתנו לשמור על כספנו ולהגדיל אותו. המפולת הבאה במניות, ובנפרד, המפולת הבאה באג"ח, כל אחת מהן היא הזדמנות עבורנו!
עמנואל
7 years ago
שלום איתן
בעקרון הכללים שאתה מציע רלבנטים כמובן גם לקופות גמל וקרנות השתלמות, ולתיק ני"ע בכלל.
אני לקוח ל ילין לפידות בנושאי קופ"ג/ק.השתלמות, אחד מבתי ההשקעות הטובים בשוק, ולמיטב ידיעתי אין להם מסלולים מחקים, אלא לכל היותר מסלול מנייתי המכיל מניות לפי שקוליהם של מנהלי הקרן.
האם אתה מכיר בתי השקעות עם קופ"ג / קרן השתלמות במסלולים מחקים ?
כל טוב
עמנואל
ברוך
7 years ago
איתן צהריים טובים
אני פנסיונר וצופה בכל החומר שאתה שולח
מאוד מעניין ונותן הרבה חומר למחשבה
אתה מציג זאת בצורה קלה להבנה גם לאותם אנשים שאין להם מושג בנושא
נתן אכן שאלה חשובה. נתחיל קודם כל לעשות סדר… אמרת "כולנו יודעים שנסדק SP משתעלים". למה אתה מתכוון ב"משתעלים"? אם הכוונה ליום אדום כזה או אחר – כאלה ימים יש גם במגמות העליה הכי בריאות וחזקות. אני מודע לסימנים שמתחילים לצוץ, אבל אנחנו עוד לא שם ביום הגונג של השלמת תהליך ההיפוך במגמה. המעוף הוא מדד חולה, ואני לא ממליץ להתעסק איתו כבר הרבה זמן. המדד חולה כי שוק המניות בתל אביב חולה. עושים לו נסיונות החייאה, אבל בינתיים ללא הצלחה. וזה בניגוד מוחלט לשוק האג"ח הישראלי. אני מסכים לדבריך, שכאשר מדדי ארה"ב יבצעו פניית פרסה, ת"א תרד גם כן.… Read more »
נתן
7 years ago
איתן שלום….יש לי שאלה שלדעתי זה חשוב לכולם."בגרף הSP500 הנרות בגרף כבר הרבה חודשים מעל הממוצע 15.והגרף מדד המעוף נמצא הרבה חודשים מתחת לממוצע 15 חודשים. .. בימים אלה הגרף חוצה את הממוצע אבל כמובן צריך להמתין לסוף החודש לסגירה. . כולנו יודעים שנסדק אוהSP משתעלים אנחנו חולים… ויש לצפות שאם הSP תתחיל לרדת מתחת לממוצע 15 מהר מאד גם המעוף תעשה פרסה ותתיישר עם השווקים בעולם'. מה עושים במצב הזה שבמדד המעוף הפסדנו את על המומנטום בעולם כי אנחנו לפי הגרף הינו המסלול אג'ח ונשים פחד לשנות למסלול מנייתי בגלל מצב הגרפים בעולם..תודה נתן
בני קפה
7 years ago
היום שוק המניות גבוה כפי שרואים בת"א 35 ו-ת"א125.
האם כדאי לקנות את הקרנות האלה היום?
איתן היקר!
תודה ענקית על ההרצאות החשובות, מושקעות וקלות להבנה! והכי חשוב שהדבר נותן לי את התקווה שכן, ניתן לשנות ולשפר את המצב החיסכונות הפנסיוני שלי . הדבר השני אוד יותר חשוב שאתה מהודד אותי לפעול בהתאם, להיות אופטימית ובטוחה בעצמי!
תודה רבה ומחכה להמשך!
ילנה
עירית בוקר טוב קודם כל תודה 🙂 לשאלתך, אני מאוד בעד הוראות קבע פיננסיות מכל הסוגים. קופת גמל / קרן השתלמות / קרן פנסיה הן גם הוראת קבע פיננסית. בשוק עולה / תקופות ירוקות כדאי לרכוש בהוראת קבע קרן מחקה של מניות. (נקרא לה "קרן מחקה מניות לונג") בשוק יורד / תקופות אדומות כדאי למכור את כל מה שהצטבר בקרן המחקה מניות לונג + לרכוש קרן מחקה מניות שורט. כאן יש כוכבית גדולה!!! שוק יורד, הסברתי זאת בכל הסדרה, הוא קצר בהרבה משוק עולה מבחינת זמן. המשמעות של זה: אי אפשר לקנות משהו בהוראת קבע מבלי לבדוק מה קורה עם… Read more »
עירית
7 years ago
איתן בוקר טוב
תודה על סרטון מחכים המוסבר בצורה מאירת עיניים , אם הבנתי נכון אתה מצדד בקרנות מחקות .
שאלתי האם כדאי לרכוש בהוראת קבע נגיד במקרה שלי קרן מחקה מדד תא וקרן מחקה סנופי 500 ארה״ב ?
כך אצבור לי סכום לפנסיה בלי ניהול של גופים מוסדיים? האם יש יתרון לדעתך להפקדה חודשית ?
1. אשמח אם תוכל לתת מספר דוגמאות אמתיות לקרן מחקה מניות, קרן מחקה שורט וקרן מחקה אג"ח
2. איך אני יודע מתי שוק יורד ומתי לקנות קרן מחקה שורט?
3. לתיק פנסיה של 100% איזה חלק לשים בקרן מחקה מניות, אג"ח ושורט?
4. מה ההיגיון להישאר עם קרן מחקה מניות אם החלטנו לקנות שורט?
Dear Eitan, The webinars are wonderful and getting better. Even though I know the material, I am enjoying listening to the webinars as I am looking for this type of material to share with many young friends. I do hope that at the end you will give us an easy and practical way to move from the traditional Pension Management Funds to the the new way of fund management. I can tell from my own experience that even though I did know how bad my pension funds were managed, and I did know how to do it better, I was… Read more »
כרגיל אתה במיטבך.
בעיה אחת היא תוחלת החיים שהזכרתה. אני תכננתי את תזרים המזומנים עד גיל 100.
אשתי אמרה לי שאם אני מתכנן לחיות יותר ממאה אז היא תתחיל לחפש בעל אחר כבר עכשיו. מה אתה מציע לעשות?
הרצאות כרגיל מאד מדויקות ופשוטות להבנה ישר כוח
רק תיקון קטן – הסכום בקופת גמל להשקעה מוגבל ל-70000 שח לשנה לאדם
כמובן שמשפחה יכולה להגיע לסכום גבוה יותר בשנה אחת
יעל תודה 1. באיזו תקופה? האם תמיד זה היה כך? האם ההשוואה היא בין תפוחים (מניות ת"א) לתפוחים, או בין תפוחים לאבטיחים (מניות ארה"ב)? צריך מאוד מאוד להיזהר שלא ליפול במלכודת של המסקנה המובנת-מאליה מיד. היא בדרך כלל פתרון קל של הטיה – מה שהמוח שלנו "רוצה" שנראה או שנאמין. 2. נכסים לא-סחירים תורמים תרומה אקראית – לפעמים טובה ולפעמים רעה. והם בעייתיים כי הם לא שקופים לחוסך כמו נכסים סחירים. אני בעד תיק שכולל 100% נכסים סחירים. למה? כי אפשר למדוד בכל אינטרוול של זמן את התרומה שלהם או הסיכון בהם. 3. כל אחד יכול ללמוד לדעת מתי זה… Read more »
עמוס כפיר
7 years ago
כרגיל מבריק, רק חבל שלא נחשפתי לזה לפני 40 שנה. לפחות הילדים שלי יהנו.
זה היה פשוט , חכם ומאיר עיניים
קשה לתפוס את הכל שכן מרבית האנשים עוסקים בעבודה לפרנסתם ואינם בקיעים במושגים בסיסיים של שוק ההון אבל משהו זה נתן זה פתח לכל אדם אינטליגנטי את העיניים וזה חשוב
אדם מעמך ישראל , במובן הטוב של המילה מבין אחרי ההרצאה מאירת העיניים דבר חשוה : לאבא ואמא שלו דהיינו לממשלה שלו ש מ ע ו ד ד ת חיסכון פשוט לא איכפת ממנו כלל והיא זורקת אותו למים לפני שלימדה אותו כיצד שוחים . על זה נאמר :"עד מתי רשעים יעלוצו…"
טוב יהיה ללמד את הדברים האלה כבר בבית הספר .
הם אומרים את זה שנים ו… זה לא עוזר – לא להם ולא לך.
מסלול "כללי" טוב עדיין בשלב זה.
כדי להבהיר אומר רק שלא משנה מה הדעה הפרטית שלי – או של מישהו אחר – היא לא חשובה!
הדבר היחידי שחשוב זה מה השוק מצביע בידיים וברגליים ובעיקר עם כסף.
חן
7 years ago
תודה על ההרצאות.
נכון להיום איזה מסלולים אפשריים לפנסיה וגמל? תל-אביב 125 קצת מעל הממוצע ולכאורה אפשר להיות במסלול מנייתי אבל ה-אס אנד פי גבוה מאוד ויכול ליפול ולקחת איתו גם את המדדים המקומיים. מסלול שקלי? מסלול כללי?
לי יש ביטוח מנהלים של כלל מ 1998 ואין בעיה לשנות מסלולים, יתרה מזו זו הקרן הראשונה שנבנתה כך שיהיה אפשר לשנות מסלולים.
בעתודות גם כן אפשר לשנות מסלולים.
הצגתי את השיטה הפשוטה ו"הגסה" ביותר שהיא ממוצע 15 חודשים על מדדים ראשיים.
אתה יכול להוסיף למדדים כמו: S&P500, אג"ח ממשלתיות ארוכות, זהב, סחורות, וכדו'.
אני עצמי משתמש בשיטה המדוייקת, שהיא "הגביע הקדוש" שלי למעברי מסלול.
אני מלמד את "הגביע הקדוש" במסגרת קבוצת הליווי השנתית של סודות שדרוג הפנסיה.
אני אכנס לזה קצת בהמשך הסדרה.
תרצה
7 years ago
שוב תודה רבה רבה על הרצאה מאלפת..
מחכה לשעור הבא, בעיקר לגבי חוק 190 לאנשים מעל 68..
שמעון
7 years ago
נהנתי מאד מההרצאה המוסברת לכל אחד בצורה פשוטה ובהירה
יש לי שאלה קטנה
לכאורה כשאני משקיע בקרן נאמנות הקרן חייבת לאזן את הנכסים בין המניות והכגח לפי התשקיף שהיא התחייבה לו
נכון?
איתן אין ספק אתה פועל בשטח שכולו אמת צרופה . וכפי שציינת יותר ויותר חוסכים מודעים לתסריט שציינת. אבל רב ההורים שקועים מעל לראש להחזיק את הראש מעל למים ואין להם זמן. אם ניגשים לבנק ויסלחו לי רמת היועצים שבסניפים לא משהוא. והדבר היחידי שהם עושים פונים לאנשים שלהם בבתי ההשקעות בעניין דמי הניהול כאשר כל היועצים מבתי ההשקעות מחפשים את הלא פעילים בשוק "המורדמים" .אומנם דמי הניהול מהותיים אבל לא הכי מהותי. השאלה – איך וממי יש לקחת ניתוח אמין מקצועי והכוונה במגבלות הקיימות ולקבל הנחייה שתצמצם את הנזק כאשר מפולת תתרחש והשאלה העיתוי כי לאגח מדינה אין מה… Read more »
שוש ברטוב
7 years ago
הי איתן,
ראיתי עכשיו את 2 הסרטונים האלו והם מצוינים.
מחדדים מאוד את המודעות למצב של החוסכים היום.
אעביר לצפייה לבנותיי וחתני.
תודה!
משה היקר תודה רבה! אתה צודק. האג"ח הממשלתי סדרה 0122 (זמן פרעון ינואר 2022) יניב בוודאות הפסד ריאלי (כלומר, בניכוי האינפלציה). ולכן אתה שואל – לאיזה גוף ציבורי יש אינטרס להחזיק אותו? כדי לענות על כך, אעזר בסרטים המצויירים שראינו בילדותנו… אתה זוכר את דאפי דאק (הברווז השחור, המתחרה של דונלד דאק) רץ בכל כוחו אל קצה הצוק, ומתפלל בכל כוחו שעד שם… יצמחו לו כנפיים? (אחרת הוא מתרסק). טוב, אז בסרט המצוייר, דאפי דאק כזכור מתרסק. אבל לא קורה לו כלום, כי זה רק סרט מצוייר. במציאות, לעומת זאת, מנהלי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הם קצת כמו דאפי דאק.… Read more »
רוני
7 years ago
איתן ערב טוב ,
הרצאה מרתקת וכל כך חשובה. חבל שהצעירים לא מתעניינים ומתנהגים בדיוק כפי שתיארת את
החוסכים הלא פעילים. אחד האחיינים שלי אמר לי: "מה את רוצה ממני?". אני לא מתכוונת לוותר לו.
בוקר טוב איתן.
כרגיל מחכים אותנו בתובנות ובידע שלך.
לפי ההסבר שלך על האג"ח הממשלתי ,שזמן פרעונן הוא 2022 ומעלה הבנתי,שרק מפסידים בניכוי האינפלציה.
נשאלת השאלה,מה האינטרס של חברות וגופים פיננסיים להחזיק בהם ?
דב רוזן
7 years ago
כפי שכתבתי :
שאפו
חזק ואמץ
אייל
7 years ago
תודה על הסירטונים המעניינים
לגבי מניות בארץ מתיחסים ל תא 35 או תא 90 ובארה"ב s&p500
לגבי אגח לאיזה מדדים כדי לשים לב ולעקוב אם יש מפולת בארץ ובארה"ב ?
איך קוראים להם ואם תראה אותם בסירטון השלישי זה יהיה עדיף
במיוחד בתקופה שהייתה מפולת באגח
כמו כן
האם זה חשוב כל כך אם זה ממוצע 15 או 12 או 18 על גרף חודשי הוא שיסמן את הטריגר לשינוי מגמה ?
אייל תודה! בארה"ב זה קל – S&P500 כפי שכתבת נכון. בארץ לעומת זאת פעם ת"א 25 (מעו"ף) היה מדד מייצג כמו דאו ג'ונס. בשנים האחרונות, השוק בארץ השתנה לרעה. קשה היום להצביע על מדד מייצג. ת"א 35 ות"א 90 נראים כשני יצורים בלתי קשורים זה לזה. ת"א 35 מייצג את המניות הכבדות, ומדד זה כמעט אינו זז כבר שנה ויותר, בניגוד מוחלט למה שקורה בעולם. ת"א 90 עולה, במקביל למגמות בעולם, אך הוא מייצג מניות שסחירותם מפוקפקת. מי רוצה לקנות מניות שיהיה קשה לצאת מהן? לגבי הממוצע השנתי, פחות חשוב הפרמטר. ממילא זו היתה רק המחשה. בפועל אני משתמש בשיטה… Read more »
Oded
7 years ago
תודה על ההרצאה השנייה בנושא קרנות הפנסיה. ההרצאה הייתה מעולה ומבהירה לפרטים את התמונה הרחבה של ניהול הקרנות מצד החוסכים ומצד מנהלי הקרנות. מצפים להמשך בהרצאה השלישית, שתתן כלים מעשיים לחוסכים פעילים.
2 הסרטונים מענינים מאד.
שאלה:
מכיון שקופות הגמל המצליחות משקיעות הרבה בחול, וזה מיקס של מדדים שונים, על איזה מדד להפעיל את הממוצע הנע של 15 חודשים? על מנת לזהות יציאה או כניסה?
כפי שכבר עניתי כאן למטה, מסלול "כללי" לכשעצמו יכול להיות טוב בתקופות שונות, כמו עכשיו למשל.
אולי לא אופטימלי, אבל טוב, בהחלט.
אבל… וזה אבל גדול מאוד: בתקופה של שוק יורד בשוק המניות, מסלול "כללי" הוא מלכודת מסוכנת.
השם "כללי" עלול מאוד להטעות ו"להרדים" חוסכים מכל הגילאים. כי בשוק יורד זה מסלול רע לצעירים ולמבוגרים.
סילבי, אני אתייחס לנושא הגיל והמניות בהקשר של חיסכון לטווח ארוך.
סילבי
7 years ago
תודה על ההרצאה המעניינת.
מה קורה לגבי כספים הנמצאים בקרנות השתלמות וקופות גמל אשר ממילא
פטורות ממס. אני מבינה שהחשוב הוא לגבי בחירת המסלולים המתאימים .
אם כרגע אני נמצאת במסלולים של בני 50 ומטה שהם מסלולים יותר מנייתיים וחלק מהכספים במסלול כללי האם זה בסדר או צריך לשנות ?
תודה על התייחסותך
סילבי
יואל לבנדה
7 years ago
איתן תמיד דיברת לעניין. המון דברי טעם.
שמתי לב שהרבה חברים בעבודה ,העבירו את ק. הגמל וקרנות השתלמות למסלול שיקלי.
חזי היקר תודה רבה! ותודה על השיתוף החשוב. מה שאמרת הולך יד ביד עם הטענה שלי: הבעיה היא לא דמי הניהול אלא הניהול! מה שכן, לא ניתן "לפגוע בול" כל שנה מחדש, כי באופן מסורתי… הקרן מעולה בשנה אחת, יכולה להפוך לקרן גרועה בשנה שאחריה… (מכל מיני סיבות. בין היתר: אי-מימוש בזמן של השקעות טובות – מה שנקרא "השאירו הרבה כסף על השולחן ולא מימשו אותו"… אפשרות פחות סימפטית היא שפויילשטיק שעשו במניה לא-סחירה בשנה X… מתנקמת בהם בשנה X+1…) הדרך הנכונה איננה להשיג תוצאה אופטימלית בשנה אחת, אלא להשיג תוצאה טובה כל שנה, או לפחות רוב השנים, וכמובן להשיג… Read more »
חזי
7 years ago
איתן היקר, תודה על המידע המועיל. אני מאלה שכן עוקב אחרי כספי הפנסיה של משפחתי, מסלולים, דמי ניהול וכו'. אני מבקש לשתף אותך בדילמה שאני ניצב מולה זה מספר שנים: ישנם בתי השקעות שאפשר להשיג אצלם דמי ניהול נמוכים (יחסית) וסבירים. ואז אתה מגיע בסוף השנה ומגלה שאמנם נהניתי מדמי ניהול נמוכים אך התשואה שהשיגו לא משהו. ואז אני אומר לעצמי שכדאי לשלם קצת יותר דמי ניהול ובלבד שאקבל תשואה טובה. אבל, מי מבטיח לי שתשואות שהושגו בעבר יושגו גם בעתיד. בסוף יכול להיות מצב שגם משלמים דמי ניהול גבוהים וגם לא נהנים מתשואה טובה. מה דעתך? האם תדבר על… Read more »
מסלול "כללי" איננו רע בפני עצמו. הוא טוב בזמנים מסויימים!
הבעיה היא עם הזמנים בהם הוא הופך למלכודת!
עכשיו אנחנו לא בזמנים האלה… עדיין!
גיא
7 years ago
הי איתן,
ממש פוקח עניים, אני חייב להודות שראיתי את הסרטונים שלך בעבר אבל לצערי, לא יישמתי את התאוריה ונשארתי במסלול ה "כללי" כמו כולם…..
השאלה היא, האם נכון עכשיו לעבור מסלול למסלול מניתי ?
שהרי השערים נמצאים מעל לממוצע 15, אבל חציית הממוצע היתה לפני כשנה.
תודה רבה איתן על המידע החשוב שאתה משתף שהמוסדיים למעשה מסתירים מעין הציבור. פקחת את עיניי ולא ניתן לעצום אותן שנית. מקווה ללמוד ממך עוד הרבה ולאורך זמן בעתיד. תודה.
תודה רבה על ההרצאה המרתקת.
מדוע אתה אומר ש IRA לא מתאימה לפנסיה?
הרי קרן הפנסיה הטובה ביותר (אלטשולר) עשתה ב-5 שנים 41% לעומת כ-100% בSP500.
אז למה לא להעביר את הצבירה בפנסיה לקופת גמל ב- IRA?
ואת ההפקדות השוטפות להשאיר בפנסיה בשביל ביטוח שאירים ואכ"ע.
תודה
יובל
מיטל
7 years ago
איתן היקר שלום רב אני תמיד שמחה להקשיב לכל דבריך ואני קשובה להם בקשב רב. אני, כידוע לך הקשבתי לוובינרים שלך הקודמים בנושא הפנסיה ולמרות שהשיטה היא מאוד פשוטה וברורה, קשה ליישם, מבחינה טכנית, בישראל. 1. אני מבוטחת במנורה מבטחים, אין מבין המסלולים מסלול שהוא רק מניות או רק אג"ח. תמיד זה יהיה משולב… 2. הצעת להעביר את הפנסיה למסלול IRA אבל לא ניתן להעביר את הפנסיה (המדינה לא מאפשרת) אלא רק קרנות גמל – כך שזה רלוונטי רק לאנשים שיש להם בנוסף לפנסיה, חיסכון גמל אחר… 3. לפני כחצי שנה (למיטב זיכרוני) עדכנת שאין עדיפות לעבור לאג"ח אלא למסלול… Read more »
אני מצפה מעצמי להעניק לך תובנות נוספות שיעזרו לך בשלב החדש הנפלא בחייך.
כל טוב,
איתן
משה יהודה
7 years ago
שלום איתן,
הוובינר מאוד מעניין ואתה מעביר אותו שכל אחד יכול להבין, מחכים להמשך השידורים.
תודה, משה.
Eliezer
7 years ago
איתן שלום!
אני מפריש כספים לקרן פנסיה גלעד.קרן פנסיה גלעד היתה אחת מקרנות הפנסיה שלא נפגעה ממפולת בשנת 2008.
תודה על הוובינר המענין.מצפה לוובינר הבא
אליעזר.15/6/2017
1. החוסכים הצעירים – איך לנצל שינויי מסלול + צבירה בתקופה ארוכה יותר (יותר "גלגול" של ריבית דריבית) + "מקלט מס" "גן עדן" לתיק ההשקעות.
והייתי מוסיף שאולי החוסכים הצעירים האקטיביים יותר בנשמתם אבל חסרי-הזמן-לנשום (אנשי הייטק עם ילדים קטנים?) ימצאו עניין רב מאוד בגישתי לקרן השתלמות פטורה ממס!
2. החוסכים המבוגרים – איך לנצל שינויי מסלול + ואיך לנצל חקיקת מס להפחתת מס (יותר נטו בפנסיה), ובמקרים מסוימים דחיית מס.
ישראל
7 years ago
אהלן איתן . סחטיין על הוידאו המשודרג (כמה דקות זמן מסך איתך…) וגם על שידרוג המידע …
איתן ערב טוב, אכן מילים כדורבנות, זה נכון לכל מוצרי ההשקעה ארוכי הטווח :קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה ופוליסות חיסכון. אתה צודק זה בדיוק הויכוח התמידי שלי מול סוכן הביטוח והיועצים הפנסיונים למיניהם, לעדכן ולהתאים מסלולים בהתאם להשתנות השוק, אני תמיד נתקל באותה מנטרה שאימצו להם "לאורך זמן המסלול הכללי ייתן את התשואה הטובה יותר", מה שבעצם לא מאפשר למקסם את הרווח. הייתי מוסיף גם את נושא דמי הניהול, לבדוק לפחות פעם בשנה אצל ה"מתחרים" ולנסות להקטינם, בגלל התחרות ואפשרויות המעבר ביניהם, בד"כ נוטים להקטין את דמי הניהול, כדי לשמר את הלקוחות (אבל רק למי שאוזר אומץ ומאיים לעבור… Read more »
נורית
7 years ago
איתן יקירי, כמו תמיד תענוג צרוף. אחד הדברים בהם אני לא מצליחה לקבל אינפורמציה מוסמכת עיקבית הוא נושא תיקון 190 (מבחינת יתרונות המיסוי) וכנ"ל לגבי פוליסה פיננסית. אני סומכת עליך שתביא את הנושאים האלה בצורה ברורה כפי שרק אתה יודע לעשות. נושא חשוב נוסף הוא האפשרות של עצמאים לפתוח קרן השתלמות בסכומים שמעל לתקרה כדי להנות מדחית מס. גם כאן האינפורמציה לא ברורה ואשמח אם תתיחס לזה.
המון תודה ובהצלחה במשימה.
יש לך יותר שנים לצבור ול"גלגל" את הריבית דריבית של תשואת החיסכון שתשיג!
אורי עמית
7 years ago
איתן תודה על הוובינאר. אתה מצליח להבהיר שוב ושוב בשפה פשוטה הגיונית ומובנת כי אנחנו צריכים להיות אדונים לכספינו, נקודה. אלו תחומים שאף פעם לא נגענו בהם כי לא הבנו בהם, כי לא רצינו לקחת אחריות על טעויות לכאורע. כי היה קל לתת את כספינו ביד "מומחי" השקעות. ברור היום מעל כל צל של ספק כי אותם מומחי כספים משתוקקים בעיקר לדמי הניהול שהם גובים מכספינו. מצפה בכיליון עיניים לוובינאר הבא.
ליאור
7 years ago
אני עצמאי בן 30 וצריך לעשות פנסיה לפי החוק החדש, זה רלוונטי לגביי?
כל פרמטר שתבדוק יתן לך תוצאות טובות בהרבה מ"המומחים" שנופלים במפולות התקופיות כי הם כאילו מתעלמים מקיומן.
כפי שציינתי, אני משתמש במודל טוב ומדויק יותר, ולכן רווחי יותר.
מה שרציתי להראות במודל הפשוט והגס הזה הוא את העיקרון – שאפילו מודל פשוט וגס מביס בפועל את מה שמשיגים "המומחים".
אלמוג
7 years ago
למה דווקא ממוצע נע 15 חודש?
Oded
7 years ago
כרגיל כמו בעבר, נהניתי לשמוע הניתוחים המעמיקים והמפורטים שלך בהרצאה בנושא קרנות הפנסיה.
מצפה להמשך הניתוח כולל היכן ניתן לאתר קרנות במסלול מדדי וולסטרית, ומסלול שורט על מדדים.
תודה רבה,
עודד
עדי שאלות מצויינות.
תיקון 190 נותן "מקלט מס" מלא או חלקי נהדר לבני 60 ומעלה.
אני אתייחס בצורה יותר מפורטת בהמשך.
בגיל 68 החוסך חי בעולם שהוא מקלט מס בפועל עבור תיק ההשקעות שלו. ובנוסף, הוא נזיל לגמרי.
מרוויח מכל העולמות.
שלום ותודה על הסרטון
הדברים נשמעים יפה אבל במציאות עד שהגרף שובר את הממוצע מטה וצריך למכור אז באותו מקום הוא ישבור כלפי מעלה ותצטרך לצאת ושוב לא עשינו כלום.
כבר עדיף להשאר
אפשר לראות את זה באין סוף גרפים
מצד שיני עד שתבדוק את הגרף אפשר לפספס עליות משמעותיות.
ואגב, סטיה כבר רואים במתנדים הרבה זמן
היי איתן
כפי שהבנתי כאשר השוק עולה המוסדיים קונים עוד מניות ולמעשה מגדילים את % המניות במסלול שקניתי שלא מרצוני ולמעשה מקטינים את האג"ח. מדוע שלא אבדוק מידי חצי שנה למשל את % המניות ו% האג"ח ואבצע התאמות כפי שרציתי ?
תודה על הסרטונים המאלפים.
כמה פשוט ככה מדהים.
יעקב היקר
תודה רבה!
התשובה: יש לבדוק פעם בחודש ולא רק פעם בחצי שנה!
איתן שלום,
המצגת טובה
הייתי מעדכן את הטבלאות של האג"ח היות ואנחנו בשנה 2021
למרות שבשורה האחרונה זה אותו הדבר. האג"ח הממשלתי מאוד נמוך עד שלילי
איציק תודה 🙂
היי איתן,
יש לך מצגת רהוטה וטובה, כיף להקשיב.
שאלתי: האם הבנתי אותך נכון – בעצם מעבר שלי בין מסלולים יתבצע רק לאחר התרחשות המפולת במניות/ אג"ח, כיוון שלא ניתן לצפות את המפולת ???
סימני אזהרה ?
תודה
אורן, מיד לאחר סימני אזהרה – מעבירים מסלול.
מה הטעם לחכות לאחר המפולת? הרי הסוסים כבר ברחו מהאורווה!
שלום איתן. רציתי לשאול אותך 2 שאלות
1. בעיקרון, כן. ברמת היישום, אני מלמד ומנחה ומלווה את תלמידיי במניות ארה"ב, בשוק שבו אני סוחר. השוק הגדול הסחיר והמגוון ביותר בעולם. ולא מבזבז לא את זמני ולא את זמן תלמידיי על השוק התל אביבי.
2. אם הייתי שואל אותך על השוק בטייוואן או בהונגריה, זה היה מעניין אותך? לא. והסיבה היא – אלה שווקים זניחים. השוק התל אביבי הוא לא פחות זניח מהם. יש לנו רגשות אליו, כי אנחנו פטריוטים ישראליים. וזה יפה. אבל לא קשור להשקעות וכסף.
אני אסביר למה אני שואל על בורסה ישראלית. כמה מהאנשים שאני מכיר נמצאים בהפסד די גדול בגלל הנפילה שהיתה במרץ ולכן הם ממתינים שבורסה תעלה כדי שהם יוכלו למזער את הנזקים לצאת בהפסד יחסית קטן. אך משום מה בורסה ישראלית מסרבת ללכת בעקבות הבורסות בעולם.
אני מבין היטב, וצר לי עליהם. אבל המסקנה היא – הם מלכתחילה לא היו צריכים להיות שם, גם לא לפני המשבר. האם הם יזכרו זאת לפני המשבר הבא, שיהיה לא פחות גדול, ואולי יותר?
שלום איתן,
אני עוקב אחרי ההרצאות שלך ואכן רמה גבוהה מאוד ופותח את הראש… אז קודם כל תודה רבה לך…
שאלה בקשר לסרטון לגבי חוסך פעיל, הרי אי אפשר לתזמן את השוק ואמרת את זה… לפי דבריך חוסך פעיל יזהה מפולת ויבחר לשנות מסלול, הבעיה שיכול להיות ראלי של 3 -4 ימים נפילות כבר של מעל 12% … ובנוסף ואני מדבר מתוך כאבים בנושא למוסדיים לוקח 3-4 ימים לשנות מסלול מזמן הבקשה…
תודה
אביעד, בכיף.
אתה כתבת: "הרי אי אפשר לתזמן את השוק ואמרת את זה… "
אז בבקשה נא לא לסלף את דבריי.
אני לא אמרתי שטויות כאלה.
מי אמר ש"אי אפשר לתזמן את השוק"?
מי שאומר דבר כזה אומר למעשה שהוא לא יודע לתזמן את השוק, ולכן הוא מניח (בטעות) שכל היתר גם (כמוהו) לא יודעים לתזמן את השוק.
לשאלתך, החוכמה היא לשנות מסלול בדרך לפסגה ולא להתעקש לנסות לתפוס אותה, כי המחיר יהיה כואב בירידה ממנה, "בעזרת" המוסדיים האיטיים, שמקשים בכוונה כדי שהאזרח הקטן יאמין שלא כדאי לו לעבור מסלולים (המוסדיים רוצים לשתות תה בנחת בלי הפרעה מצד "הלקוחות השבויים").
שלום איתן,
בניסיון להבין איפה יש לי שליטה ואיפה היא מסתיימת:
האם לאחר שאני מקבל פנסיה חודשית לכל חיי, עדיין יש לי אפשרות לעשות שינוי כלשהו?
פנסיה יכולה להיות מקרן פנסיה או ביטוח מנהלים.
או רק בחסכונות
שמדובר בקרנות חסכון, גמל, השתלמות, חסכון בחברת ביטוח וכו'
בתודה,
אביגדור
אביגדור
גמל והשתלמות בלבד.
שלום איתן, ראשית תודה על ההרצאות המאלפות.
שנית שאלה- כאשר אני מורה לקופת הגמל לצאת באופן מוחלט ממניות אני יכול לדרוש שכל התמורה תישמר בחשבון שלי במזומן או שהקרן בעצם תכניס לחשבון שלי אג"ח והשקעות אחרות??
שיעור מעולה הסברים מצויינים תיאוריה הגיונית ופשוטה. הכל טוב ויפה אך כיצד אני מבין באופן פשוט שהשוק לפני היפוך??
הסברים מעולים.
תודה
סרטון אדיר
פשוט נהנתי מכל דקה מאוד מעשיר תודה
תומר תודה רבה 🙂
פשוט נפלא.
הבנתי כל מלה מפני שעסקתי פעם בענינים הללו, אבל בכיוונים שונים לגמרי.
לו הייתי יודע את מה שאתה מלמד כאן,
היו לי היום הרבה מאוד לקוחות.
מתי מגיע הסרטון השלישי?
ניר הנה הוא כאן! >>>
איתן, תודה על המידע המקצועי שאתה חולק לכולם.
אתה טוען שבעלי העניין והמוסדיים עושים עלינו קופה, איך טענה זו מתיישבת עם הפרסום בימים האחרונים שתיקח הנוסטרו עשו ב-2017 רק 5.5% לעומת העמיתים שעשו 8.7%?
מנחם תיקי נוסטרו זה ממש לא כסף חכם בהכרח! כסף חכם זה בעלי החברות ולא איזה "סוחר נוסטרו" שאין לא שום מידע שאין לך כבר.
שלום איתן! כל הכבוד על היוזמה, אני משכיל ולומד הרבה דברים חדשים. לשאלתי: אני בן 18, פתחתי קופת גמל להשקעה במסלול כללי. מהסרטון אני מבין שיש להיות פעיל בכדי להפיק תשואה מרבית. כיצד ומהיכן אני מפיק את המידע הדרוש על מצב השוק על מנת לקבוע את אופי המסלול שלי? תודה רבה!
איתן, אני כבר עוקב אחר הרצאותיך באדיקות. הבנתי שכדאי להעביר את קופת הגמל ל-ira אך יש על זה מגבלות וחייבים לקנות רק קרנות נאמנות. כיצד ניתן לדעת במה הן מושקעות ומתי נכנס אליהן כסף חכם? בסדרה אודות השקעה במניות הראית כיצד אתה משתמש בתכנת פרו-טרייד אך זו לא כוללת נתונים לגבי ניירות ערך וקרנות ישראליים. היכן המשקיע הפנסיוני יכול לקבל כלים לדעת מה לקנות ובעיקר מתי לקנות ומתי למכור תחת הגבלות השוק המקומי?
אריאל תודה
ב-IRA אתה חופשי לקנות כל נייר שהוא.
יש מגבלות מסויימות (למשל לא יותר מ-10% מהתיק במניה אחת) אבל המגבלה שציינת אינה קיימת!
במסגרת IRA באמת הכי נכון להשתמש בעיקר בקרנות מחקות ותעודות סל, ורק בשוליים להחזיק מניות ספציפיות.
את המידע אודותן אפשר לקבל מאתרים כגון לאומי טרייד, וגרפים בסיסיים וטובים בגרסה החינמית של בורסה גרף (לינק > )
בהצלחה!
שלום איתן ידידי היקר. לא כל הקופות נותנות אפשרות ל IRA. פניתי לילין לפידות לעבור ל IRA והם טענו שהם לא תומכים ואין להם אפשרות זו. האם זה יתכן ? האם זה חוק שחייב להיות אצלהם ?
תודה מראש על התשובה
זאב, אתה חופשי לפתוח את חשבון ה-IRA שלך בבית שמאפשר אותו: IBI / אקסנלס / מיטב-דש.
איתן היקר, מה הדמי הניהול המקובלים בניהול עצמי של IRA? אמורים להיות מאוד נמוכים או שאני טועה?
כמובן שנמוכים מאוד. נתון למו"מ מול הגוף "המארח".
הרצאה מעולה וממצה אני כבר שנה בפאניקה לא לחזור ל2008 את כסף של קרן שתלמות העברתי לאגח דינה לאחר בדיקה הקופה הפסידה העברתי לחצי אגח חצי קונצרני לאן לעבור לאיזה קופה שיש חשש תהיה נפלה עניין זמן האם כדאי כבר לעבור לסולידי
יעקב היקר
כל עוד מדדי המניות עולים ללא סטיה שלילית (סימן מקדים להאטה ואולי היפוך בכוון) – כדאי להקצות 25-50% מתיק הפנסיה באפיק המנייתי.
איתן שלום! מהכרותי המצוצמת את השוק לפחות בארץ הרי ששוק המניות נמצא בעליה כבר זמן רב ונראה כי בקרוב יגיע למימוש רציני אם לא למפולת.ושוק האג"ח הממשלתי גם בו אין בשר במח"מ הקצר והבינוני ואילו במח"מ הארוך גם שם אין בשר אךבמידה והריבית תעלה הרי שמי שקנה לאחרונה יפסיד בגדול ומי שמחזיק כבר תקופה ארוכה יותר יאבד חלק ניכר מהרווח שכבר צבר. מכאן שכיום הן שוק המניות והן שוק האג"ח נמצאים בסכנה.מטבע חוץ ודאי שלא כדאי ולכן באיזה מסלול היית מייעץ לאדם שקרוב לגיל פרישה ורוצה בכל אופן שכספו יעשה משהו אך לא יסתכן יתר על המידה. האם קיים מסלול… Read more »
יחיאל היקר
אמרת בעצמך שאין קופון סביר בשוק האג"ח… אז מה השאלה?
במפולת, הדבר היחידי שבוודאות יכולת להביא רווחים הוא שורט מניות.
ברמת סבירות פחות גבוהה – לונג זהב.
ברמה אחת פחות ממנה – שורט אג"ח.
איתן
איתן,תודה תודה רבה זה פשוט וקליט!מחכה לסרטון השלישי.
מה עושה חוסך שנמצא בקרנות הפנסיה הותיקות, ואין באפשרותו לעבור מסלולים?
שלום איתן ותודה על הסרטונים המחכימים!
אני שואל לגבי חיסכון לכל ילד. גם שם יש מסלולים "בסיכון גבוה" וב"סיכון נמוך" וכדומה. אם הבנתי אותך נכון אז גם בזה כדאי להיות ב"סיכון גבוה" כשהשוק עולה וב"סיכון נמוך" כשהשוק יורד? אשמח להתיחסות ספציפית כי אני מרגיש שיש כאן משהו אולי קצת שונה למרות הדמיון.
שלום
תשאל את חברת/סוכן הביטוח מה בדיוק כולל כל מסלול. אחרת זו יריה באפילה!
איתן שלום
אני חוסך לא פעיל ומרגיש רע עם זה
יחד עם זה עדיין לא מבין או שפיספסתי משהו , מהם הסימנים בהם עלי לפעול מתי לתת הוראות מכירה ולמה .
האם נשמע על כך ב הרצאה הבאה או שצריך להירשם לקורס 123.
תודה
שלום איתן. בזמן ירידת אגח ומניות ביחד לאן אפשר לברוח ? תסביר על כך בסרטון הבא ? תודה
רמי התשובה היא – מזומן או פקדונות/אג"ח לטווח קצר.
אם אני בקרן השתלמות זמינה(מעל 6 שנים), מה זה אומר מזומן, למשוך את הכסף? ולאבד את היתרון של פטור ממס על רווחים?
דוד, אכן אתה שומר את יתרונות המס שלך, ועובר ל"מזומן" (אג"ח ממשלתי קצר – עד שנה) בתוך הקופה / קרן.
שלום איתן
הראת בסרטון 2 כי ערב נפילת השוק ב 2007 אחוז המניות בתיקי הפנסיות היה גבוה וב- 2008 אחוז המניות היה נמוך.
אך כיצד אפשר לדעת מתי בדיוק בוצעה מכירת המניות בתיקים? אולי היא בוצעה לפני הנפילה או בדיוק בתחילתה?
כלומר, אנו רואים בטבלה כי אחוז אחזקת המניות (נמוך) ואחוז אחזקת אגחים ממשלתיים (גבוה) היה תואם ונכון למצב השוק, שהינו מפולת.
כלומר נראה שהיה צריך לראות את האחזקות בחודשים בתוך השנים הללו….
איפה אני טועה?
אורית תודה
זה פשוט למדי. מנהלי הקרנות כמעט אף פעם לא מוכרים או קונים מיוזמתם, אלא מיוזמת מחלקת המחקר שלהם.
ומחלקות המחקר כמעט תמיד אומרות לקנות. כך לפחות לפי מחקר בנק ישראל שהגיע למסקנה שהאנליסטים בבתי ההשקעות (מחלקות המחקר) מוטים לעליה ואופטימיים מדי.
לכן מי שהכי משפיע על מכירות של מנהלי הקרנות זה…
הציבור…
כשהציבור פודה כספים או מעביר כספים ל"בונקר" – אז מנהלי הקרנות מחוייבים למכור.
וזה עוד על קצה המזלג… בהנחה ש-100% ממנהלי הקרנות הם שיות תמימות ואין להם שיקולים זרים בכלל. (לא קיים במציאות של אף מדינה)
תודה למידע המאלף.
לי זה כבר לא יועיל אבל לילדי שהם בגילאי החיסכון בודאי ובודאי.
יוסי תודה רבה 🙂
נהנה לשמוע ולראות את המצגות.
איתן כתבתה שהיו שנים שגם מסלול מנייתי ירד וגם מסלול אגח מדינה סולידי ירד בו זמנית שניהם. השאלה האם אפשרי להיות במסלול איזשהו לגמרה תקופה מסויימת בחוץ ? או חובה להיות באחד המסלולים ?
אפשר להיות באג"ח טווח-קצר, שזה דומה לפק"מים.
תודה איתן על התשובה. אפשר לבחור טווחי אגח בעצמי במסלולים ? כי אני לא ראיתי זאת. מה שראיתי היה מסלול אגח מדינה וזהו… בלי טווחים … מתי אמור להיות סירטון מיספר 3 ? תודה מראש
שלום איתן ! מתי אמור להיות סירטון מיספר 3 ? תודה מראש
איתן שלום מאוד מעניין ומוסבר בצורה נהדרת הבעיה שכולנו רדומים וכבר לא סומכים על כלום איך עוברים את המכשול הזה?
צהל תודה!
דבר ראשון אני כל כך מבין אותך! זה נכון. וזה עצוב.
דבר שני, אני שמח ש"הערתי" אותך וגם רבים אחרים. זו המטרה שלי.
ועכשיו לחדשות הטובות…
מי שאיכזב אותך כל השנים (בנקים, בתי השקעות,חברות ביטוח) הולכים להיות לא רלוונטיים מבחינתך.
כי?
תבין, האכזבה היא שהם תמיד מפסידים במפולת בדליים את מה שבקושי הרוויחו בכפיות לפני זה.
אבל, אם אתה משנה מסלולים, אז הם כבר לא יכולים להזיק לך!
ואם אתה שולט במסלולים, ואתה דואג לפנסיה שלך, והם לא מזיקים לך יותר, אז ממה יש לפחד?…
איתן שלום!
נהנתי לשמוע ולהחכים בסרטון:שדרוג פנסיה מספר 2.כל החיים אנו לומדים.אף פעם לא מאוחר ללמוד דברים חדשים.
מצפה לסרטון מספר 3.
אליעזר.19/10/2017
תמיד נהנה לשמוע ולראות את המצגות שמוסברות באופן ברור
שלמה תודה רבה !
שלום איתן. ראיתי את הסרטונים גם הראשון וגם הנוכחי וזה ממש מרתק ומעניין. ממש החכמת אותי. אני אישית מחזיק בקופת גמל במסלול מנייתי. אני במעקב אחר השוק וראיתי למשל שבחודש יוני השנה הייתה ירידה משמעותית שאחר כך תוקנה בשוק המניות. לפי דבריך אם יש שלשה חודשים ברצף ירידה בשוק המניות האם זה איתות לעבור למסלול אג"ח ממשלתי או משהו אחר סולידי כי השוק משנה מגמה? ראיתי שחברת ילין לפידות הקטינה חשיפה למניות בגלל שהשווקים בשיאים כמו הs&p ועברו למניות קטנות יותר. גם כל מיני אנליסטים טוענים שהשוק מראה סדקים ומתחילה מגמה של שוק דובי. האם לדעתך כל הכתבות הללו הם… Read more »
דוד תודה! לגבי 3 חודשי ירידה ברצף – לא דיברתי על דבר כזה ובפני עצמו אין לזה משמעות מיוחדת. אם חשש מ-SP גבוה זו הסיבה שילין לפידות עברו למניות קטנות אז הם לא חכמים בלשון המעטה. כי מניות קטנות נפגעות במשבר יותר ממניות גדולות. לדעתי לא זו הסיבה אלא הם מנסים לייצא אשליה אופטית של תשואה יותר טובה מהמתחרים שלהם. כמובן שזה יתפוצץ להם בפרצוף בהמשך הדרך. והם לא ערוכים ולא מוכנים לזה. "כל מיני אנליסטים" – תתעלם. חבורת קשקשנים. אף אחד לא יודע מה צופן העתיד. מי שמתיימר לדעת הוא שרלטן. כל מה שאפשר לעשות הוא להגיב בחוכמה ובעירנות… Read more »
איך מקבלים את הממוצע של 15 חודש על מגוון השקעות?
האם זה משהוא מובנה במערכות הקיימות להשוואה או שצריך כלי מיוחד לכך?
תודה
ידידיה, בכל מערכת גרפים רגילה יש את הממוצע הזה.
איתן תודה רבה על הסרטון המעולה. הוא מניע לפעולה ואני מעביר אותו לכל מי שאני חפץ בייקרו. מספר שאלות שאני מניח שיעניינו לא מעט אנשים. 1.האם ניתן לשנות מסלול בקרנות הפנסיה הישנות (קגמ למשל)? 2.האם גם היום שממוצע 15 חודש של sp500 מעל המחיר ,מומלץ לשנות את מסלול ההשקעה בכספי הפנסיה הנמצאים בחברות ביטוח. 3.מה המסלול המומלץ כאשר המחיר מתחת לממוצע של 15 חודש (גם מסלול אגח הוא הימור כמו שראינו בסרטון) ? 4.למה אדמומיות תשואות האגח (תשואות נמוכות בעקום תשואות תקין "תאורתי" ) מדליקות אצלך נורה אדומה לגבי המניות? האם זה לא ההפך מאחר ואין מקום אלטרנטיבי להשקעה? 5.האם… Read more »
גיל תודה!
1. לא.
2. תבדוק איפה נמצא ממוצע 15 חודש של SP. נראה לי שיש טעות.
3. אג"ח כיום הוא לא הימור אלא מסלול מסחרי ולכן לא סולידי בדיוק כמו מניות. לכן הוא לגיטימי אבל חייבים להיות עם עין פוקחת.
4. כי שינוי באג"ח מקדים בחצי שנה עד שנה שינוי במניות.
5. יעוץ אישי – תכתוב לי באופן פרטי למייל, ונבדוק אם אני יכול לעזור.
איתן
צריך להבין שגם מזומן הוא סוג של השקעה ולפעמים הכי טובה לזמן מסויים וכמובן יש עוד סוגי השקעות
ידידיה 100% נכון.
אני מבחין ב-3 מצבי השקעות: לונג, מזומן, שורט.
ובדרך כלל המעבר מלונג לשורט או להיפך, עובר דרך שלב-ביניים של מזומן.
איתן שלום
ברוקרים ישראלים טובים כמו מיטב או איביאיי, או ברוקרים זרים טובים כמו TradeStation או אינטראקטיב-ברוקרז.
איתן תודה ! מרתק וחשוב !
בוריס תודה רבה !
איתן שלום!
מאוד נהניתי מסדרת ההרצאות שלך .
אני מתגורר מזה מס. שנים בחו"ל כך שסביר שלא אצליח להגיע להרצאות שהינך עומד להעביר.
האם ניתן יהא להעלות אליך שאלות במייל בעקבות ההרצאות המוקלטות שתעביר?
איני מגיע בארץ לסף תקבולי הפנסיה המאפשרים להינות מתיקון 190. האם קיימת דרך אחרת המאפשרת קבלת "מקלט מס" לחוסך מעל גיל 60.
תודה!
איתן יקר
אני לומד מהאתר שלך רבות, אך לצערי הסרטונים שלך לא מונגשים עם כתוביות
אני כבד שמיעה ומרגיש פספוס ענקי עם הסרטונים שלך
ניתן להנגיש את הסרטונים?
תודה
אבי תודה רבה 🙂
בכוונתי לתמלל את הסרטונים ולהוסיף כתוביות ובכך להנגיש אותם לכבדי שמיעה.
תודה
איתן שלום,
מאד נהניתי מההרצאות המעשיות שלך שבו נתת בסוף הוויבנר האחרון פתרון מעשי למתלבטים/חוששים
שאלה עבור בני אני עצמי פנסיונר
האם בקרן פנסיה שהמעביד מפריש אליה כספים אפשר לעבור רק בין מסלולים קיימים בהרכב כזה או אחר שהשוני ביניהם הוא רק ביחס בין מניות/אגח (כולל מסלול 100% מניות או אגח) ?
והאם המסלול הקיים של שקל קצר=מזומן ?
בועז, אצל כל בית השקעות זה קצת אחרת, אין ביניהם אחידות. לכן צריך לבדוק מה המסלולים בבית ההשקעות שלך.
איתן, שלום רב!
ראשית, תודה על סדרת הוובינרים מאירת העיניים.
שנית, אני שוקל להצטרף פנסיה upgrade, אבל:
– ב-4.8 אהיה בחו"ל.
– אני צפוי להיות בחו"ל גם בין 2.10-10.10 וגם בסוף ינואר. מתי יהיו המפגשים הפרונטליים? איך פותרים את בעיית ההיעדרויות המאולצות?
תודה,
אלי בונה
היי איתן
כל הסימנים המוקדמים שאתה לימדת מתיחסים לשוק האמרקאי כאשר המוסריים פועלים בשוק הישראלי. האם יש הפרש פסה בין שני השווקים כלומר לחקות למשבר בשוק האמריקאי ואז לפעול בשוק הישראלי?
שרגא היקר
המוסדיים פועלים כיום גם בשוק המקומי (בו הם קרטל) וגם בשוק האמריקאי (בו הם פחות מזבוב).
השווקים השונים בעולם אינם זהים, ויש הבדלים ביניהם. אין אפילו לא שני שווקים זהים.
ועם זאת, בכפר הגידטלי הגלובלי, אין דבר כזה "הפרש פאזה" כמו לפני 90 שנה, שלקח זמן עד שאירופה שמעה ועיכלה את החדשות על התמוטטות ניו יורק ב-1929.
לא צריך מחשבי-על כדי לסגור הפרשי פאזה בשניות.
לכן: מה שיקרה שם, יקרין על כל העולם, לרבות על המעצמה הישראלית.
מגדל אומרים שבביטוח מנהלים אין אפשרות לשנות מסלולים
שרגא היקר תודה רבה!
1. לצערי לא מכיר חיה כזו בבורסת תל אביב. כמו עוד הרבה דברים שקיימים בבורסת ניו יורק כבר 100 שנה או משהו כזה, ועוד לא עשו עליה…
2. שילוב של: (1) קרן מחקה בכל בית השקעות עם (2) איתן רותם = נותן לך קרן מחקה עם סוויץ'…
אתה מבין שהבעיה של בתי ההשקעות זה לא שכל. עובדים שם אנשים חכמים. הבעיה האמיתית היא קונספציה. אף אחד שם לא מעז לחשוב מחוץ לקופסא. בקופסא שלהם הם כלואים כל השנים, ושם הם גוזרים את גורל עמיתי הקופות והקרנות שלהם.
היי איתן
הרצאות מאלפות כמו שאתה יודע!!!
1.האם בישראל אפשר לראות את מדד השיאים, אם כן איך?
2. לאיזה בית השקעות יש קרן מחקה עם סוויץ' או קרן מחקה למדד מניות בשורט במסגרת גמל להשקעות?
בתודה
שי תודה!
1. אכן בתוך פוליסת פנסיה יש מוצרי ביטוח שונים, וחבל לאבד אותם. לכן ברוב המקרים (לא תמיד, וצריך לבדוק כל מקרה לגופו) לא כדאי לעבור מפנסיה קיימת לגמל/IRA.
2. IRA ישים לגמל או השתלמות ולכן מה שאפשרי לגמל/השתלמות אפשרי ב-IRA, ומה שלא אפשרי בהם – לא אפשרי ב-IRA. פשוט.
אם אתה רוצה להכניס למקלט מס כסף "לפי בחירה אישית" כדבריך, הפורמט המתאים הוא גמל להשקעה. במידה וזה מה שאתה מחפש, אתה מוזמן לתאם איתנו פגישה ללא עלות > https://goo.gl/ejsWE1
איתן שלום,
לפי הבנתי , פנסיה היא לא רק ניהול הכסף יש גם ביטוחים שונים.(אובדן כושר עבודה,סיעוד וכו).איך זה משתלב ב IRA או שפשוט עושים את כל הביטוחים בנפרד ?
האם ב IRA יש סכום מינימלי שצריך להעביר כל חודש או לחלופין אפשר להכניס כסף בכל זמן ותאריך לפי בחירה אישית ?
תודה רבה !
עופר אל תחמיר עם עצמך. תיקח את הטוב מכל זה.
קודם כל מנעת הפסד גדול. כפי שהסברתי, במניעת הפסד גדול, יש רווח עוד יותר גדול מאשר נדמה במבט ראשון.
והרווח השני שלך הוא שבפעם הבאה אתה תעשה טוב גם בדרך למטה, וגם אחריה בדרך חזרה למעלה.
יפה ומאלף
לא הכרתי אותך ב 2008 אבל עלה בראשי הרעיון לשנות מסלול ואכן עברתי לקרן מטבעות שלא עשתה כלום,
ב 2009 (אחרי המפולת) חזרתי למניות והתשואה הייתה יותר מכפולה.
לצערי לא חיכיתי לסימנים ולפני שנתיים עברתי לאג"ח ממשלתי, הקרן לא עשתה כלום חוץ מלהרוויח בקושי את דמי הניהול שהיא גובה.
חבל, כעת כבר אמתין למפולת 🙁
עופר תודה!
נראה שהיו לך חושים טובים ב-2008!
וגם לא צריך לעבור מסלולים כל כך הרבה… כי הכי חשוב: לחכות בסבלנות לתמרורי האזהרה ולא "לחזות" אותם.
תודה גם לך 🙂
חחחח לא ממש חושים טובים, ביצעתי את המעבר באיחור קל כאשר ההתרסקות כבר החלה אבל לא נורא, הלכו בערך 10% , לפי הבנתי אח"כ השחיטה הייתה אכזרית, קרנות נחתכו ביותר מחצי.
חבל שהסרטון הזה לא היה בנמצא לפני שנה וחצי כשעברתי לאג"ח ממשלתי, קרנות המניות עשו לפחות 20% אני מעריך, פספסתי את המהלך.
אז לא ממש חושים טובים 😉
עזרא, זה נכון לגבי חלק משמעותי מביטוחי המנהלים. לכן לא התייחסתי אליהם כאופציה.
הרצאותיך מעניינות ביותר ומעוררות לפעולה. אני כבר בן 66 ותחום הפנסיה שלי ברובו הקרן ותיקה ובביטוח מנהלים ישן. עם זאת יש לי נכסים נזילים וקרנות השתלמות. אנא חזור אלי כדי לעזור לי לבחור בין 2 ההשתלמויות. תודה
עופר תודה 🙂
אתקשר אליך, ונבדוק ביחד מה נכון ואפשרי עבורך.
איתן שלום
הרצאות מאוד מענינות שאלתי אני בן 70 אין לי פנסיה אוקרן השתלמות
אלה כספים שנמצאים באלצולר שחם בשנה רוח של3.5 אחוז.
האם התוכנית של מסלול מדף או מסלול אחר מתאימה לי אם כן איך
מבצעים תודה איתן.
לא משנה באיזה "פורמט" הכספים יושבים – שאל את עצמך האם הכספים האלה מוגנים מפני המופולת הבאה?
אפשר לבנות לך פתרון של גמל להשקעה, או, לדעתי פחות סביר במקרה שלך, תיקון 190.
הכי טוב זה שתקבע איתנו פגישה ובה נוכל לבדוק איתך מה אפשר לעשות. הפגישה היא ללא עלות מצידך!
לקבוע פגישה > https://goo.gl/ejsWE1
שלום איתן ,
כרגיל , ההרצאות שלך מרתקות ומשכילות מאוד.
ולשאלות שלי :
1. ניתן היה להבין מסוף ההרצאה שה – IRA מבוסס על מסחר בקרנות.
האם לא ניתן לסחור / להשקיע גם במניות ומכשירים אחרים במסלול כזה ?
2. האם שילוב של תיקון 190 (למי שכשיר לכך) עם IRA הוא לא כמעט הפיתרון האולטימטיבי
לפנסיה שיכלול גם חיסכון משמעותי במס ?
אלכס תודה רבה 🙂
1. IRA הוא פשוט גמל / השתלמות בהתאמה אישית. כלומר החוסך יכול לבחור בעצמו בקרנות ספציפיות, במקום לבחור במסלול-מדף שהורכב ע"י בית ההשקעות.
2. IRA כבר מעניק בעצמו את מקלט המס האולטימטיבי – פטור מלא.
הי איתן
פגישה יש לנו חבל שרחוק כל כך מה אפשרות המשחק בביטוח מנהלים?
איתן שלום, סדרת סרטונים נהדרת! למרות שאת רוב החומר למדתי ממך כבר בעבר, עדיין כהרגלך, אתה מצליח לחדש ולעניין, בכל פעם מחדש!! יישר כוח!! איתן, מספר שאלות קצרות לי אליך: 1. באיזה אתר אתה ממליץ למצוא את התשואות של האג"ח הקצרות והארוכות? 2. בסרטון 4 הזכרת שבכל תקופה יש איזשהו סקטור שמשמש כקטר מוביל לעליות. אמרת שלפני המפולת של 2008 זה היה הסקטור הפיננסי. מהו לדעתך הסקטור שהוביל את העליות בתקופה הנוכחית? (נראה לי שאת רוב העבודה עשו הנגידים בארה"ב עם הריבית הנמוכה וקניית האג"ח המובטחת… 🙂 אני עוקב אחר העלאת הריבית אבל אולי ישנו איזשהו סקטור שהרוויח יותר מכולם… Read more »
משה היקר
תודה מקרה לב 🙂
1. יש מספר אתרים טובים. אני משתמש באתר לאומי טרייד.
2. שני הסקטורים המובילים בשנים האחרונות היו הטכנולוגיה והפיננסים.
הי איתן
מתי יצא פרק 4 ?
כולנו מחכים בקוצר רוח
תודה
שלום איתן,
תודה רבה על הסרטונים המרתקים!
האם תוכל בבקשה לשתף קישורים לאתרים שבהם אפשר לראות את המדדים של המניות ושל האג"ח ולהסביר איך לפלטר נכון על הגרף ולמה צריך לשים לב לפני שעוברים מסלול?
תודה רבה.
רועי תודה רבה!
שיתפתי כבר מספר לינקים בתשובות שלי – פשוט גלול כאן למטה ותגלה!
מחפש לינק לשיתוף לא דרך הפייסבוק ולא מוצא. זוכר שהיה כי כבר שיתפתי לפני שבוע.
תודה
דורון תודה!
פשוט שלח לחברים את הלינק המקוצר https://goo.gl/Ca14aB (תעשה העתק-הדבק מפה).
לאיתן שלום תודה רבה על ההרצאות אני ממש מרותק כמשקיע ב 10 השנים האחרונות התחדשו לי דברים רבים .
ברצוני לשאול דיברת בסרטון השלישי על גמל להשקעות האם תוכל לאמר איך מצטרפים / משווים לצורך הצטרפות.
כי אני לא מכיר מוצר כזה.
אני מכיר קופת גמל להשקעה שמוצר זה יצא לאחרונה. ששם הסכום המקסימלי לחסוך לשנה הוא 70000 ולא כמו
שאמרת החל מ 70000 ויש להם מסלולים ולא קרנות מחקות כמו שאמרת. ועוד .. נא פרט בקשר לגמל להשקעות ! או
כוונתך לשיטך ואתה קורא לה בשם זה ? בתודה מראש ובברכה – יוסי
יוסי היקר תודה רבה 🙂
על IRA שהוא גמל/השתלמות אישי – שמאפשר לך להשתמש בקרנות מחקות ולא רק במסלולים – אני מרחיב בסרטון ה-4.
איתן היקר!
אכן הרצאה מעלפת.ללמוד מוורן בפט.לדעתי שווה לנסות דרך משרד החינוך להציע ללמד את תלמידי התיכון שיעורים בנושא :שוק ההון הישראלי.והאמריקני.
אליעזר.25/6/2017
היי איתן
האם אתה יכול להתייחס לתוכנית חיסכון, מה ההבדל לקופת גמל ומה עדיף ?
שרגא היקר
שאלה טובה. יש מספר פרמטרים אישיים שצריך לבדוק עם החוסך כדי להמליץ על מה שהכי כדאי ונכון לו.
את זה אפשר לעשות בפגישה אישית, עם הניירות מול העיניים, או לחילופין עם "דוח מסלקה".
כל טוב
איתן
אליעזר היקר תודה רבה! הו כמה ניסיתי, ובינתיים חומות של אדישות וחבל! אני דווקא שמח לספר על התנסות מאוד חיובית שהיתה לי לפני כ-3 שנים בכיתה י"ב, שם נתתי (בהתנדבות) הרצאה על המשבר הכלכלי הגדול של ארה"ב בשנות ה-30 של המאה ה-20, ועל מסקנות ותובנות שאנחנו יכולים להפיק. באותה הרצאה עשיתי להם תרגיל קטן… ובו המחשתי בצורה "קצת אחרת" את כוחו של אפקט הריבית דריבית. הראיתי להם באיזה גיל הם יגיעו ל-1 מיליון ש"ח רק מחיסכון וגלגול של ריבית דריבית. הם כמעט התעלפו מהמשמעויות מרחיקות-הלכת לגביהם. הבן שלי, שהיה תלמיד באותה כיתה, סיפר לי אחר כך שכמה מחבריו הודיעו לו… Read more »
שלום איתן, גילי כ- 70+ , יש לציין שהמצגות ברורות מילולית ומספקות הבנה מקיפה על מה שקורה עם כספי הפנסיה ומה שניתן לעשות כדי למקסם רווחים ולמזער הפסדים. השאלה שלי : איך טכניקות הביצוע? זהוי תזמון ה"סוויץ"? ואת מי כדי לבחור ב"סוויץ"? ועם איזה "כלים פשוטים" ניתן לגלות את המעברים ואת הקרן המחקה הטובה מהאחרות.
דוד שלום, ותודה
– על זיהוי תזמון הסוויץ' בוובינר 4
– את מי כדאי לבחור בסוויץ': בתקופות ירוקות במניות כדאי לבחור בתמהיל שנותן דומיננטיות לקרן מחקה מניות (כמו SPY למשל), בתקופות אדומות במניות וירוקות באג"ח כדאי לתת דומיננטיות לקרן מחקה אג"ח (כמו TLT למשל), בתקופות אדומות גם במניות וגם באג"ח לתת דומיננטיות לפקדונות קצרי-טווח ומזומן, ואפשרי לתבלן באחוז מסוים (לגיטימי לחלוטין בשוק יורד) של קרן מחקה מניות "הפוכה" (כגון SH – היא הקרן ההפוכה ל-SPY ) ו/או קרן מחקה אג"ח "הפוכה" (כגון TBT – הקרן ההפוכה ל-TLT ).
– כלים פשוטים לגילוי המעברים – ראה שאל ראשונה… זיהוי התזמון.
היי איתן!
צפיתי בהכול כבר בשישי, מוצאש ועוד חזרתי על פרקים מסויימים אתמול 🙂
אני אשמח מאוד להגיע להרצאה, שלחתי לחבר שהתעניין מאוד וכבר איתי בכליון עיניים לסרטון הרביעי, אשמח גם להזמין אותו להרצאה.
בברכת יום מוצלח,
שחר
שחר תודה 🙂
איתן שלום,
צפיתי בהנאה רבה בסרטונים.
האם יש פתרון, או מסלול לתקופות של מפולת גם במניות וגם באגחים?
זיו יש פתרון גם לתרחיש כזה.
היי איתן,
חזק מאוד
איתן היקר
מודה אני לפנייך ?- על הוויבנר שדרוג הפנסיה מחכה כבר להבא ?
ישראל כספי בוגר קורס הטרייד
ישראל היקר תודה רבה 🙂
היי
יופי של מצגות איפה אני מוצא גרף ממוצא של 15 חודש
אני פועל לפי הנכדי חודשי
איתן שלום רב, תודה על שלושת השיעורים הראשונים המצויינים, במיוחד לאחד כמוני שנכנס לאחרונה ללימוד מעמיק של הנושא.
דברת על כך שבשיעור/שיערים הבאים תתאר את הנקודות מתי כדאי לעבור מסלולים בהשקעות השונות (מניות, קרנות וכו').
האם נדע את הנקודות הנ"ל לגבי סוגי ההשקעות השונות, למשל מה קורה אם יש לי השקעות במניות בארה"ב, מניות בארץ, קופ"ג שונות. האם לכל אחד מהמסלולים האלו יש מדד או גרף יחודי שאליו כדאי להתייחס?
יואל תודה רבה 🙂
ולשאלתך – אתה רוצה ספויילר?…
איתן שלום,
כמה שאלות שעניינו אותי בהמשך להרצאות שלך
1. איך אתה מסביר את העובדה שמבדיקה קלה בגמל נט עולה כי מסלולי גמל /השתלמות אקטיביים בגופים המובילים השיאו תשואה טובה יותר מאשר מסלולי פאסיביים עם אותה חשיפה מנייתית?-
2. מה דעתך על תרומה של נכסים בלתי סחירים לתשואה (והרי במסלולים פסיביים/ או מסלולי ira אין נכסים אלו)?
3.איך אפשר לדעת מתי יש לשנות מסלול? האם אתה בטוח כי כל אחד יכול לעשות זאת?
תודה
עמנואל, למשל IBI. ילין אכן מהיותר טובים, בשנים האחרונות. אבל… גם הם יתרסקו במפולת הבאה.
למה? כי הם לא עושים ולא יעשו שום צעד להגן על לקוחותיהם מכך.
ולכן זה תפקידנו וחובתנו לשמור על כספנו ולהגדיל אותו. המפולת הבאה במניות, ובנפרד, המפולת הבאה באג"ח, כל אחת מהן היא הזדמנות עבורנו!
שלום איתן
בעקרון הכללים שאתה מציע רלבנטים כמובן גם לקופות גמל וקרנות השתלמות, ולתיק ני"ע בכלל.
אני לקוח ל ילין לפידות בנושאי קופ"ג/ק.השתלמות, אחד מבתי ההשקעות הטובים בשוק, ולמיטב ידיעתי אין להם מסלולים מחקים, אלא לכל היותר מסלול מנייתי המכיל מניות לפי שקוליהם של מנהלי הקרן.
האם אתה מכיר בתי השקעות עם קופ"ג / קרן השתלמות במסלולים מחקים ?
כל טוב
עמנואל
איתן צהריים טובים
אני פנסיונר וצופה בכל החומר שאתה שולח
מאוד מעניין ונותן הרבה חומר למחשבה
אתה מציג זאת בצורה קלה להבנה גם לאותם אנשים שאין להם מושג בנושא
יישר כח
נתן אכן שאלה חשובה. נתחיל קודם כל לעשות סדר… אמרת "כולנו יודעים שנסדק SP משתעלים". למה אתה מתכוון ב"משתעלים"? אם הכוונה ליום אדום כזה או אחר – כאלה ימים יש גם במגמות העליה הכי בריאות וחזקות. אני מודע לסימנים שמתחילים לצוץ, אבל אנחנו עוד לא שם ביום הגונג של השלמת תהליך ההיפוך במגמה. המעוף הוא מדד חולה, ואני לא ממליץ להתעסק איתו כבר הרבה זמן. המדד חולה כי שוק המניות בתל אביב חולה. עושים לו נסיונות החייאה, אבל בינתיים ללא הצלחה. וזה בניגוד מוחלט לשוק האג"ח הישראלי. אני מסכים לדבריך, שכאשר מדדי ארה"ב יבצעו פניית פרסה, ת"א תרד גם כן.… Read more »
איתן שלום….יש לי שאלה שלדעתי זה חשוב לכולם."בגרף הSP500 הנרות בגרף כבר הרבה חודשים מעל הממוצע 15.והגרף מדד המעוף נמצא הרבה חודשים מתחת לממוצע 15 חודשים. .. בימים אלה הגרף חוצה את הממוצע אבל כמובן צריך להמתין לסוף החודש לסגירה. . כולנו יודעים שנסדק אוהSP משתעלים אנחנו חולים… ויש לצפות שאם הSP תתחיל לרדת מתחת לממוצע 15 מהר מאד גם המעוף תעשה פרסה ותתיישר עם השווקים בעולם'. מה עושים במצב הזה שבמדד המעוף הפסדנו את על המומנטום בעולם כי אנחנו לפי הגרף הינו המסלול אג'ח ונשים פחד לשנות למסלול מנייתי בגלל מצב הגרפים בעולם..תודה נתן
היום שוק המניות גבוה כפי שרואים בת"א 35 ו-ת"א125.
האם כדאי לקנות את הקרנות האלה היום?
ילנה זה מאוד מרגש אותי 🙂
איתן היקר!
תודה ענקית על ההרצאות החשובות, מושקעות וקלות להבנה! והכי חשוב שהדבר נותן לי את התקווה שכן, ניתן לשנות ולשפר את המצב החיסכונות הפנסיוני שלי . הדבר השני אוד יותר חשוב שאתה מהודד אותי לפעול בהתאם, להיות אופטימית ובטוחה בעצמי!
תודה רבה ומחכה להמשך!
ילנה
עירית בוקר טוב קודם כל תודה 🙂 לשאלתך, אני מאוד בעד הוראות קבע פיננסיות מכל הסוגים. קופת גמל / קרן השתלמות / קרן פנסיה הן גם הוראת קבע פיננסית. בשוק עולה / תקופות ירוקות כדאי לרכוש בהוראת קבע קרן מחקה של מניות. (נקרא לה "קרן מחקה מניות לונג") בשוק יורד / תקופות אדומות כדאי למכור את כל מה שהצטבר בקרן המחקה מניות לונג + לרכוש קרן מחקה מניות שורט. כאן יש כוכבית גדולה!!! שוק יורד, הסברתי זאת בכל הסדרה, הוא קצר בהרבה משוק עולה מבחינת זמן. המשמעות של זה: אי אפשר לקנות משהו בהוראת קבע מבלי לבדוק מה קורה עם… Read more »
איתן בוקר טוב
תודה על סרטון מחכים המוסבר בצורה מאירת עיניים , אם הבנתי נכון אתה מצדד בקרנות מחקות .
שאלתי האם כדאי לרכוש בהוראת קבע נגיד במקרה שלי קרן מחקה מדד תא וקרן מחקה סנופי 500 ארה״ב ?
כך אצבור לי סכום לפנסיה בלי ניהול של גופים מוסדיים? האם יש יתרון לדעתך להפקדה חודשית ?
תודה עירית
עזרא תודה רבה 🙂
יש למה לחכות.
תודה איתן, מרשים כרגיל
1. אשמח אם תוכל לתת מספר דוגמאות אמתיות לקרן מחקה מניות, קרן מחקה שורט וקרן מחקה אג"ח
2. איך אני יודע מתי שוק יורד ומתי לקנות קרן מחקה שורט?
3. לתיק פנסיה של 100% איזה חלק לשים בקרן מחקה מניות, אג"ח ושורט?
4. מה ההיגיון להישאר עם קרן מחקה מניות אם החלטנו לקנות שורט?
תודה
גיורא
תודה רבה מאוד מעניין מחכה להמשך
מאיר היקר
תודה מכל הלב 🙂
אכן כוונתי הוא לקחת את זה לשלב הפרקטי.
ולא להשאיר את זה בשלב הדיבורים והכוונות הטובות.
Dear Eitan, The webinars are wonderful and getting better. Even though I know the material, I am enjoying listening to the webinars as I am looking for this type of material to share with many young friends. I do hope that at the end you will give us an easy and practical way to move from the traditional Pension Management Funds to the the new way of fund management. I can tell from my own experience that even though I did know how bad my pension funds were managed, and I did know how to do it better, I was… Read more »
עמוס יקירי
אם זה מה שאשתך אמרה לך, אז… תגיד לה אותו הדבר 🙂
כרגיל אתה במיטבך.
בעיה אחת היא תוחלת החיים שהזכרתה. אני תכננתי את תזרים המזומנים עד גיל 100.
אשתי אמרה לי שאם אני מתכנן לחיות יותר ממאה אז היא תתחיל לחפש בעל אחר כבר עכשיו. מה אתה מציע לעשות?
יובל תודה על האבחנות.
בוודאי שאלו מסלולים שונים ולא תלויים זה בזה.
הרצאות כרגיל מאד מדויקות ופשוטות להבנה ישר כוח
רק תיקון קטן – הסכום בקופת גמל להשקעה מוגבל ל-70000 שח לשנה לאדם
כמובן שמשפחה יכולה להגיע לסכום גבוה יותר בשנה אחת
בועז תודה
ותודה על הדיוק הנכון 🙂
אמרתי 70,000 ושכחתי לומר את יחידות המידה – לשנה, לאדם.
תודה!
זה נכון שכל אדם במשפחה יכול להגדיל את סכום הגמל להשקעה, וצריך לזכור שכל אחד חייב לעמוד בתנאי הקצבה החודשית של 4405 ש"ח נכון להיום (יוני 2017).
איתן
ההגבלה של 70,000 ₪ לשנה לאדם היא בקופת גמל להשקעה. אבל אין ענין של קצבה מינימלית.
המגבלה של קצבה חודשית מעל 4400 ₪ קשורה לקופת גמל לפי תיקון 190 שזה משהו אחר. ושם אין הגבלת הפקדה שנתית.
מדובר בשני מסלולים מענינים אבל שונים.
יעל תודה 1. באיזו תקופה? האם תמיד זה היה כך? האם ההשוואה היא בין תפוחים (מניות ת"א) לתפוחים, או בין תפוחים לאבטיחים (מניות ארה"ב)? צריך מאוד מאוד להיזהר שלא ליפול במלכודת של המסקנה המובנת-מאליה מיד. היא בדרך כלל פתרון קל של הטיה – מה שהמוח שלנו "רוצה" שנראה או שנאמין. 2. נכסים לא-סחירים תורמים תרומה אקראית – לפעמים טובה ולפעמים רעה. והם בעייתיים כי הם לא שקופים לחוסך כמו נכסים סחירים. אני בעד תיק שכולל 100% נכסים סחירים. למה? כי אפשר למדוד בכל אינטרוול של זמן את התרומה שלהם או הסיכון בהם. 3. כל אחד יכול ללמוד לדעת מתי זה… Read more »
כרגיל מבריק, רק חבל שלא נחשפתי לזה לפני 40 שנה. לפחות הילדים שלי יהנו.
עמוס תודה רבה!
אבל אני מכיר אותך ואני יודע שזו רק ההתחלה בשבילך 🙂
כמו כן, אתה עוד פה, כן? … ומה תחליט לעשות במפולת הבאה עלינו לטובה? (2017? 2018?)
אשמח אם תוכל להתייחס לפנסיות ותיקות. אני באופן אישי משנת 1993.
קרן פנסיה וביטוח מנהלים – משתתף ברווחים.
למיטב ידיעתי זה בור אפל שלא ניתן לשנות או לנהל אותו. האין זאת?
שמחה שלום,
ישראל https://bursagraph.bizportal.co.il/chart.shtml
ארה"ב https://www.tradingview.com/
איתן שלום,
– תודה על המידע, באיזה אתר חנמי אני משיג את הניתוח טכני של הממוצע נע 15 חודש למדדים ומניות (חול וישראל).
–
הגשה וירטואוזית. למרות הכרת חלק נכבד מהנושאים, זה מרתק ומכוון ומחדד את המחשבה.
תודה !!!!
צביקה תודה רבה! ואני מסכים עם כל מילה שאמרת.
זה היה פשוט , חכם ומאיר עיניים
קשה לתפוס את הכל שכן מרבית האנשים עוסקים בעבודה לפרנסתם ואינם בקיעים במושגים בסיסיים של שוק ההון אבל משהו זה נתן זה פתח לכל אדם אינטליגנטי את העיניים וזה חשוב
אדם מעמך ישראל , במובן הטוב של המילה מבין אחרי ההרצאה מאירת העיניים דבר חשוה : לאבא ואמא שלו דהיינו לממשלה שלו ש מ ע ו ד ד ת חיסכון פשוט לא איכפת ממנו כלל והיא זורקת אותו למים לפני שלימדה אותו כיצד שוחים . על זה נאמר :"עד מתי רשעים יעלוצו…"
טוב יהיה ללמד את הדברים האלה כבר בבית הספר .
יששכר היקר!
סע לשלום בברכה. אשמור לך הקלטה לשובך 🙂
איתן תודה ! מידי פעם צריך השקמה ! מרתק מלמד וחשוב
שאלתי היא : אני נוסעה לשבועיים לחול האם אוכל לצפות בוובינר אחרי שובי ב6/7 ?
חן תודה
לפי מה אתה קובע שה-S&P גבוה?
אני מקווה שלא לפי מה שאומרים "המומחים"…
הם אומרים את זה שנים ו… זה לא עוזר – לא להם ולא לך.
מסלול "כללי" טוב עדיין בשלב זה.
כדי להבהיר אומר רק שלא משנה מה הדעה הפרטית שלי – או של מישהו אחר – היא לא חשובה!
הדבר היחידי שחשוב זה מה השוק מצביע בידיים וברגליים ובעיקר עם כסף.
תודה על ההרצאות.
נכון להיום איזה מסלולים אפשריים לפנסיה וגמל? תל-אביב 125 קצת מעל הממוצע ולכאורה אפשר להיות במסלול מנייתי אבל ה-אס אנד פי גבוה מאוד ויכול ליפול ולקחת איתו גם את המדדים המקומיים. מסלול שקלי? מסלול כללי?
אליעזר תודה רבה
הצעירים מאוד (בני ה-20) לצערי לא למדו לחשוב על הפנסיה שלהם.
הלוואי שהיו נותנים לי לעבור מבי"ס תיכון אחד למשנהו, ולהעביר (בהתנדבות) את עיקרי הדברים!
זה היה יכול לבסס אצל חלקם לפחות גישה בוגרת יותר לפנסיה ולתכנון עתידם.
איתן שלום!
האזנתי לסרטון מספר 2.חוסך עני חוסך עשיר.הסרטון מענין מאד.אני שואל את עצמי?מי מהציבור הצעיר חושב על הפנסיה שלו.מהמצפה לסרטון השלישי.אליעזר.19/6/2017
איתן שלום
אני כלכלנית ואני מאד אוהבת לשמוע אותך. גם כשאני מכירה את הנושא.
איתן היקר תודה רבה 🙂
ביטוח מנהלים מכלל ביטוח משנת 1998, לצערי לא ניתן לנייד מסלולים.
קרן פנסיה עתודות סביר שגם לא, אבל רצוי שתבדוק עם סוכן הביטוח הפנסיוני שלך.
הי איתן .. מה שלומך
קודם כל … תודה על הוובינארים
אני מעביר את האינפורמציה הזו הלאה …אני מקווה שזה טוב בשבילך
להתראות
שלום היקר תודה!
להעביר את האינפורמציה הזו הלאה, זה טוב הן למי שמעביר, והן למי שמקבל 🙂
שרה תודה רבה! לעונג הוא לי.
לי יש ביטוח מנהלים של כלל מ 1998 ואין בעיה לשנות מסלולים, יתרה מזו זו הקרן הראשונה שנבנתה כך שיהיה אפשר לשנות מסלולים.
בעתודות גם כן אפשר לשנות מסלולים.
עמוס, תודה.
בעיקרון, "הקרנות החדשות" שבהן יש מסלולים ואפשרות נדידה, הן מ-1.1.1995.
היי איתן…
הבנתי שקביעה להיות או לא להיות מתבצעת על מדד 35..אבל זהו מדד מלא עיוותים..למה לא מדד אחר
כמו מדד 100?
קלמן היקר
כפי שעניתי קודם, מדד ת"א 35 כבר אינו מדד מייצג לשוק הישראלי.
היי
תודה רבה לך על ההרצאה-פשוט מעלף!!
דיברת על ממוצע נע 15
על איזה מוצר צריך להוסיף אותו?
אג"ח ,מדדים?
יאן תודה 🙂
הצגתי את השיטה הפשוטה ו"הגסה" ביותר שהיא ממוצע 15 חודשים על מדדים ראשיים.
אתה יכול להוסיף למדדים כמו: S&P500, אג"ח ממשלתיות ארוכות, זהב, סחורות, וכדו'.
אני עצמי משתמש בשיטה המדוייקת, שהיא "הגביע הקדוש" שלי למעברי מסלול.
אני מלמד את "הגביע הקדוש" במסגרת קבוצת הליווי השנתית של סודות שדרוג הפנסיה.
אני אכנס לזה קצת בהמשך הסדרה.
שוב תודה רבה רבה על הרצאה מאלפת..
מחכה לשעור הבא, בעיקר לגבי חוק 190 לאנשים מעל 68..
נהנתי מאד מההרצאה המוסברת לכל אחד בצורה פשוטה ובהירה
יש לי שאלה קטנה
לכאורה כשאני משקיע בקרן נאמנות הקרן חייבת לאזן את הנכסים בין המניות והכגח לפי התשקיף שהיא התחייבה לו
נכון?
שמעון תודה 🙂
אכן קרן נאמנות מחוייבת לפעול בהתאם לתשקיף שהיא פרסמה לציבור כאשר היא הונפקה.
בכל תשקיף יש הגדרות של "גבולות גזרה" לתמהיל ההשקעות.
כך שלקרן יש חופש מסוים, קטן למדי, להתנהלות בתוך גבולות הגזרה האלה.
ויש גם קרנות גמישות. התקשיף שלהן קובע בדרך כלל שהן גמישות לחלוטין,
ולכן יכולות להשקיע בכל מתווה שהוא שנראה להן הנכון ביותר לאותה נקודת זמן.
אבל גם הן, בעלות חופש הפעולה המוחלט, לא הצליח ברוב השנים לעבור את תשואת מדדי המניות הרגילים.
מה שמראה שהבעיה המרכזית היא קונספציה. תפיסת עולם שגויה לפחות בכל הנוגע לתקופות של ירידה.
תודה על התשובה המהירה והברורה?
אבל אם ארכוש קרן נאמנות שלדוגמא 30/70 אגח/מניות
ארויח את האיזון המתבקש
שמעון איזה איזון בדיוק?
מי אמר שאתה צריך להיות 30% במניות ו-70% באג"ח? או ההיפך ביניהם בכלל?
כמו שאמרתי, הכל "עובד נהדר" לתקופה מסויים ואז זה פתאום לא.
אבל אז אתה כבר "נרדמת" (כי הכל עבד נהדר) ואתה מתעורר רק כשהבעיה כואבת מאוד.
איתן תודה רבה על הסרטונים המחכימים
אבקש לדעת האם המודל המשמש אותך לאימות שינוי המגמה בשוק ,פורסם או יפורסם בהמשך ?
שוב תודה רבה
אייל תודה רבה!
בהחלט אכנס לזה!
תודה איתן ושבוע טוב.
איתן אין ספק אתה פועל בשטח שכולו אמת צרופה . וכפי שציינת יותר ויותר חוסכים מודעים לתסריט שציינת. אבל רב ההורים שקועים מעל לראש להחזיק את הראש מעל למים ואין להם זמן. אם ניגשים לבנק ויסלחו לי רמת היועצים שבסניפים לא משהוא. והדבר היחידי שהם עושים פונים לאנשים שלהם בבתי ההשקעות בעניין דמי הניהול כאשר כל היועצים מבתי ההשקעות מחפשים את הלא פעילים בשוק "המורדמים" .אומנם דמי הניהול מהותיים אבל לא הכי מהותי. השאלה – איך וממי יש לקחת ניתוח אמין מקצועי והכוונה במגבלות הקיימות ולקבל הנחייה שתצמצם את הנזק כאשר מפולת תתרחש והשאלה העיתוי כי לאגח מדינה אין מה… Read more »
הי איתן,
ראיתי עכשיו את 2 הסרטונים האלו והם מצוינים.
מחדדים מאוד את המודעות למצב של החוסכים היום.
אעביר לצפייה לבנותיי וחתני.
תודה!
משה היקר תודה רבה! אתה צודק. האג"ח הממשלתי סדרה 0122 (זמן פרעון ינואר 2022) יניב בוודאות הפסד ריאלי (כלומר, בניכוי האינפלציה). ולכן אתה שואל – לאיזה גוף ציבורי יש אינטרס להחזיק אותו? כדי לענות על כך, אעזר בסרטים המצויירים שראינו בילדותנו… אתה זוכר את דאפי דאק (הברווז השחור, המתחרה של דונלד דאק) רץ בכל כוחו אל קצה הצוק, ומתפלל בכל כוחו שעד שם… יצמחו לו כנפיים? (אחרת הוא מתרסק). טוב, אז בסרט המצוייר, דאפי דאק כזכור מתרסק. אבל לא קורה לו כלום, כי זה רק סרט מצוייר. במציאות, לעומת זאת, מנהלי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הם קצת כמו דאפי דאק.… Read more »
איתן ערב טוב ,
הרצאה מרתקת וכל כך חשובה. חבל שהצעירים לא מתעניינים ומתנהגים בדיוק כפי שתיארת את
החוסכים הלא פעילים. אחד האחיינים שלי אמר לי: "מה את רוצה ממני?". אני לא מתכוונת לוותר לו.
מחכה לסרטון הבא.
המשך במשימתך הכל כך חשובה לכולנו.
בהוקרה,
רוני
רוני תודה מקרב לב!
בוקר טוב איתן.
כרגיל מחכים אותנו בתובנות ובידע שלך.
לפי ההסבר שלך על האג"ח הממשלתי ,שזמן פרעונן הוא 2022 ומעלה הבנתי,שרק מפסידים בניכוי האינפלציה.
נשאלת השאלה,מה האינטרס של חברות וגופים פיננסיים להחזיק בהם ?
כפי שכתבתי :
שאפו
חזק ואמץ
תודה על הסירטונים המעניינים
לגבי מניות בארץ מתיחסים ל תא 35 או תא 90 ובארה"ב s&p500
לגבי אגח לאיזה מדדים כדי לשים לב ולעקוב אם יש מפולת בארץ ובארה"ב ?
איך קוראים להם ואם תראה אותם בסירטון השלישי זה יהיה עדיף
במיוחד בתקופה שהייתה מפולת באגח
כמו כן
האם זה חשוב כל כך אם זה ממוצע 15 או 12 או 18 על גרף חודשי הוא שיסמן את הטריגר לשינוי מגמה ?
תודה
אייל
אייל תודה! בארה"ב זה קל – S&P500 כפי שכתבת נכון. בארץ לעומת זאת פעם ת"א 25 (מעו"ף) היה מדד מייצג כמו דאו ג'ונס. בשנים האחרונות, השוק בארץ השתנה לרעה. קשה היום להצביע על מדד מייצג. ת"א 35 ות"א 90 נראים כשני יצורים בלתי קשורים זה לזה. ת"א 35 מייצג את המניות הכבדות, ומדד זה כמעט אינו זז כבר שנה ויותר, בניגוד מוחלט למה שקורה בעולם. ת"א 90 עולה, במקביל למגמות בעולם, אך הוא מייצג מניות שסחירותם מפוקפקת. מי רוצה לקנות מניות שיהיה קשה לצאת מהן? לגבי הממוצע השנתי, פחות חשוב הפרמטר. ממילא זו היתה רק המחשה. בפועל אני משתמש בשיטה… Read more »
תודה על ההרצאה השנייה בנושא קרנות הפנסיה. ההרצאה הייתה מעולה ומבהירה לפרטים את התמונה הרחבה של ניהול הקרנות מצד החוסכים ומצד מנהלי הקרנות. מצפים להמשך בהרצאה השלישית, שתתן כלים מעשיים לחוסכים פעילים.
עודד תודה רבה!
שלום איתן,
2 הסרטונים מענינים מאד.
שאלה:
מכיון שקופות הגמל המצליחות משקיעות הרבה בחול, וזה מיקס של מדדים שונים, על איזה מדד להפעיל את הממוצע הנע של 15 חודשים? על מנת לזהות יציאה או כניסה?
צבי דינר
צבי תודה!
אין מדד אחד רלוונטי בחו"ל. יש כמה, אך מעטים, ולכן קל מאוד לעקוב ולמדוד.
המדדים הם:
S&P 500 – ארה"ב
DAX – גרמניה
FTSE – אנגליה
תודה על ההשקעה. אשמח לשמוע מה דעתך על השקעה פסיבית ארוכת טווח במסלולים מחכה מדדים?
תודה
יוסף תודה
כולנו רוצים להיות פאסיביים.
כולנו רוצים שכסף יזרום אלינו בלי שנזיז אצבע קטנה.
אני מציע שתעשה זום-אאוט מהכמה שנים האחרונות, בהן נראה שהכל זורם למעלה.
זו האשליה התקופתית הקבועה. כאשר המגמה ארוכה וממושכת מספיק, היא מתקבעת במוחות של החוסכים כ"כרטיס בכוון אחד".
לרוע המזל, זה בדיוק להיפך.
דווקא כאשר הרבה מאוד אנשים מגיעים למסקנה ההגיונית (לכאורה) של "השקעה פאסיבית ארוכת-טווח במדדים", דווקא אז
השוק מראה להם ממה הוא עשוי, ומזכיר לכ-ו-ל-נ-ו שאין דבר כזה "שגר ושכח". אלא אם אתה אדיש להפסדים שמוחקים את
הרווחים שצברת בזמן ממושך.
כאשר 2 השווקים יורדים, מה יכול לעשות חוסך פעיל? לאן הוא יכול להעביר את חסכונותיו?
אהרן שאלה מצויינת!
התשובה היא אחת מהבאות :
(בחר את המתאימה לך…)
1. מסלול שאינו מרוויח אך גם אינו מפסיד, כמו מזומן ופקדונות, או אג"ח לטווח-קצר מאוד.
2. מסלול שמשקיע באפיקים הנמצאים במגמת עליה באותו זמן (אפיקים כאלה יכולים להיות: זהב, דולר, סחורות). אגב, בדרך כלל זהב
ודולר הפוכים זה לזה.
3. מסלול הכולל השקעות שורט על מניות ו/או שורט על אג"ח. כלומר מרוויח מעצם היריה. ארחיב על כך בהמשך 🙂
סרטון הדרכה מס' 1 מעולה , מחכה לבאים .
עירית תודה 🙂
שלום איתן
שוב הרצאה מעולה
אך לא הבנתי את הכוונה כשממוצע המניות מעל הממוצע או מתחתיו לעומת איזה ממוצע?
ושנית- מאחר ומדד המניות עלה כבר תקופה ארוכה הרי שיש לצפות לירידה,רק שלא ידוע מתי אז אם כך האם כדאי כיום לשבת עם הפנסיה על מסלול שיקלי ?
בברכה
איזי
איזי שלום!
1. ממוצע 15 חודשים. אני מציין זאת במרוצת סרטון 1.
2. מסלול שיקלי הוא מסלול ראוי אבל גם הוא אינו נטול סיכון. תראה בסרטון 2.
האם אתה נותן יעוץ פרטי?
היי איתן.
כמו תמיד הרצאה מאלפת ועניינית, ממתין לבאה.
איתן!! תוכל להסביר כיצד אתה שם את MA15 Closed על הגרף?
יואל תודה.
מסלול שקלי נשמע תמים.
אבל האם זה שקלי שכולל בעיקר אג"ח שקלי לטווח קצר?
או שמא אג"ח שקלי לטווח ארוך? שלהם יש חשיפה רצינית מאוד לעליה בריבית!
רבקה היקרה, כן, אני נותן גם יעוץ פרטי.
סילבי היקרה!
כפי שכבר עניתי כאן למטה, מסלול "כללי" לכשעצמו יכול להיות טוב בתקופות שונות, כמו עכשיו למשל.
אולי לא אופטימלי, אבל טוב, בהחלט.
אבל… וזה אבל גדול מאוד: בתקופה של שוק יורד בשוק המניות, מסלול "כללי" הוא מלכודת מסוכנת.
השם "כללי" עלול מאוד להטעות ו"להרדים" חוסכים מכל הגילאים. כי בשוק יורד זה מסלול רע לצעירים ולמבוגרים.
סילבי, אני אתייחס לנושא הגיל והמניות בהקשר של חיסכון לטווח ארוך.
תודה על ההרצאה המעניינת.
מה קורה לגבי כספים הנמצאים בקרנות השתלמות וקופות גמל אשר ממילא
פטורות ממס. אני מבינה שהחשוב הוא לגבי בחירת המסלולים המתאימים .
אם כרגע אני נמצאת במסלולים של בני 50 ומטה שהם מסלולים יותר מנייתיים וחלק מהכספים במסלול כללי האם זה בסדר או צריך לשנות ?
תודה על התייחסותך
סילבי
איתן תמיד דיברת לעניין. המון דברי טעם.
שמתי לב שהרבה חברים בעבודה ,העבירו את ק. הגמל וקרנות השתלמות למסלול שיקלי.
אלכס תודה רבה!
שבת שלום
שלום איתן היקר
כמו תמיד מאד נהניתי לשמוע את הקלטת הובינאר והמון תודה לך. ישר כח!
אלכס
דב תודה!
היי איתן
נהניתי מאד לשמוע את ההרצאה.
מילים כדורבנות
מקווה ששאר ההרצאות ישארו ליותר זמן הואיל ואני לא יהיה ליד המחשב בשבועות הקרובים.
יישר כח
תודה על עדכון הסרטון
נמתין להמשך
אייל
יששכר תודה מקרב לב 🙂
איתן תודה אתה צדיק ! אין עלך !
בברכה יששכר
תרצה היקרה תודה רבה
אני מקווה שלא אאכזב אותך במידע לגבי תיקון 190, ונושאים נוספים, במהלך הסרטונים הבאים.
בתגובתי חלה טעות במספר החוק השני והוא 125 ד
תרצה
תודה רבה איתן על הרצאה בנושא כה חשוב, ומכאיב..
אני מקבלת פנסיה מקופת חולים (חצי משרה), שזו ממש בושה..
במקביל יש לי חיסכון שאגרתי משך השנים.
מאד חשוב לי כיצד אוכל לעשות משהו בקשר לזה – כיוון שמזה שנה לפחות זה עומד בבנק ב פר"י, שזו ממש פגיעה בלקוח..
אני יודעת יש חוק 190, וכמוכן חוק 512 ד, אבל איני יודעת כיצד להפעיל אותם.
אשמח לשמוע ממך מה ניתן לעשות.
בתודה עצומה על עשייתך והוראתך בנושאים פיננסים אלו, שכמובן לא ידועים לציבור..
הרצאתך מאלפת מאד, ומחכימה.
ושוב תודה,
תרצה
חזי היקר תודה רבה! ותודה על השיתוף החשוב. מה שאמרת הולך יד ביד עם הטענה שלי: הבעיה היא לא דמי הניהול אלא הניהול! מה שכן, לא ניתן "לפגוע בול" כל שנה מחדש, כי באופן מסורתי… הקרן מעולה בשנה אחת, יכולה להפוך לקרן גרועה בשנה שאחריה… (מכל מיני סיבות. בין היתר: אי-מימוש בזמן של השקעות טובות – מה שנקרא "השאירו הרבה כסף על השולחן ולא מימשו אותו"… אפשרות פחות סימפטית היא שפויילשטיק שעשו במניה לא-סחירה בשנה X… מתנקמת בהם בשנה X+1…) הדרך הנכונה איננה להשיג תוצאה אופטימלית בשנה אחת, אלא להשיג תוצאה טובה כל שנה, או לפחות רוב השנים, וכמובן להשיג… Read more »
איתן היקר, תודה על המידע המועיל. אני מאלה שכן עוקב אחרי כספי הפנסיה של משפחתי, מסלולים, דמי ניהול וכו'. אני מבקש לשתף אותך בדילמה שאני ניצב מולה זה מספר שנים: ישנם בתי השקעות שאפשר להשיג אצלם דמי ניהול נמוכים (יחסית) וסבירים. ואז אתה מגיע בסוף השנה ומגלה שאמנם נהניתי מדמי ניהול נמוכים אך התשואה שהשיגו לא משהו. ואז אני אומר לעצמי שכדאי לשלם קצת יותר דמי ניהול ובלבד שאקבל תשואה טובה. אבל, מי מבטיח לי שתשואות שהושגו בעבר יושגו גם בעתיד. בסוף יכול להיות מצב שגם משלמים דמי ניהול גבוהים וגם לא נהנים מתשואה טובה. מה דעתך? האם תדבר על… Read more »
גיא תודה!
מסלול "כללי" איננו רע בפני עצמו. הוא טוב בזמנים מסויימים!
הבעיה היא עם הזמנים בהם הוא הופך למלכודת!
עכשיו אנחנו לא בזמנים האלה… עדיין!
הי איתן,
ממש פוקח עניים, אני חייב להודות שראיתי את הסרטונים שלך בעבר אבל לצערי, לא יישמתי את התאוריה ונשארתי במסלול ה "כללי" כמו כולם…..
השאלה היא, האם נכון עכשיו לעבור מסלול למסלול מניתי ?
שהרי השערים נמצאים מעל לממוצע 15, אבל חציית הממוצע היתה לפני כשנה.
גיא
איילת היקרה
אכן כדברייך לא ניתן יותר לעצום את העיניים. ואפילו – אסור לעצום אותן! זה באמת בנפשנו. זה ממש לא מותרות!
תודה לך 🙂
איתן
יובל תודה.
מה שהצעת הוא לעניין. זה לא במקום, אלא בנוסף!
תודה רבה איתן על המידע החשוב שאתה משתף שהמוסדיים למעשה מסתירים מעין הציבור. פקחת את עיניי ולא ניתן לעצום אותן שנית. מקווה ללמוד ממך עוד הרבה ולאורך זמן בעתיד. תודה.
לאיתן
תודה רבה על ההרצאה המרתקת.
מדוע אתה אומר ש IRA לא מתאימה לפנסיה?
הרי קרן הפנסיה הטובה ביותר (אלטשולר) עשתה ב-5 שנים 41% לעומת כ-100% בSP500.
אז למה לא להעביר את הצבירה בפנסיה לקופת גמל ב- IRA?
ואת ההפקדות השוטפות להשאיר בפנסיה בשביל ביטוח שאירים ואכ"ע.
תודה
יובל
איתן היקר שלום רב אני תמיד שמחה להקשיב לכל דבריך ואני קשובה להם בקשב רב. אני, כידוע לך הקשבתי לוובינרים שלך הקודמים בנושא הפנסיה ולמרות שהשיטה היא מאוד פשוטה וברורה, קשה ליישם, מבחינה טכנית, בישראל. 1. אני מבוטחת במנורה מבטחים, אין מבין המסלולים מסלול שהוא רק מניות או רק אג"ח. תמיד זה יהיה משולב… 2. הצעת להעביר את הפנסיה למסלול IRA אבל לא ניתן להעביר את הפנסיה (המדינה לא מאפשרת) אלא רק קרנות גמל – כך שזה רלוונטי רק לאנשים שיש להם בנוסף לפנסיה, חיסכון גמל אחר… 3. לפני כחצי שנה (למיטב זיכרוני) עדכנת שאין עדיפות לעבור לאג"ח אלא למסלול… Read more »
מיטל היקרה
אמרת שהשיטה שלימדתי לפני 5 שנים קשה ליישום מבחינת טכנית בישראל, ואת צודקת. שוק הגמל מאוד לא גמיש.
אבל דברים השתנו.
וזו הסיבה שאני מעביר את ההדרכה הזו ואת כל הסדרה.
כדי להראות מה אפשר לעשות ומה אי אפשר לעשות.
ואפשר לעשות הרבה!
1. את מספרת שבמנורה מבטחים אין מסלול טהור של רק מניות או רק אג"ח. לזה התכוונתי ב"מסלולי חרטא"!
2. IRA אכן מתאים לגמל ולהשתלמות (ולא לפנסיה). ארחיב על כך בסרטון ה-3.
3. נכון. יש פתרונות לכך. ולא "לפטור" את עצמנו באמירה כמו: "נו, אין מסלול אז אין מה לעשות". זו לא יכולה להיות התשובה!
איתן שלום,
ראיתי את הסרטון הראשון אותו קבלתי מחבר – מרשים ומשכיל מאוד .
זה עתה פרשתי לגימלאות- הסרטון הראשון כבר ספק לי תובנות מענינות גם עבורי .
תודה רבה.
מצפה לסרטונים הבאים .
ניסים ממן
ניסים תודה!
אני מצפה מעצמי להעניק לך תובנות נוספות שיעזרו לך בשלב החדש הנפלא בחייך.
כל טוב,
איתן
שלום איתן,
הוובינר מאוד מעניין ואתה מעביר אותו שכל אחד יכול להבין, מחכים להמשך השידורים.
תודה, משה.
איתן שלום!
אני מפריש כספים לקרן פנסיה גלעד.קרן פנסיה גלעד היתה אחת מקרנות הפנסיה שלא נפגעה ממפולת בשנת 2008.
תודה על הוובינר המענין.מצפה לוובינר הבא
אליעזר.15/6/2017
אליעזר תודה!
זה נכון. קרן פנסיה גלעד היא מהבודדות שלא נפגעה ממפולת 2008.
אתה יודע למה היא לא נפגעה? אני מציע שתשאל אותם…
אפשר לומר בגדול שהוובינר "מיועד" לצעירים יותר מאשר לבני ה 60 +? (שינוי מסלולים, מחזור כלכלי)
איתן מחיפה שלום רב!
{ אני איתן במקור מחיפה… נעים מאוד 🙂 }
הוובינר והסדרה כולה מיועדת לשתי קבוצות גיל:
1. החוסכים הצעירים – איך לנצל שינויי מסלול + צבירה בתקופה ארוכה יותר (יותר "גלגול" של ריבית דריבית) + "מקלט מס" "גן עדן" לתיק ההשקעות.
והייתי מוסיף שאולי החוסכים הצעירים האקטיביים יותר בנשמתם אבל חסרי-הזמן-לנשום (אנשי הייטק עם ילדים קטנים?) ימצאו עניין רב מאוד בגישתי לקרן השתלמות פטורה ממס!
2. החוסכים המבוגרים – איך לנצל שינויי מסלול + ואיך לנצל חקיקת מס להפחתת מס (יותר נטו בפנסיה), ובמקרים מסוימים דחיית מס.
אהלן איתן . סחטיין על הוידאו המשודרג (כמה דקות זמן מסך איתך…) וגם על שידרוג המידע …
ישראל
לוי תודה
בפנסיה תקציבית לא בהכרח יש מה לעשות או טעם לעשות 🙂
לעומת זאת לגבי כסף פנוי – יש בהחלט מקום לנצל את החוק לטובתך, וליהנות ממקלט מס לתיק השקעות.
ארחיב על כך בשידורים הבאים.
היי איש יקר,
הרצאה מעולה וכל כך חשובה.
אוודא שכל האחיינים שלי יקשיבו לה. רשמתי אותם לסדרה.
ממתינה להמשך.
כל טוב לך
רוני
תודה, מעורר לפעולה.
משה תודה מעומק הלב!
חדווה תודה!
איתן ערב טוב, אכן מילים כדורבנות, זה נכון לכל מוצרי ההשקעה ארוכי הטווח :קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה ופוליסות חיסכון. אתה צודק זה בדיוק הויכוח התמידי שלי מול סוכן הביטוח והיועצים הפנסיונים למיניהם, לעדכן ולהתאים מסלולים בהתאם להשתנות השוק, אני תמיד נתקל באותה מנטרה שאימצו להם "לאורך זמן המסלול הכללי ייתן את התשואה הטובה יותר", מה שבעצם לא מאפשר למקסם את הרווח. הייתי מוסיף גם את נושא דמי הניהול, לבדוק לפחות פעם בשנה אצל ה"מתחרים" ולנסות להקטינם, בגלל התחרות ואפשרויות המעבר ביניהם, בד"כ נוטים להקטין את דמי הניהול, כדי לשמר את הלקוחות (אבל רק למי שאוזר אומץ ומאיים לעבור… Read more »
איתן יקירי, כמו תמיד תענוג צרוף. אחד הדברים בהם אני לא מצליחה לקבל אינפורמציה מוסמכת עיקבית הוא נושא תיקון 190 (מבחינת יתרונות המיסוי) וכנ"ל לגבי פוליסה פיננסית. אני סומכת עליך שתביא את הנושאים האלה בצורה ברורה כפי שרק אתה יודע לעשות. נושא חשוב נוסף הוא האפשרות של עצמאים לפתוח קרן השתלמות בסכומים שמעל לתקרה כדי להנות מדחית מס. גם כאן האינפורמציה לא ברורה ואשמח אם תתיחס לזה.
המון תודה ובהצלחה במשימה.
אורי היקר
אכן מה שווה "המומחיות" של מקצועני הכסף אם הקופות והקרנות נופלות פעם אחר פעם בבור של המפולת התקופתית?
לכן כל אחד מאיתנו כשיר לקבל פנסיה נטולת-מפולות וזה כבר הרבה יותר טוב מכל "המומחים" ביחד!
רוני תודה וטוב מאוד שאת מעבירה להם.
נורית היקרה,
תודה רבה.
אשתדל מאוד להתייחס לכל מה שאפשר במגבלות הקשב, שבימינו הוא קצר יותר…
מיכאל תודה, אתה מאוד צודק.
זו מנטרה שחוקה שנועדה "להרדים" אותנו. העיקר שלא נזוז. הכל תומך במודל העסקי של דמי הניהול.
לגבי דמי הניהול עצמם אתה צודק, יש מקום להשוות כל הזמן. וגם צריך להזכיר לעצמנו שהבעיה העיקרית היא לא דמי הניהול אלא הניהול עצמו.
השידור הבא יתקיים ביום ראשון הקרוב 18/6.
אני בפנסיה תקציבית מה ניתן ומה צריך לעשות
כמו כן האם זה עוסק רק בפנסיות או גם בכסף פנוי
היי איתן.
הרצאה מרתקת כמו כל ההרצאות שלך.
הלוואי וירבו כמוך,שדואגים לכלל הציבור.
נהנתי מכל רגע.
תודה
ליאור שלום
בוודאי שזה רלוונטי לגביך!
רובנו כאן מקנאים בך על דבר אחד…
יש לך יותר שנים לצבור ול"גלגל" את הריבית דריבית של תשואת החיסכון שתשיג!
איתן תודה על הוובינאר. אתה מצליח להבהיר שוב ושוב בשפה פשוטה הגיונית ומובנת כי אנחנו צריכים להיות אדונים לכספינו, נקודה. אלו תחומים שאף פעם לא נגענו בהם כי לא הבנו בהם, כי לא רצינו לקחת אחריות על טעויות לכאורע. כי היה קל לתת את כספינו ביד "מומחי" השקעות. ברור היום מעל כל צל של ספק כי אותם מומחי כספים משתוקקים בעיקר לדמי הניהול שהם גובים מכספינו. מצפה בכיליון עיניים לוובינאר הבא.
אני עצמאי בן 30 וצריך לעשות פנסיה לפי החוק החדש, זה רלוונטי לגביי?
אלמוג שאלה טובה.
למעשה, זה לא עקרוני אם 15 או 12 או 20.
כל פרמטר שתבדוק יתן לך תוצאות טובות בהרבה מ"המומחים" שנופלים במפולות התקופיות כי הם כאילו מתעלמים מקיומן.
כפי שציינתי, אני משתמש במודל טוב ומדויק יותר, ולכן רווחי יותר.
מה שרציתי להראות במודל הפשוט והגס הזה הוא את העיקרון – שאפילו מודל פשוט וגס מביס בפועל את מה שמשיגים "המומחים".
למה דווקא ממוצע נע 15 חודש?
כרגיל כמו בעבר, נהניתי לשמוע הניתוחים המעמיקים והמפורטים שלך בהרצאה בנושא קרנות הפנסיה.
מצפה להמשך הניתוח כולל היכן ניתן לאתר קרנות במסלול מדדי וולסטרית, ומסלול שורט על מדדים.
תודה רבה,
עודד
עודד תודה!
אכן אתייחס לנקודות חשובות אלה.
לגבי מסלול שורט על מדדים אתייחס בשידור השלישי.
ישראל תודה!
שאלה: מה יעשה חוסך בן 68 ? . שאלה: מה לעשות עם קופות גמל שהן פתוחות בגיל הזה ? שאלה: תיקון 190 ?
עדי שאלות מצויינות.
תיקון 190 נותן "מקלט מס" מלא או חלקי נהדר לבני 60 ומעלה.
אני אתייחס בצורה יותר מפורטת בהמשך.
בגיל 68 החוסך חי בעולם שהוא מקלט מס בפועל עבור תיק ההשקעות שלו. ובנוסף, הוא נזיל לגמרי.
מרוויח מכל העולמות.